INDUSTRIA HOTELIERA: CAMERE MULTE
Indiscutabil, tranzactia anului in materie de turism a constituit-o preluarea pachetului majoritar al hotelului Athénée Palace Hilton de catre vicepremierul George Copos, care a platit pentru acesta aproximativ 10% din averea sa: mai exact, 30 de milioane de dolari.
Indiscutabil, tranzactia anului in materie de turism a constituit-o preluarea pachetului majoritar al hotelului Athénée Palace Hilton de catre vicepremierul George Copos, care a platit pentru acesta aproximativ 10% din averea sa: mai exact, 30 de milioane de dolari.
In 2005, George Copos a reusit sa devina primul investitor din Romania proprietar a doua hoteluri de cinci stele - din cinci asemenea existente pe piata bucuresteana. Dupa negocieri de noua luni, vicepremierul avea sa isi treaca in portofoliu Athénée Palace - cel mai vanat hotel din Bucuresti, datorita atat pozitiei ultracentrale si cladirii monument istoric, dar si contractului de management cu Hilton, care se va mai prelungi pentru inca o perioada.
E drept, vicepremierul a platit o suma deloc neglijabila, insa si-a recuperat la scurt timp investitia: cateva luni mai tarziu avea sa vanda catre Vodafone pachetul de actiuni pe care il detinea la Connex (0,9%), pentru aproximativ 23 de milioane de dolari.
Pe de alta parte, Crowne Plaza, celalalt hotel din portofoliul Ana Hotels, pare sa fie cea mai profitabila afacere a grupului, fiind complet ocupat cea mai mare parte a anului.
In ultimii opt ani, Ana Hotels a investit circa 80 de milioane de euro in sectorul turistic, portofoliul companiei incluzand sapte hoteluri: Crowne Plaza si Athénée Palace Hilton - ambele de cinci stele, in Bucuresti, Sport, Bradul si Poiana - Poiana Brasov, Europa si Astoria - Eforie Nord, plus centrul de sanatate Ana Aslan Health Spa.
Pretul platit de George Copos pe Hilton este mai mic fata de cele 42 de milioane de dolari investite de Athénée Phoenix Group in renovarea Athénée Palace. O parte din suma necesara refacerii si modernizarii hotelului a fost asigurata din doua credite acordate de BERD - 14,3 milioane de dolari si un consortiu de banci franceze - 16,9 milioane de dolari. In ceea ce priveste noile hoteluri intrate pe piata in acest an se poate spune ca si acestea au reprezentat investitii si aparitii importante, chiar daca nu s-au ridicat la nivelul celor asteptate. La sfarsitul lui 2004, de exemplu, in piata se vorbea despre venirea Sheraton si Four Seasons in 2005. Acum, insa, intrarea acestora in Romania este "prognozata" pentru 2006.
Cel mai important new entry a fost cel al lantului hotelier spaniol NH Hoteles, numarul trei in Europa pe segmentul business. Spaniolii au deschis doua hoteluri, unul in Bucuresti, altul in Timisoara, valoarea totala a investitiilor ridicandu-se la aproximativ 7 milioane de euro. Calculul este facut conform valorilor de piata, care spun ca, in functie de categoria in care e incadrat hotelul, costurile pentru o camera oscileaza intre 30.000 si 45.000 de euro. NH Hoteles este cea de a treia retea hoteliera care a intrat in Romania si in provincie, dupa Best Western si Accor. Raul Palomo Marugan, directorul general manager al hotelurilor, spune ca nu isi doreste un hotel plin de turisti, ci doar clienti de business fideli. O afirmatie deloc gratuita, in conditiile in care NH Hoteles a incheiat contracte in acest an cu cateva dintre marile companii multinationale prezente in Romania, cum ar fi Red Bull, Campofrio, Danone etc. Iar rezultatele nu au intarziat sa apara, gradul de ocupare al celor doua hoteluri fiind de peste 60%.
La aceasta ora, grupul NH Hoteles detine 240 de unitati in Europa, America Latina si Africa, iar in ultimii patru ani si-a consolidat pozitia prin achizitionarea companiilor hoteliere Krasnapolsky din Olanda, Krystal din Mexic si Astron din Germania. Pentru viitor, compania are in derulare 31 de proiecte la nivel international, insumand aproximativ 5.000 de camere.
Daca "aria business" a prins un trend ascendent, nu acelasi lucru se poate spune si despre hotelurile de pe litoralul romanesc. Ploile abundente i-au convins pe hotelieri - daca mai era cazul - ca nu (mai) stau pe o mina de aur. Si ceea ce nu a reusit vremea rea, a dus la bun sfarsit decizia Ministerul Mediului de a anula contractele de administrare a plajelor si de a demola toate barurile si discotecile de pe plaja.
Asa se face ca putinii castigatori ai sezonului 2005 au fost hotelierii care detin clinici de balneo (spa) - cum ar fi Europa sau hotelurile din Saturn si o serie de hoteluri din Mamaia. Consecintele? O buna parte dintre cei care si-au vazut profiturile in pericol de a cobori sub "cotele de avarie" au decis ca ar fi mai bine sa vanda.Un exemplu este Palm Beach din Mamaia, unul dintre cele patru hoteluri de cinci stele de pe litoral, care a fost scos la vanzare acum cateva luni - la un pret de 6,5 milioane de euro. Pana la aceasta ora, nu a aparut nici un investitor dispus sa-l cumpere.
Pe lista neagra a "litoralului 2005" se mai gasesc hotelul Siret (doua stele, Mamaia) si actiunile minoritare la 15 hoteluri din portofoliul THR Marea Neagra, printre care si cele noua hoteluri din Neptun care ii au ca actionari majoritari pe Ioan si Viorel Micula. Lipsa investitiilor in cele noua hoteluri s-a reflectat in cifra de afaceri, care, in 2004, a fost de doar 1,7 milioane de euro.
Prin urmare, e greu de crezut ca investitorii se vor inghesui sa cumpere de la SIF Transilvania participatiile la cele noua unitati, evaluate la 9-10 milioane de euro. Mult mai bine s-a dezvoltat in 2005 turismul montan, atat in zona nordica (s-au facut si se pregatesc investitii in Bucovina, Maramures), cat si in zona Prahovei.
O initiativa despre care s-a vorbit mult timp a fost cea a grupului britanic Polycom, care a investit cinci milioane de euro in construirea in Poiana Brasov a unui hotel cu 17 camere, clasificat de patru stele, dar cotat de cinci stele. Hotelul respecta arhitectura castelului Bran, mizandu-se astfel pe atragerea turistilor britanici, germani si scandinavi. Tot in Poiana Brasov, omul de afaceri Ioan Niculae a investit 3 milioane de euro in renovarea complexului Favorit.
De ce sunt zonele montane mai atractive? Investitorii dau acelasi raspuns: turistii vin tot timpul anului. Iar piata nu vede nici o schimbare de trend in 2006: vor continua investitiile in hoteluri business si in regiuni in care capriciile vremii nu alunga turistii. Cel putin nu de tot.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













