2005, cel mai prolific
Cele mai spectaculoase si valoroase tranzactii de media in ultimii cinci ani au avut loc in 2005. Din estimarile BUSINESS Magazin, acestea au cumulat peste 58 de milioane de euro, valoare mai mult decat dubla fata de cea realizata in 2000 (circa 23,5 milioane de euro).
Acum cinci ani, presa, clientii si agentiile de publicitate inca resimteau efectele crizei economice din 98-99. Incasarile din publicitate erau fluctuante - cresteau sau scadeau cu doua cifre de la un an la altul - iar orice plan de afaceri intins pe o perioada mai mare de un an era vazut drept riscant. Astfel, saracia bugetelor si nebuloasa reglementarilor faceau ca domeniul sa fie neatractiv pentru tranzactii. Cu exceptia outdoor-ului si - izolat - a presei scrise nu s-au inregistrat achizitii notabile la inceputul anilor 2000.
La polul opus se situeaza 2005, cand apetitul pentru investitii a vizat toate media: audio-vizual, outdoor, publishing. Prima pozitie in top ii revine SBS Broadcasting, al doilea mare operator de televiziune din Europa, care a devenit proprietar absolut la Prima TV, Kiss FM si Star FM in urma unei tranzactii de peste 30 de milioane de euro. Acest lucru se intampla in luna martie a acestui an, cand SBS - care detinea un pachet minoritar de actiuni in Prima TV inca din anul 2000 - si-a marit participatia pana la 86% si, tot atunci, a cumparat integral si cele doua statii de radio (dovedindu-se ca a facut o afacere buna cu Kiss FM). A doua etapa a procesului de preluare a afacerii lui Burci a avut loc la circa trei luni de la acest moment, cand SBS a cumparat si restul de actiuni pana la 100% in postul de televiziune care a apartinut pana nu de mult omului de afaceri roman.
Valoarea declarata a tranzactiilor epa in Romania (20 milioane euro) este comparabila cu cea a "tranzactiei anului 2000" in industria publicitatii autohtone: achizitia companiei Exclusiv Media de catre News Outdoor. Valoarea investitiei - considerata uriasa atunci, dar si acum - avea ca explicatie trendul crescator pe care tocmai intrasera bugetele de publicitate. Numai ca realitatea avea sa infirme asteptarile investitorilor: bugetele nete de publicitate aveau sa scada in 2002 cu circa 20% fata de 2000, anul consolidarii News Outdoor. Dar de ce a fost declarata tranzactia "tranzactia anului"?
Din doua motive. Unu: valoarea mare a acesteia. Doi: in afara de o achizitie in sectorul de publishing - estimata neoficial la 3,5 milioane de euro - nici o alta tranzactie notabila nu a mai avut loc in industrie in anul respectiv.
Tranzactia de 3,5 milioane de euro se refera la achizitia pachetului majoritar in Romania Libera de catre grupul german de presa WAZ. Si, nu in ultimul rand, trebuie mentionate cele mai importante trei tranzactii din publishing: vanzarea Pro Sport catre Ringier, estimata la circa 6,5 milioane de dolari (2003), achizitia Evenimentului Zilei de catre acelasi grup elvetian - parte din tranzactia internationala cu Gruner und Jahr, toata estimata la 120 de milioane de dolari (2003) - si achizitia grupului Casa Lux de catre concernul german Burda (2005).
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro












