Cariere cu impact global
„Contribuim în fiecare zi la crearea unor soluţii capabile să susţină milioane de utilizatori simultan, să gestioneze volume mari de date şi să răspundă într-un timp de ordinul milisecundelor.”

Zece. La trecut şi la viitor

21 mar 2022 Autor: Andra Stroe

În timpul liber, Oanei Costin îi place să doboare ţintele poziţionate în cătarea armei, iar în carieră, provocările tehnologice aduse de complexitatea produselor cu care lucrează. Ce responsabilităţi a preluat în primul deceniu petrecut în cadrul echipei Adobe, în care spune că se vede şi peste zece ani?

Oana Costin s-a alăturat echipei Adobe în urmă cu aproximativ zece ani. Iniţial, a activat în departamentul de IT din Bucureşti, obţinând ulterior un rol de leadership. „Acum patru ani şi jumătate, profitând de oportunităţile de internal mobility, m-am mutat în Digital Experience Engineering, unde am avut roluri de leadership atât în zona de site reliability engineering cât şi în software development.”

În acest moment, ea coordonează două echipe. Una dintre ele se ocupă cu gestiunea unei platforme utilizate intern de mai multe produse din zona de Digital Experience, iar cea de-a doua, formată din site reliability engineers, contribuie în zona de stabilitate a serviciilor pentru Adobe Target, un produs folosit de către utilizatori enterprise precum Microsoft, Bank of America, Nike şi nu numai, pentru a oferi conţinut personalizat utilizatorilor finali care interacţionează online cu aceste branduri. La produsele la care  lucrează, cel mai mult o atrage faptul că lucrurile nu se opresc niciodată din evoluţie şi constant apar oportunităţi de învăţare pentru fiecare. În plus, acestea „deservesc clienţi din întreaga lume, ceea ce înseamnă că trebuie să funcţioneze în condiţii optime de operabilitate 24/7. Lucrul acesta ne dă satisfacţia impactului pe care munca noastră îl are în activitatea clienţilor, dar vine la pachet şi cu o mare responsabilitate. Contribuim în fiecare zi la crearea unor soluţii capabile să susţină milioane de utilizatori simultan, să gestioneze volume mari de date şi să răspundă într-un timp de ordinul milisecundelor.”

Din rândul celor mai interesante şi pline de provocări proiecte dezvoltate în cadrul companiei, ea menţionează, în primul rând, migrarea produsului Adobe Target din data centers în cloud, fără a avea niciun impact negativ în experienţa şi calitatea serviciilor oferite clienţilor. „A fost un proiect complex, cu o schimbare totală de tooling şi tehnologii, multiple echipe Adobe din diverse locaţii implicate, o colaborare foarte strânsă cu cloud providerul şi o prioritizare pentru automatizarea proceselor.” În plus, deoarece spune că ne aflăm într-o continuă schimbare, consideră că atât provocările, cât şi realizările sunt legate „de viteza cu care putem introduce schimbări sustenabile şi îmbunătăţiri în produsele noastre, de capacitatea de a ne adapta rapid la noile condiţii ale pieţei, noi tehnologii şi strategii ale concurenţei, dar şi de a răspunde într-un timp foarte scurt cerinţelor clienţilor noştri”. În opinia sa, Creative Cloud şi image processing reprezintă linia de produse cea mai cunoscută atunci când cineva aude numele Adobe, însă adaugă că în clasamentul Gartner compania e lider de piaţă în multiple zona de Digital Experience, „atingând nevoia de personalizare de content, analytics şi multe alte aspecte care ne influenţează viaţa zi de zi”, fiind totodată „o oportunitate foarte mare de dezvoltare şi creştere de business”.

În activitatea echipei sale, Oana Costin consideră că toolurile Slack şi MS Teams au fost cruciale pentru că „ne ajuta să ne menţinem conectaţi în această perioadă în care lucrul de acasă a predominat, şi vor continua să fie importante pentru un mod de lucru hibrid”. Oana Costin este de părere că, la un job, cele mai importante lucruri constau într-o cultură internă orientată către creştere, oportunităţi constante de învăţare şi dezvoltare şi o curiozitate constantă legată de domeniul în care profesezi, deoarece aşa nu te vei plictisi niciodată. În perspectiva sa, pentru a-şi dezvolta o carieră de succes, un student, din orice domeniu, ar trebui ca pe lângă pregătirea academică să se focuseze şi pe dezvoltarea de abilităţi de comunicare şi inteligenţă emoţională, care îl vor ajuta să se descurce în orice situaţie. „Pentru CV, sunt importante proiectele practice şi internshipurile.” Sfatul pe care l-ar oferi unui tânăr aflat la începutul carierei e să nu înceteze să întrebe, să se implice în iniţiative care presupun atât dezvoltare profesională, cât şi colaborare şi să nu uite să se bucure de experienţe. Vorbind de consolidarea echipelor din cadrul Adobe, Oana Costin notează că reprezentanţii companiei urmăresc intern un set de capabilităţi, atât atunci când e angajată o persoană nouă, cât şi la colegii existenţi. „Creativitatea, focusul şi cât de mult îi poţi ajuta şi influenţa pe ceilalţi să reuşească sunt aspecte foarte importante pentru noi.” Despre oamenii care îi servesc ca modele în carieră, ea susţine că cel mai adesea o inspiră colegii cu care lucrează, global. Oferă şi exemple concrete. „De-a lungul timpului, am avut mulţi oameni care m-au motivat/mentorat şi încă îi admir, atât foşti manageri cât şi actuali.”


Carte de vizită: Oana Costin, 35 de ani, senior engineering manager, Adobe România

►Œ Este absolventă a Facultăţii de Electronică, urmată la Universitatea Politehnica din Bucureşti;

► S-a alăturat echipei Adobe în umbră cu aproape 10 ani;

Ž► Anterior, a lucrat timp de trei ani în compania de asigurări Aviva, apoi în Ubisoft pentru doi ani;

► Este pasionată de sporturile cu motor, în special Formula 1, de călătorii şi de mersul la tir pentru target practice cu arme de foc.


În cariera pe care a construit-o până acum, susţine cu tărie că tehnologia a jucat un rol critic, „de la primele computere din clasă, când aveam 11 ani şi începeam să învăţăm algoritmica, până la momentul actual, unde nu facem niciun pas fără ca viaţa noastră să fie atinsă de tehnologie.” Câteodată însă, preferă să ia o pauză de la tehnologie pentru a face ceva mişcare, a se deconecta cu o carte bună sau pentru a-şi planifica ziua pe un suport fizic. Peste 10 ani spune că s-ar vedea 100% tot în Adobe, tot în România, progresând către responsabilităţi mai mari, cu impact puternic în experienţa digitală oferită de mediul enterprise.

Din rândul provocărilor aduse de pandemie, Oana Costin menţionează faptul că a trebuit să învăţăm să ne autoreglăm bariera între job şi timpul necesar destinderii, având în vedere că ambele activităţi se desfăşurau în acelaşi spaţiu. „Personal, am pus un focus mai mare pe meditaţie, sport şi atenţie la oboseala intrinsecă.”

Cariere cu impact global este un proiect editorial creat de Adobe România în parteneriat cu Business Magazin, despre oameni care dezvoltă produse folosite la nivel de mondial de milioane de utilizatori. Echipele Adobe România lucrează la produse Adobe de top și folosesc tehnologii de ultimă generație. Concepte precum machine learning, AI, big data și cloud sunt utilizate zilnic pentru a crea și îmbunătăți produse cu impact global. Cultura organizației și beneficiile oferite membrilor echipei plasează Adobe în topul celor mai doriți angajatori și al companiilor cu cei mai fericiți angajați. Mai multe detalii despre oportunitățile de carieră și pozițiile deschise în Adobe România, aici https://adobe.wd5.myworkdayjobs.com/external_experienced.

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.