Economia hipsterului. Analiza unui fenomen social şi cultural

Autor: Razvan Muresan Postat la 13 ianuarie 2013 2437 afişări  

Sunt tineri, mereu contra curentului, se preocupă de artă, muzică indie, film şi cauze nobile, sunt interesaţi de ecologie, nu-şi fac prea multe planuri şi nu respectă nicio regulă. Se ţin departe de actualitate şi de tiparele impuse de societate, iar lumea îi percepe drept ciudaţi. Nu recunosc despre ei înşişi că sunt hipsteri, dar trăsăturile pe care le au în comun definesc o minoritate tot mai vizibilă pe străzile din oraşele României. Deşi înseamnă mai puţin de jumătate de miliard de euro în economie, cam cât piaţa clinicilor şi spitalelor private, comunitatea pe care o formează merită atenţie. Tocmai pentru că nu o caută.

Economia hipsterului. Analiza unui fenomen social şi cultural deschide galeria

În The Hipster Handbook, cartea de căpătâi care mai risipeşte cât de cât din ambiguitatea pe care o generează hipsterii, hipsterul e socotit drept o persoană cu preferinţe, atitudini sociale şi opinii socotite a fi cool de către cei cool. Deşi, după cum susţine documentul, cool nu mai e un cuvânt prea folosit de hipsteri, noul său sinonim fiind deck. Deşi îşi consumă existenţa în rândul maselor mari de oameni, nu consideră că ar face parte din ele şi cataloghează drept kitsch tot ce e pe gustul mulţimii. Finalmente, se spune despre hipsteri că nu ar avea un procent mai mare de 2% de grăsime din masa corporală.

Asta ar fi definiţia din manual. De aici şi până la ce e pe teren e totuşi cale lungă. Spuneam că liniile în care s-ar putea încadra tinerii din această categorie sunt cât se poate de ambigue pentru că, asemeni masonilor, însăşi esenţa de a fi hipster e aceea de a nu-ţi recunoaşte apartenenţa la categorie. La hipsteri e ceva mai greu, dat fiind că îi trădează tocmai stilul lor de viaţă. Ascultă acelaşi gen de muzică, mai ales indie, frecventează aceleaşi locuri şi au cam aceleaşi gusturi vestimentare. Iar profilurile lor de Facebook sunt pline de poze bizare, dar care, bineînţeles, contribuie la crearea identităţii lor, mai ales în faţa celorlalţi.

Cristina împlineşte în vară 25 de ani. A absolvit Matematica, dar a înţeles, după patru ani de facultate, că nu e tocmai pe gustul ei şi că trebuie să facă altceva, aşa că s-a apucat de litere. Nu a lucrat niciodată pentru că nu ştie exact ce vrea. Este înaltă şi slabă, poartă ochelari şi spune că a moştenit "fashion sense-ul" de la mama ei. Pare mereu răvăşită, însă îşi alege atentă hainele de fiecare dată când iese în oraş. Locuieşte într-o mansardă vintage de pe lângă Arcul de Triumf şi se arată încântată de parcurile din nordul oraşului şi de liniştea de pe străduţa pe care locuieşte. Spune chiar ea că să fii hipster e relativ ieftin, din punct de vedere economic, şi chiar simplu, din cel social, pentru că te îmbraci şi comporţi de parcă n-ai niciodată bani. "Să n-ai într-adevăr bani într-o zi e chiar un avantaj. Te scuteşte de disimulare", spune ironic Cristina. La nici un an de la startul masterului, şi-a dat seama că România nu mai e pe gustul ei. Aşa că a decis să plece cu o bursă de un an în Slovacia, unde să cunoască oameni noi, o cultură diferită şi să iasă, măcar temporar, din rutina tot mai apăsătoare din ţară. Şi după pozele care însoţesc cea mai recentă postare a sa de pe Facebook - "în sala de calculatoare a intrat o fată care miroase puternic a iarbă. M-a făcut să-i zâmbesc frumos" - pare că şi-a găsit locul în noua sa casă. Spune că hispterii îşi petrec o bună parte din timpul liber în Photoshop pentru că nu postează imagini needitate. Şi, da, vorbeşte despre ei la persoana a treia: "îşi pierd vremea în Photoshop şi citind cărţi dubioase, dar fără de care nu-şi pot lărgi cercul social. Hipsterii pierd mai mult vremea prin baruri decât prin cluburi. în cluburi e prea gălăgios şi nu pot povesti despre cărţile pe care le-au citit".

Spune că nu e scump să fii hipster şi că singurul efort financiar pe care l-a făcut a fost să-şi cumpere un aparat foto D-SLR ca să facă poze frumoase. Mulţi s-au plictisit însă de pixeli perfecţi şi şi-au cumpărat o cameră foto pe film la cinci lei de la ruşi: "Toate pozele arată varză acum, dar sunt cool în repere hipstereşti". Cristina încă trăieşte din banii părinţilor, dar şi-a construit un stil de viaţă care să-i permită să nu aibă nevoie de prea mulţi. Foloseşte doar transportul în comun, merge mult pe jos, nu fumează şi evită ieşirile în localuri prea scumpe. îşi completează ţinuta cu tenişi şi nu ezită să intre în magazine second-hand pentru a-şi găsi îmbrăcăminte vintage. După cum puncta Anca, designer de la un nou brand, Bipolar, care a lansat o linie de tricouri retro-cool, pentru revista The One, hipstereala se mulează perfect pe tânărul român, ca o cămaşă în carouri pe un trup slab de purtător ironic de mustaţă, ce se distrează în stil new age infuzat cu puţin vintage. "Totul e ironic şi la zeflemea. E cu haz de necaz, cum ne place nouă românilor. De la mustăţile ironice de porn star de anii '80 şi colanţii neon, hidoasele borsete sau cămăşile de tăietor de lemne şi până la ochelarii de vedere purtaţi ca accesoriu, totul e un regal de ironie." Cristina e convinsă de crezul în care se regăsesc cei de vârsta sa - "Munca te îndobitoceşte" - de aceea sunt mult mai preocupaţi de dezvoltarea lor personală. Hipsterii citesc mult, deci ştiu multe. De aceea, spune Cristina, toţi vor să se angajeze la librăria Cărtureşti, deşi salariile sunt de nimic: "Ei stau prost cu principiul conservării, dar dacă ar avea bani, i-ar cheltui pe multe chestii care ţie poate ţi s-ar părea dubioase şi inutile".

Paginatie:

fii la curent cu cele mai noi analize de business

Urmareste BM pe Facebook

http://www.businessmagazin.ro/cover-story/economia-hipsterului-analiza-unui-fenomen-social-si-cultural-10460358
10460358
comments powered by Disqus
Tehnologia sănătăţii: care sunt inovaţiile care transformă munca medicilor şi sănătatea celor de acasă Tehnologia sănătăţii: care sunt inovaţiile care transformă munca medicilor şi sănătatea celor de acasă

Ne aflăm de ani buni în mijlocul unei revoluţii tehnologice, dar acest lucru este mai vizibil în industrii precum telecom sau auto. Tehnologia nu a ocolit însă pe nimeni, iar unul dintre marii beneficiari este sistemul medical. De la exoschelete la dispozitive pentru purificarea aerului, sute de dispozitive ajung anual pe piaţă cu scopul de a face mai uşoară viaţa medicilor şi a oamenilor de rând.

vezi continuarea
ZF.ro
DEZASTRU pentru una dintre cele mai CUNOSCUTE companii aeriene. Este în PICAJ NECONTROLAT. Atenţie dacă zburaţi cu acest operator DEZASTRU pentru una dintre cele mai CUNOSCUTE companii aeriene. Este în PICAJ NECONTROLAT. Atenţie dacă zburaţi cu acest operator
De ce puneţi 8 milioane de oameni să completeze fişe şi declaraţii fiscale şi nu globalizaţi voi veniturile direct, prin integrarea bazelor de date ale statului?
ONE.ro
"A murit o parte din mine". Giulia, despre despărţirea de Huidu "A murit o parte din mine". Giulia, despre despărţirea de Huidu
Primul pictorial cu Andra şi Măruţă. Singura dată când artista a pozat topless
Nutriţionistul Mihaela Bilic: „Vă provoc să renunţaţi o lună la acest aliment! Veţi slăbi, vă promit!”
Descopera.ro
Descoperire ULUITOARE pe Marte: ''Într-adevăr EXISTĂ'' Descoperire ULUITOARE pe Marte: ''Într-adevăr EXISTĂ''
O nouă mare DESCOPERIRE a acceleratorului de particule de la CERN: ”Este total neaşteptat. SCHIMBĂ totul!”
Cercetătorii au făcut o DESCOPERIRE uluitoare legată de oameni. Ce se întâmplă în realitate cu noi toţi
Go4it.ro
Cât va costa versiunea Galaxy Note7 recondiţionată şi ce compromis vor avea de acceptat viitorii cumpărători Cât va costa versiunea Galaxy Note7 recondiţionată şi ce compromis vor avea de acceptat viitorii cumpărători
Smartphone-ul cu dual camera şi senzor de amprentă care costă doar 70 de dolari
Dacă roboţii se vor revolta, acest bărbat beat este de vină
Csid.ro
Dacă vrei să eviţi balonarea, iată ce NU ar trebui să mănânci la micul dejun! Dacă vrei să eviţi balonarea, iată ce NU ar trebui să mănânci la micul dejun!
Zahărul - îl eliminăm sau nu de tot din dietă? VIDEO BrulesBrocks
Drama femeii cu barbă: suferă de o boală care afectează una din zece femei cu vârsta între 20 şi 40 de ani

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.