Liderii din provincie. Ce afaceri uriase s-au dezvoltat in afara Bucurestiului

Autor: Ana Raduta Postat la 13 iunie 2011 528 afişări

Se spune ca ora exacta in business si in economie, in general, se da de la Bucuresti. Aceasta idee, de mult inradacinata in mintile romanilor, este insa doar pe jumatate adevarata. Altfel spus, daca minutarul ceasului este la Bucuresti, provincia este cu siguranta secundarul. Acolo s-au dezvoltat in ultimii 20 de ani afaceri uriase, care au devenit lideri nationali pe pietele lor si care in multe cazuri au dat lectii importante de management si strategie marilor multinationale. Cumulat, liderii din provincie fac afaceri anuale de peste un miliard de euro si, mai important, nu s-au simtit nici macar o data fratii mai mici si mai saraci ai greilor din Capitala.

Intr-un moment in care Guvernul Romaniei si-a gasit o noua prioritate, respectiv reorganizarea administrativa a tarii si transformarea judetelor in voievodate, importanta provinciei pare un subiect mai actual decat oricand. Nu va putea niciodata sa ia stralucirea si opulenta Capitalei, insa ultimii 20 de ani au demonstrat ca, pe alocuri, si orasele de provincie au creat campioni locali care, treptat, au devenit lideri nationali. Care au gasit o reteta proprie a succesului. Sau, mai bine spus, si-au inventat propriile retete de dezvoltare, conduita, gestionare a banilor si performata, care si-au dovedit valabilitatea si i-au transformat din anonimi in modele de urmat in afaceri. Daca ar fi sa vanda acum companiile pe care le-au fondat la inceputul sau la mijlocul anilor '90, ar trai linistiti toata viata. Ar avea suficienti bani incat singurele lor griji sa fie ce masina noua sa-si cumpere, pe ce insula exotica sa stea la soare sau de ce hobby excentric sa se apuce.

La 330 de kilometri de Bucuresti se afla orasul Targu Mures. Acolo, fratii Orlando si Roland Szasz conduc compania Renania, cel mai mare producator si furnizor de echipamente de protectia muncii din Romania. Cu o echipa de doar 91 de angajati, anul trecut, muresenii au avut afaceri de circa 19 milioane de euro, o suma importanta, in special pentru un jucator de provincie. Povestea lor suna simplu, iar modelul de afaceri pe care l-au adoptat pare ca poate fi imprumutat de oricine vrea sa aiba succes in aceasta lume. Compania a fost fondata in anul 1995, la Targu Mures, de catre cei doi frati, care, la scurt timp de la lansare, au inceput procesul de extindere. "In 1996 inregistram prima tranzactie contabila, iar doi ani mai tarziu deschideam deja un punct de lucru in Bucuresti", isi aminteste Orlando Szasz, directorul general al companiei. In momentul de fata au reprezentante in Bucuresti, Oradea si Timisoara si o retea de distributie formata din 227 de distribuitori.

In anul 2001 au demarat propria productie de echipamente, primele produse fiind targile pentru transportul accidentatilor, dezvoltate in colaborare cu un partener din Germania. Un an mai tarziu si-au completat portofoliul cu o linie de echipamente de siguranta pentru lucrul la inaltime, Vertqual, care in momentul de fata se impune ca brand de sine statator pe piata din Germania. Au continuat apoi cu productia de imbracaminte, incaltaminte si manusi, realizate de furnizori externi, iar acum au un portofoliu de peste 1.000 de articole, atat importate, cat si marci propii. Portofoliul de clienti activi este la fel de impresionant - peste 4.000.

In urma cu doi ani, activitatile de productie au fost separate intr-o entitate distincta, iar astazi productia este asigurata de catre Height Safety Engineering (HSE), o companie afiliata Renania. In plus, anul acesta vor deschide un birou in China, cea mai mare piata producatoare de echipamente, pentru a se asigura ca produsele pe care le achizitioneaza direct respecta integral standardele de calitate si conditiile de livrare dorite.

Pentru ca vizibilitatea la nivel extern risca sa o intreaca pe cea de la nivel local, anul acesta fratii Szasz au decis sa investeasca in promovare. Au alocat un buget de 500.000 de euro in acest scop si si-au asociat numele cu imaginea vedetei de televiziune Mircea Badea. Campania a fost una agresiva, numele Renania aparand, dintr-o data, la televizor, la radio, pe panourile din orase si din afara lor si in comunicate de presa.

Un asemenea business si-ar fi fi gasit loc oricand pe o piata competitiva cum este cea din Bucuresti. Fratii Szasz nu au fost insa niciodata pe punctul de a-si face bagajele si a se muta in Capitala. "Pentru noi, dezvoltarea unei afaceri in provincie a venit natural. Renania a luat fiinta in Targu Mures, orasul in care am trait ca tineri adulti. In timp am ajuns sa apreciem localizarea companiei in aceasta zona pentru nivelul foarte ridicat al fortei de munca, in ceea ce priveste implicarea si seriozitatea. Din acest punct de vedere, pot spune ca este mai reconfortant sa faci afaceri in provincie", spune Orlando Szasz.

Acesta este un avantaj incontestabil al provinciei - pentru ca oferta de locuri de munca este incomparabil mai mica decat in Capitala, angajatii au dobandit un alt fel de a intelege responsabilitatea si loialitatea fata de angajator. In plus, si costurile salariale sunt mai mici. Acestora li se adauga alte economii suplimentare care vin din costurile cu utilitatile. Este bine stiut ca in orasele din provincie atat preturile terenurilor, cat si chiriile sunt cu mult sub nivelul celor din Bucuresti.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
provincie,
afaceri,
lideri,
business
/cover-story/liderii-din-provincie-ce-afaceri-uriase-s-au-dezvoltat-in-afara-bucurestiului-8331438
8331438
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.