Netul ca un blog

Postat la 16 mai 2006 1 afişăre

Lumea modei si Internetul au un principiu comun: prezentul e mai putin interesant decat tendintele. Pe web, noile tehnologii si aplicatii online au dus, pe nesimtite, la schimbarea obiceiurilor de navigare ale internautilor. Cum va arata reteaua noului mileniu?

Lumea modei si Internetul au un principiu comun: prezentul e mai putin interesant decat tendintele. Pe web, noile tehnologii si aplicatii online au dus, pe nesimtite, la schimbarea obiceiurilor de navigare ale internautilor. Cum va arata reteaua noului mileniu?

 

Ati avut vreodata senzatia, chiar si nedefinita, ca obiceiurile de navigare pe Internet s-au schimbat fata de cele de acum cativa ani? Ei bine, nu v-ati inselat. O confirma studiile de specialitate. Daca ritmul de crestere se atenueaza la majoritatea site-urilor consacrate, in schimb se dezvolta intr-un ritm ametitor acelea care au ca obiect de activitate domenii ce presupun crearea de comunitati online: retelele sociale, blogurile si informatiile locale. 

 

Conform unui studiu al ComScore Media Metrix, realizat la cererea Washington Post, in care s-a analizat ritmul de crestere al celor mai mari 50 de site-uri de pe Internet, paginile momentului sunt Blogger.com, MySpace.com, Wikipedia si Citysearch. Patru nume practic necunoscute in urma cu un an, doi. De ce aceasta crestere brusca de popularitate? Blogger.com, un site care ofera unelte pentru publicarea de materiale personale pe Internet (in principiu, bloguri), a avut cea mai mare crestere a numarului de vizitatori in perioada analizata, februarie 2005 - februarie 2006, viteza de dezvoltare lasandu-i cu gura cascata chiar si pe specialisti: 528%. Asta in conditiile in care cresterea medie a tuturor site-urilor de pe Internetul american, de exemplu, a fost in aceeasi perioada de numai 4%, reiese din datele ComScore Media Metrix.

 

MySpace.com, un site al carui motto este "Un loc pentru prieteni" (A place for friends), reprezinta un punct de intalnire virtual pentru oameni cu hobbyuri si interese comune, indiferent care ar fi acestea. Site-ul a fost cumparat acum un an de gigantul media News Corp. al lui Rupert Murdoch contra sumei de 580 de milioane de dolari si s-a dezvoltat rapid de atunci. In luna martie a avut 37 de milioane de vizitatori fata de doar 9 milioane in urma cu un an, raporteaza ComScore. Wikipedia este, probabil, numele cu cea mai mare rezonanta printre internautii din Romania, aflandu-se mai mult in atentia mass-media datorita continutului partial in limba romana. Foarte pe scurt, este o enciclopedie online mai aparte, care permite oricarui vizitator sa citeasca informatii pe orice teme, dar si sa contribuie cu propriile date atunci cand crede de cuviinta. Bineinteles, atat timp cat textele adaugate sunt de buna-credinta si nu aberatii, fiind jobul unei echipe de voluntari a site-ului sa le verifice in permanenta. In fine, Citysearch - un site cu o rata de crestere a popularitatii de 185% - ofera de cativa ani informatii locale (comerciale, dar si de divertisment), cu alte cuvinte continut indreptat catre anumite comunitati si nu catre intreaga audienta globala a Internetului.

 

Concret, utilizatorii tasteaza numele orasului in care se afla si pot accesa o pagina cu informatii utile din cele mai variate: distractii (detalii despre restaurante, piscine, cluburi), servicii (spalatorii de masini, instalatori, curatatorii de haine), matrimoniale, hoteluri, shopping si asa mai departe.

 

Totusi, nu a avut mare succes, de-abia anul trecut reusind pentru prima data sa treaca pe profit datorita cresterii vanzarilor de publicitate. Care ar fi explicatia acestui succes intarziat? Serviciile bazate pe informatii locale au fost aduse pe piata prea devreme, cand oamenii nu erau pregatiti sa le inteleaga utilitatea. Serviciile locale au ramas multi ani in umbra celor cu acoperire nationala sau globala, "dar acum devin mult mai influente pentru ca au o calitate mai buna, iar oamenii sunt mai constienti de utilitatea lor", explica Greg Sterling, analist independent, citat de presa americana. "Sunt lucruri de care oamenii au nevoie si pe care le vor in viata lor. In masura in care le pot gasi online, incep sa foloseasca tot mai mult aceste unelte."

 

Rezumand: Internetul se reinventeaza. Site-urile bazate doar pe continut, care nu au ca principala tinta interactiunea cu vizitatorii, incep sa piarda teren. Yahoo!, (inca) cel mai vizitat site din SUA si care nu are nici pe departe un aspect batranicios, este tot mai incoltit de noii veniti care ii incurajeaza pe vi-zitatori sa creeze continutul propriu si sa-l modifice dupa bunul plac. Astfel se creeaza comunitati uriase - site-uri precum 43 Things (unde internautii pur si simplu fac liste cu ce ar vrea sa faca in viata si le comenteaza intre ei) devin celebre peste noapte. Blogurile sunt si ele un fenomen, iar site-urile care ii invita pe utilizatori sa-si publice pozele on-line pentru a le face vizibile catre toti prietenii au facut in ultimele luni obiectul unor achizitii de sute de milioane de dolari.

 

Cumparatorii sunt, cine altii, gigantii Google, Yahoo!, MSN si AOL. Profitand de pozitiile lor bine stabilite in topurile de audienta ale Internetului, ei isi permit sa prospecteze piata in cautare de idei noi si cu potential. Blogger.com, de pilda, a fost cumparat de Google in 2003. Compania care opereaza cel mai mare motor de cautare a profitat din plin de cresterea fulgeratoare a Blogger.com, care a avut 15,6 milioane de vizitatori in martie fata de 2,5 milioane in aceeasi perioada a anului trecut. Si Yahoo! are o pozitie in general stabila.

 

Portalul web este cel mai vizitat site din SUA, cu toate ca ritmul de crestere al numarului de vizitatori a scazut la doar 5% anul trecut. Dintre marii jucatori, Google pare totusi cel mai capabil sa calatoreasca pe noul val al preferintelor internautilor. Numarul vizitatorilor pe site-ul sau a crescut cu 21% anul trecut. Compania nu numai ca a reusit sa-si intareasca usor pozitia de lider pe piata cautarilor online, dar castiga si din servicii pe care le ofera fie in urma copierii ideilor altora, fie dupa ce le-a achizitionat de la firme mai mici. Printre exemple: serviciul de e-mail Gmail si publicarea de bloguri pe Blogger.com. Combinand toate site-urile pe care le detine (inclusiv Blogger.com), Google a inregistrat o crestere a traficului cu 27% anul trecut, conform ComScore.

 

Pe de alta parte, modelul nu este o premiera in sine, sustin unii analisti, pentru ca inovatia a fost tot timpul una dintre trasaturile definitorii ale Internetului, fiind insa de cele mai multe ori temperata prin achizitii de catre liderii pietei.

 

Insa ceea ce, fara-ndoiala, este nou il reprezinta oferta site-urilor care atrag acum audiente record: este vorba, pur si simplu, de noi moduri prin care oamenii pot lua legatura cu alti oameni (ce altceva este blogul sau site-ul care te invita sa-ti faci profilul personal?). In teorie, Internetul s-a priceput intotdeauna bine la construirea de punti intre oameni, numai ca acum a inceput sa o si arate.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Netul ca un blog
/business-hi-tech/netul-ca-un-blog-1005945
1005945
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.