Motorola se zbate sa reziste

Postat la 18 noiembrie 2008 19 afişări

Telefoanele mobile nu mai par a fi o prioritate pe lista de cumparaturi a unor consumatori care, pe timp de criza, incep sa-si calculeze mai atent cheltuielile. O demonstreaza rezultatele slabe inregistrate in ultimele luni de producatori. Ce e de facut?

Pentru Sanjay Jha, co-CEO-ul Motorola, preluarea recenta a conducerii diviziei de telefonie mobila nu ridica doar problema reorganizarii unei companii care in ultimii doi ani a mers in scadere si a pierdut constant cota din piata mondiala. Jha trebuie totodata sa creioneze o strategie prin care Motorola sa poata face fata situatiei economice actuale, care afecteaza din ce in ce mai mult si industria producatoare de telefoane mobile.

“Adevarul este ca nu exista o rezolvare rapida a acestor probleme”, recunoaste Sanjay Jha, in conditiile in care Motorola va inregistra rezultate financiare sub asteptari in trimestrul al patrulea al acestui an si se asteapta sa scada si in 2009, in principal din cauza ca producatorul are o gama limitata de telefoane atat in segmentul ieftin, cat si in cel al mobilelor de business, principalele motoare de crestere ale industriei.

 

Compania pare sa fi incetinit si ritmul lansarilor de noi telefoane - la inceputul anului, Motorola pregatea un numar de 34 de modele noi pentru a doua jumatate a lui 2008, dar pana acum au fost lansate doar 12. In linii mari, planul lui Jha este sa taie costurile companiei cu aproximativ 800 de milioane de dolari (622,6 de milioane de euro) anul viitor.

Aceasta implica disponibilizarea a peste 3.000 de angajati, insemnand 4,5% din forta de munca totala a Motorola, si colaborarea cu un numar mai mic de furnizori de componente pentru telefoane (decizie care explica si rezilierea contractului companiei cu producatorul de cipuri Freescale). Dar pe langa aceasta reorganizare interna, Sanjay Jha a decis sa amane desprinderea, planificata pentru a doua parte din 2009, a diviziei de telefoane mobile de grupul Motorola si sa concentreze fortele acestei divizii catre America de Nord, America Latina sau Asia - regiunile din lume unde este cel mai bine pozitionata.

 

Aceasta concentrare de forte este totusi privita cu scepticism de o serie de analisti din industrie, care considera ca ar putea fi prea tarziu pentru Motorola sa adopte o asemenea strategie, in conditiile in care compania a fost devansata anul trecut in clasamentul producatorilor mondiali de telefoane mobile de Samsung, iar anul acesta de Sony Ericsson, ajungand astfel pe locul al patrulea, potrivit firmei de cercetare de piata Strategy Analytics. “Pe termen scurt, situatia companiei ar putea sa se inrautateasca si mai mult, mai ales ca ii lipsesc din portofoliu modele de telefoane care sa castige consumatori”, este de parere Mark Sue, analist in cadrul bancii de investitii RBC Capital.

 

Din punctul de vedere al lui Sanjay Jha insa, obiectivul principal este clar: reducerea cheltuielilor, inclusiv prin stoparea dezvoltarii la nivel regional, care ar necesita investitii suplimentare greu de realizat, mai ales atata vreme cat obtinerea unei finantari necesare este ingreunata de criza din pietele financiare. Desprinderea diviziei de telefonie mobila de grupul Motorola ar fi fost insa o schimbare oportuna, care ar fi putut contribui la dezvoltarea productiei de celulare, insa “am decis amanarea cel mai probabil pana in 2010, tot din ratiuni de costuri”, explica Jha.

 

“Cu siguranta ca este o dezamagire pentru actionari sa vada ca aceasta separare a afacerilor se amana cu inca un an, dar cred ca si ei se gandesc in fond tot la profitabilitate”, apreciaza Travis McCourt, analist in cadrul companiei de brokeraj si consultanta financiara Morgan, Keegan & Co. Rezultatele din trimestrul al treilea nu au fost deloc multumitoare: Motorola a vandut 25,4 milioane de telefoane mobile, in scadere de la peste 37 de milioane in aceeasi perioada a anului trecut si cu 300.000 mai putine decat Sony Ericsson. Astfel, incasarile companiei din aceasta perioada au scazut cu 31% fata de anul trecut, la 3,1 de miliarde de dolari (2,4 de miliarde de euro), in timp ce pierderea operationala a crescut de peste trei ori, pana la 840 de milioane de dolari (aproape 654 de milioane de euro).

 

Compania a fost deseori criticata pentru folosirea prea multor sisteme de operare diferite; Sanjay Jha are in plan acum sa se orienteze catre productia de celulare cu doar trei sisteme - platforma proprie P2K, Android de la Google si Windows Mobile de la Microsoft. Efectele se vor simti insa de-abia din a doua jumatate a anului viitor, dat fiind ca Motorola tocmai a renuntat la productia unor telefoane cu Symbian care urmau sa fie lansate in primul semestru din 2009, iar primele modele cu software Android vor fi lasate de-abia in sezonul sarbatorilor de anul viitor.

 

Un alt aspect de care trebuie sa tina cont conducerea Motorola este mentinerea vanzarilor de telefoane la peste 100 de milioane de unitati anual. “Deja s-au apropiat periculos de mult de acest prag”, considera Neil Mawston, director in cadrul companiei de cercetare de piata Strategy Analytics. Daca numarul telefoanelor vandute ar scadea sub pragul de 100 de milioane, costurile de productie a unui celular ar creste cu 10-20 de procente, calculeaza Mawston.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
telefonie,
mobile,
consumatori,
producatori,
piata,
vanzari
/business-hi-tech/telecom/motorola-se-zbate-sa-reziste-3515533
3515533
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.