Care este obiectul pe care îl folosim cel mai mult zi de zi şi cum au speculat asta doi români. Câştigă zeci de milioane din asta

Autor: Andra Stroe Postat la 25 februarie 2021 5723 afişări

Dacă e să ne numim un obiect pe care îl folosim cel mai des de-a lungul zilei, cei mai mulţi vom alege, probabil, smartphone-ul. Utilizarea atât de frecventă a acestor dispozitive a dat naştere unei industrii de miliarde: husele de protecţie. Pe această nişă au mizat , când era încă la început în piaţa locală, şi antreprenorii Darius Petric şi Cosmin Preda, care au lansat şi crescut, cu ajutorul unui al treilea partener de business – Marcel Ioftor, o companie cu o cifră de afaceri de 60 de milioane de lei.

Povestea businessului Contakt a început în 2002, la Timişoara, oraşul în care Darius Petric şi Cosmin Preda se mutaseră, la 18 ani. Unul este din Dej, iar celălalt din Hunedoara, şi au luat drumul oraşului de pe Bega pentru a studia la Facultatea de Mecanică din cadrul Universităţii Politehnica. Cei doi şi-au descoperit pasiunea pentru business încă din studenţie, când au început să cumpere telefoane, să le decodeze şi apoi să le vândă. În 2002, cu o investiţie iniţială de 300 de dolari, au deschis un prim magazin de telefoane, într-un garaj.

„Chiar dacă acum pare mică, raportat la perioada aceea era o sumă mare. În anii 2000, preţul unui telefon nou cumpărat fără abonamentul unui operator de telefonie mobilă era destul de mare, fapt pentru care cererea pentru telefoane second hand sau pentru servicii de reparaţii era pe măsură. Astfel, am început treptat să strângem clienţi şi am deschis zona de service şi reparaţii telefoane, angajându-ne propriul nostru technician care ne-a ajutat să dezvoltăm acest segment”, îşi aminteşte Darius Petric. Ulterior, au deschis încă un magazin lângă gara din Timişoara – unul dintre cele mai tranzitate puncte din oraş, acesta fiind urmat de alte două-trei magazine.

Pe o perioadă de circa opt ani au activat în retailul GSM, iar din 2010 au început să comercializeze huse şi, mai apoi, alte accesorii, pe cont propriu. „Trebuie să menţionăm că la începutul activităţii noastre, segmentul de accesorii pentru telefoane era practic inexistent, în lipsa unei oferte variate de modele cum este astăzi, cu excepţia unor produse de bază de conectică precum încărcătoarele sau căştile.

De fapt, zona de accesorii pentru telefoane a crescut exponenţial odată cu lansarea pe piaţă a iPhone 4, în a doua parte a anului 2010, şi odată cu el au început să apară şi accesorii pentru alte modele de la alte branduri. Printre accesoriile care s-au vândut foarte bine la început au fost încărcătoarele, căştile, cablurile de date şi, ulterior, husele şi foliile de protecţie, care într-un timp scurt au început să fie solicitate”, spune Cosmin Preda.

Anul 2012 a fost un an de cotitură pentru activitatea companiei, deoarece a fost momentul în care au deschis primul magazin într-un centru comercial mare, în Iulius Mall Timişoara, unde observaseră că există o cerere foarte mare pentru accesorii. Din acest motiv, la un an distanţă, au luat decizia de a mai deschide o insulă dedicată exclusiv segmentului de accesorii în aceeaşi galerie comercială.

„După numai două luni de funcţionare, ne-am dat seama că aceasta este direcţia în care trebuie să mergem şi să dezvoltăm această nişă pe piaţa locală. Următorul oraş în care ne-am extins, în afara Timişoarei, a fost Arad, moment în care ni s-a alăturat şi Marcel Ioftor, de care ne lega o prietenie de mai mulţi ani.” Aşadar, şi-au unit forţele toţi trei şi au început extinderea în ţară, mai ales că Marcel Ioftor are o experienţă mult mai mare în zona de retail.


Darius Petric, fondator şi acţionar Contakt: „Din datele noastre, coşul mediu pe care românii sunt dispuşi să îl plătească pe categoria de accesorii GSM este cu aproximativ 25% mai mic faţă de media altor ţări europene şi aici ne referim în special la ţările din Estul Europei, respectiv ţările balcanice.”


Originar din Ploieşti, el se mutase la rândul său la Timişoara în 1994, unde a urmat Facultatea de Transporturi din cadrul aceleiaşi instituţii absolvite de partenerii săi de business. Ioftor şi-a început cariera în vânzări, ca agent comercial la un importator şi distribuitor zonal, ulterior naţional, de produse alimentare. „Din funcţia de manager regional, ocupată timp de 5 ani, am reuşit să impunem pe piaţa din România branduri din FMCG recunoscute în piaţa vestică a Europei. Ulterior, timp de doi ani am ocupat postul de director de vânzări la un distribuitor zonal de materiale de construcţii. Un job care consider că m-a dezvoltat şi împlinit ca expertiză şi experienţă profesională a fost cel de area manager la unul dintre cei mai mari producători de bere la nivel mondial. În 1997, am făcut pasul către zona de antreprenoriat, când am luat decizia de a dezvolta împreună cu alţi doi parteneri o firmă de distribuţie de servicii de telefonie şi internet mobil în segmentul B2B pentru o mare companie de telecomunicaţii. După şapte ani, m-am alăturat prietenilor şi partenerilor mei, Cosmin şi Darius, pentru a dezvolta o reţea naţională de magazine în care să comercializăm accesorii pentru telefoane, tablete şi gadgeturi. Aceştia sunt cei mai frumoşi ani din viaţa mea profesională, întrucât am reuşit prin propriile noastre forţe să dezvoltăm reţeaua Contakt, lider în domeniul nostru de activitate, care în prezent numără peste 200 de locaţii la nivel naţional şi un magazin online în continuă creştere”, povesteşte Ioftor.

În prezent, grupul controlat de cei trei antreprenori deţine în portofoliu două branduri de retail: Contakt şi magazinele premium Hoco, şi dezvoltă trei linii principale de business: zona de retail tradiţional în regim propriu, retailul online (site şi aplicaţie) şi partea de distribuţie către lanţuri comerciale mari şi online.

Anul trecut, compania cu 530 de angajaţi a înregistrat o cifră de afaceri de aproximativ 60 de milioane de lei, apropiată veniturilor anului 2019 (63 de milioane), „în condiţiile în care o bună parte a anului veniturile din offline au fost practic inexistente”. „În pofida contextului economic, după cele aproape trei luni de lockdown a trebuit să rebugetăm ultimele şase luni, iar la finalul anului am reuşit să atingem obiectivul de vânzări pe care ni l-am propus. Desigur că acest obiectiv rebugetat a fost considerabil mai mic faţă de ceea ce ne propusesem iniţial la începutul anului 2020. Însă cel mai important lucru este că am reuşit să finalizăm anul cu o uşoară creştere a profitului comparativ cu anul anterior, majorare generată de politica de expansiune a numărului de locaţii precum şi de optimizarea proceselor interne”, spune Darius Petric. Pentru anul în curs, antreprenorii estimează o creştere de două cifre a veniturilor, precum şi o creştere a profitului direct proporţională.  

În ultimii cinci ani, grupul Contakt s-a dezvoltat accelerat, timp în care reţeaua de unităţi proprii s-a extins la peste 200 de locaţii din 36 de judeţe, alături de municipiul Bucureşti, fiind prezenţi în peste 98% dintre cele mai importante galerii comerciale deschise în România. În topul oraşelor care generează cele mai multe vânzări se află: Bucureşti, Cluj-Napoca şi Timişoara, urmate de Braşov şi Iaşi.  

Antreprenori noi, pe o piaţă şi mai nouă

Fondatorii companiei povestesc că una dintre cele mai mari provocări cu care s-au confruntat de-a lungul anilor de activitate a venit în anul 2010. „În acea perioadă eram la început în ceea ce priveşte vânzarea de accesorii. Reuşisem să identificăm o nevoie în piaţă şi ne era foarte clar că aceasta era direcţia în care voiam să ne dezvoltăm, însă era extrem de dificil să găsim marfă pentru toate modelele de telefoane nou apărute, ceea ce ne-a adus o serie de obstacole legate de identificarea furnizorilor şi de procesul de achiziţie”, spune Darius Petric. Iniţial, cea mai mare parte din accesorii o aduceau din Europa sau de la furnizori locali şi foarte rar le achiziţionau de la cei care le cumpărau din China. „Aceasta era varianta optimă pentru noi, întrucât nu aveam nevoie de volume foarte mari, astfel încât să le putem lua noi direct din China la preţuri avantajoase.” Odată cu extinterea businessului şi implicit a volumelor, au început să participe şi la târgurile de profil din China, unde au putut să selecteze furnizorii, acolo fiind prezenţi cei mai mari producători din industrie. În prezent, pe lângă furnizorii din China, compania colaborează încă cu furnizori locali din Europa, mai ales în cazul brandurilor premium din zona de fashion. „Privind retrospectiv, toată acea perioadă de pionierat pe piaţa de accesorii a fost una în care am învăţat foarte multe despre cum să cumpărăm eficient şi mai ales cum să evităm suprastocurile.”

O altă provocare întâmpinată la început a fost cea legată de organizare, pentru că întâlneau tot felul de situaţii pe care trebuia să le gestioneze „din mers”, şi odată cu extinderea businessului se remarca nevoie de oameni calificaţi pentru diferite departamente care să preia sarcinile şi să îi ajute să depăşească dificultăţile. „Aceeaşi provocare continuă şi astăzi, fiind foarte dificil să găsim resursă umană care să fie implicată şi interesată să îşi facă treaba într-un mod profesionist, mai ales în zona de vânzare. Dacă înainte de pandemie era un proces anevoios să găsim oameni pe care să îi angajăm la deschiderea de noi magazine, acum este şi mai greu să îi găsim pe cei potriviţi şi mai ales serioşi, aceştia fiind până la urmă cei care interacţionează direct cu clienţii şi reprezintă direct brandul Contakt”, subliniază Cosmin Preda.


Anul trecut, compania a investit în optimizarea segmentului online aproximativ 70.000 de euro.


Anul trecut, antreprenorul spune că pandemia a adus indubitabil o serie de provocări mai ales în prima parte a lui 2020. „Cea mai mare dintre acestea a fost să menţinem businessul într-un echilibru, în contextul în care toate locaţiile noastre au fost închise complet pe toată perioada stării de urgenţă. Nu suntem o companie multinaţională şi nu avem un grup în spate care să ne susţină financiar în astfel de momente dificile. Din veniturile pe care le realizăm trebuie să plătim angajaţii, marfa şi chiriile, dar şi să obţinem profit pe care să îl reinvestim mai departe în dezvoltarea afacerii. Astfel, provocarea a fost cu atât mai mare cu cât veniturile au încetat brusc să mai vină, însă putem spune că am fost printre cei care au beneficiat de ajutorul statului în ceea ce priveşte somajul tehnic pentru angajaţi.” Acesteia i s-a adăugat şi efortul de a-şi păstra angajaţii aproape. În acest sens au gândit, împreună cu echipa managerială, un plan săptămânal de comunicare internă prin care i-au informat despre proiectele la care lucrau, estimări şi alte detalii operaţionale. „Acest lucru a fost esenţial, pentru că în momentul revenirii la activitate, după ridicarea stării de urgenţă, nu a mai fost nevoie de o perioadă de reacomodare, fiecare om din echipa noastră ştiind exact ce are de făcut.”

Pandemia a fost responsabilă şi de o reorganizare a obiectivelor strategice ale companiei. Pe de-o parte, pe unele dintre acestea au decis să le pună în aşteptare, în timp ce pe altele le-au accelerat. Din prima categorie face parte şi planul celor trei antreprenori de a extinde compania şi în afara graniţelor, plan care a trebuit însă amânat din cauza restricţiilor de călătorie impuse de autorităţi în cea mai mare parte a anului trecut. „Acelaşi lucru s-a întâmplat şi cu obiectivul nostru de distribuţie internaţională de accesorii, unde discuţiile erau într-un stadiu avansat şi chiar am avut câteva vânzări punctuale către diverşi parteneri din Europa. Din nefericire, pentru a putea dezvolta parteneriate de lungă durată sunt necesare întâlniri directe şi negocieri, care sunt destul de complicat de intermediat cu ajutorul platformelor online, în condiţiile în care în timpul acelor discuţii se setează toate aspectele importante ale unui parteneriat şi de care, până la urmă, depinde succesul său. În continuare, acestea sunt două dintre direcţiile strategice la care nu vrem să renunţăm, iar când situaţia ne va permite şi vom putea reveni la o mobilitate fără restricţii, le vom relua.”

Pe de altă parte, pe perioada stării de urgenţă, Petric spune că au lucrat intens pentru a pregăti segmentul de online, astfel încât la începutul lunii iunie site-ul a migrat pe o platformă cu totul nouă. „Ulterior am lansat şi aplicaţia mobilă Contakt, cu o interfaţă foarte uşor de utilizat, disponibilă pentru descărcare în App Store, Google Play şi Huawei AppGallery. De asemenea, tot în timpul lockdownului, am lucrat la îmbunătăţirea proceselor, procedurilor şi fluxurilor interne care necesitau optimizări şi am instalat un sistem de evaluare a performanţei pe fiecare tip de activitate în parte, atât la nivel de departamente, cât şi la nivelul fiecărui post.” Anul trecut, compania a investit în optimizarea segmentului online aproximativ 70.000 de euro.

Un accesoriu popular indiferent de vârstă

Compania se adresează unui public ţintă foarte divers. „Având în vedere că toată lumea, de la copii la cei mai în vârstă, indiferent de ocupaţie, venit sau gen, are un telefon mobil, înseamnă o diversitate foarte mare pentru noi în ceea ce priveşte clienţii şi nevoile lor. Din acest motiv, încercăm să avem un portofoliu foarte variat de produse, de la produse funcţionale de bază până la accesorii premium de la branduri de renume din zona fashion, care să acopere fiecare preferinţă.” Portofoliul businessului cuprinde produse cu preţuri pentru toate categoriile de venit ale clienţilor. Cea mai mare pondere din totalul vânzărilor Contakt o reprezintă foliile de protecţie şi husele pentru telefoane, urmate de produsele de conectică, iar luna cu cele mai mari vânzări este decembrie, urmată de lunile februarie, respectiv martie, „prin prisma evenimentelor pe care le sărbătorim, ce crează prilejuri de a primi şi oferi cadouri: Valentineăs Day, Dragobete, apoi 1 şi 8 Martie.” Cererea mare pentru produsele de protecţie este susţinută de preţul din ce în ce mai ridicat al dispozitivelor mobile şi mai ales al ecranelor acestora. Un alt factor, explică Preda, este diversitatea mare de produse şi de tehnologii folosite pentru care clienţii pot opta: folii de sticlă, folii anti şoc, folii privacy sau cele de silicon, mult mai elastice şi mai rezistente. „Mai mult, noi oferim nu doar o gamă variată de opţiuni, ci şi montajul foliei, fiind printre primii retaileri de pe piaţă care oferim acest serviciu gratuit tuturor clienţilor”, notează Preda.

Darius Petric spune că în rândul românilor se remarcă, în ultimii ani, o creştere accentuată a interesului pentru protecţia telefoanelor. „Industria în care noi activăm satisface această nevoie de siguranţă a telefonului, în contextul în care este de preferat să dai câteva zeci de lei pe o folie de protecţie sau o husă pentru un telefon pe care îl ai în permanenţă cu tine, decât să plăteşti în cazul unui accident chiar şi până la 1.000 de lei pentru un ecran nou, în funcţie de model. Totodată, adaugă el, există o tendinţă tot mai mare de unicitate, „în sensul în care deşi avem aceleaşi modele de telefoane, putem foarte uşor să ne diferenţiem de ceilalţi cu o husă care să împrumute caracteristicile personalităţii noastre.” De aceea, anul trecut compania a lansat un nou serviciu profesionist de personalizare a huselor de telefon, în parteneriat cu brandul polonez de accesorii de protecţie premium pentru telefoane 3MK, opţiune disponibilă acum atât pentru comenzi online cu livrare în toată ţara, cât şi offline în magazinele selectate Contakt. În ciuda creşterii interesului pentru accesoriile de protecţie, piaţa locală este încă în urma altor pieţe vecine. „Din datele noastre, coşul mediu pe care românii sunt dispuşi să îl plătească pe categoria de accesorii GSM este cu aproximativ 25% mai mic faţă de media altor ţări europene şi aici ne referim în special la ţările din Estul Europei, respectiv ţarile balcanice”, spune Petric.

Miza pe brandul propriu

În octombrie anul trecut cei trei au lansat Mobico, un brand propriu de accesorii precum huse şi folii de protecţie pentru telefoanele mobile, care se adresează segmentului de piaţă mediu şi mediu-superior, cu preţuri începând de la 39,99 lei. Prin lansarea brandului, antreprenorii au avut ca obiectiv principal eficientizarea costurilor de producţie şi pe cele logistice, „astfel încât să oferim clienţilor un preţ accesibil, fără a face rabat de la calitate.”

Pentru anul în curs, antreprenorii spun că au în plan mai multe obiective strategice de business menite să susţină dezvoltarea companiei. „În primul rând, vom continua extinderea la nivel naţional cu cel puţin 15 noi unităţi. În acelaşi timp, vom dezvolta şi un segment nou, pe care nu suntem prezenţi, dar în care credem – locaţiile stradale”, notează Cosmin Preda. Un alt obiectiv este consolidarea pe piaţă şi distribuţia la nivel internaţional a brandului propriu Mobico, care va genera, potrivi estimărilor lor, peste 10% din cifra de afaceri în primul an de la lansare şi un volum de peste 200.000 de produse vândute.

În plus, cei trei lucrează în prezent la proiectarea unui model nou de business de tip franciză, prin care să poată continua extinderea companiei în mod exponenţial. „Din datele noastre, suntem printre puţinii jucători din piaţă care controlăm direct afacerile celor peste 200 de magazine, majoritatea jucătorilor operând în regim propriu o pondere mică din numărul total de magazine, restul funcţionând în sistem franciză.” În paralel, se axează pe creşterea segmentului online şi pe crearea unui sistem de loializare a clienţilor, „astfel încât să oferim clienţilor fideli acces la diverse beneficii în online şi în offline”, spune Darius Petric.

Extinderea pe noi pieţe rămâne, de asemenea, o direcţie strategică pentru dezvoltarea companiei, chiar dacă acest pas a trebuit amânat în contextul crizei generate de pandemie. „În momentul în care situaţia se va îmbunătăţi, iar restricţiile de circulaţie la nivel internaţional vor fi reduse sau chiar ridicate, vom relua toate demersurile în acest sens.”

Potrivit datelor GlobeNewswire, piaţa globală a huselor de protecţie pentru smartphone-uri se estimează că va înregistra, în intervalul 020-2028, o rată anuală de creştere de 6,5%, de la valoarea de 21,46 miliarde de dolari înregistrată în 2019.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.