Oamenii de pe coridoare
LOBBY: Incercarea de a influenta activitatea legislativa dintr-o comunitate in favoarea unui grup particular de interese, cunoscut drept grup de lobby. Termenul, datand din America anilor 1850, provine de la locul unde se desfasura aceasta activitate, adica de la holurile camerelor legislative
LOBBY: Incercarea de a influenta activitatea legislativa dintr-o comunitate in favoarea unui grup particular de interese, cunoscut drept grup de lobby. Termenul, datand din America anilor 1850, provine de la locul unde se desfasura aceasta activitate, adica de la holurile camerelor legislative (Congresul si adunarile legislative ale statelor), unde se adunau reprezentantii grupurilor de interese. Expresie a pragmatismului anglo-saxon, activitatea de lobby a devenit o componenta naturala a sistemului politic indeosebi in SUA, pana la punctul unde parlamentarii ajung sa promoveze legi mai curand sub influenta grupurilor de interese decat a cetatenilor pe care ii reprezinta.
LOBBYIST: Este "persoana desemnata de un grup de interese pentru a facilita influentarea politicilor publice in favoarea grupului respectiv, prin una din urmatoarele actiuni in folosul grupului: 1) contactarea directa a oficialilor publici; 2) monitorizarea activitatii politice si guvernamentale; 3) consiliere in materie de strategii si tactici politice; 4) dezvoltarea si orchestrarea eforturilor de lobby ale grupului" (C. S. Thomas, R.J. Grebenar - Comparatie intre practicile de lobby in democratiile liberale - comunicare prezentata in 2000 la conferinta anuala a Asociatiei Americane de Stiinte Politice).
LEGISLATIE: Modelul american de legiferare a lobby-ului se bazeaza pe urmatoarele acte: Legea de Reglementare a Lobby-ului (1946), care impunea ca toti lobbyistii sa se inregistreze intr-un registru pe langa camerele legislative (la nivel federal si de stat) si sa depuna rapoarte financiare regulate; Lobby Disclosure Act - LDA (1995), care inasprea reglementarile referitoare la raportarile financiare, obligand lobbyistii sa declare semestrial sumele cheltuite pentru lobby, destinatia lor, beneficiarul pentru care lucreaza si eventualele interese ale unor institutii din strainatate implicate in lobby-ul lor. Potrivit LDA, este considerat lobbyist profesionist cel ale carui activitati de lobby reprezinta mai mult de 20% din serviciile furnizate clientului sau pe o perioada de sase luni.
CADOURI: Vechile forme de lobby, bazate exclusiv pe mita, au fost ingradite prin lege, tendinta fiind de eliminare pe cat posibil a elementului material din activitatea de lobby. Conform legislatiei americane, membrii Congresului si angajatii cabinetelor lor nu pot primi cadouri mai scumpe de 50 de dolari si nu pot primi intr-un an de zile, de la o singura sursa, cadouri (inclusiv mese) in valoare de mai mult de 100 de dolari. Pentru agentiile guvernamentale, limitele de suma sunt de 20, respectiv 50 de dolari. Parlamentarii pot participa insa pe durata misiunilor lor oficiale la conferinte, dineuri sau evenimente caritabile al caror cost e suportat de un sponsor.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro












