STUDIU DE CAZ: Portofelul din telefon

Autor: Anca Barbulescu Postat la 14 mai 2013 319 afişări

Telefonul mobil transformat în portofel este un concept aprig discutat de câţiva ani încoace peste tot în lume, mai ales că a fost lansat şi relansat în diverse forme şi prin mai multe tehnologii, fiind adesea sortit eşecului. Netopia şi MasterCard testează pe piaţa locală un soi de portofel virtual, o aplicaţie pentru smartphone care permite plata cu cardul bancar direct de pe telefonul mobil. Urmează apoi extinderea la nivel internaţional.

STUDIU DE CAZ: Portofelul din telefon

"PRIMELE ŞASE LUNI SUNT CONSIDERATE PERIOADĂ DE TEST", spune Antonio Eram, şeful procesatorului de plăţi electronice Netopia, despre aplicaţia mobilPay MasterCard Mobile lansată recent în parteneriat cu MasterCard. Apoi, planurile antreprenorului sunt strâns legate de extinderea soluţiei alternative de plată pe alte pieţe din lume.

A început să lucreze la aplicaţie în urmă cu patru ani, într-o perioadă în care tendinţa de transformare a telefonului mobil într-un portofel virtual era un subiect fierbinte peste tot în lume şi chiar se pregăteau sau începeau să se concretizeze asemenea soluţii. Pe atunci, ideea lui a pornit de la plăţile prin SMS pe care compania le oferea deja de ceva vreme, dar care, deşi destul de facile, impuneau o limitare cu privire la suma care putea fi achitată. Cardul bancar elimina această limitare, dar integrarea într-un sistem de plată pentru telefonul mobil s-a dovedit a nu fi chiar atât de uşoară. „E un mic cerc vicios la mijloc din cauza căruia nu au reuşit multe alte soluţii de acest gen. Pentru că nu prea aveau ce să cumpere, oamenii nu foloseau o asemenea aplicaţie, iar pentru că oamenii nu o foloseau, comercianţii ezitau să devină parteneri şi să permită plata printr-un astfel de sistem„, explică Antonio Eram. „Cred că 90% dintre eşecurile suferite de soluţiile de plată cu telefonul mobil din lume s-au întâmplat din lipsa unei mase critice de ambele părţi„, adaugă el.

AŞA SE FACE CĂ A FOST NEVOIE DE PATRU ANI DE ACORDURI FINE ALE UNEI IDEI ÎN ESENŢĂ FOARTE RÂVNITE, perioadă în care au intervenit nu doar eşecurile altor soluţii similare din care antreprenorul susţine că a avut numai de învăţat, dar şi impedimente din partea comercianţilor, probleme precum încrederea scăzută a consumatorilor cu privire la metodele alternative de plată sau faptul că românii sunt obişnuiţi cu banii lichizi. „Cred că am dezvoltat peste 20 de versiuni ale aplicaţiei şi platformei de plată până să ajungem la varianta actuală„, spune antreprenorul.

Prin mobilPay MasterCard Mobile, care poate fi folosită pe smartphone-uri cu sistem de operare iOS sau Android, fiind disponibilă gratuit pentru descărcare din Google Play şi App Store, posesorii de carduri bancare MasterCard pot plăti facturi sau face anumite cumpărături. La momentul lansării, de pildă, aplicaţia permitea plata facturilor emise de Orange România şi reîncărcarea cartelelor preplătite ale operatorilor principali de telefonie mobilă, dar şi achiziţia de cupoane de reduceri publicate de site-urile specializate FunDeal şi BestDealz. „Se lucrează la extinderea acestei liste de comercianţi. Vom asista la un proces prin care, treptat, telefonul mobil va lua locul portofelului, iar românii vor putea să cumpere din ce în ce mai multe produse şi să-şi achite facturile printr-o singură aplicaţie de pe telefon", susţine Eram.

Acum, antreprenorul se uită spre alte pieţe pentru extindere. Ultimele două luni, de pildă, le-a petrecut în Silicon Valley unde a discutat potenţiale parteneriate şi investiţii în aplicaţia pe care a creat-o. Despre Silicon Valley însă, deşi mulţi antreprenori au impresia că încă din clipa în care coboară din avion, investitorii se vor înghesui cu câte un milion de dolari să investească în ideea lor, Antonio Eram spune că nu este deloc aşa. „Ca tine, în acelaşi avion, sunt alţi 50 de antreprenori, e greu să-ţi faci loc. Noi cred că am luat la rând toţi investitorii din Sand Hill Road, epicentrul companiilor de investiţii din Silicon Valley„, spune mai în glumă, mai în serios antreprenorul.

DUPĂ PERIOADA DE ŞASE LUNI DE TEST, VOR FACE UN STUDIU DE CAZ PE CARE SĂ-L PREZINTE POTENŢIALILOR PARTENERI DIN ALTE ŢĂRI. Până acum, aplicaţia a fost descărcată de aproximativ 2.000 de ori, iar jumătate dintre aceşti utilizatori şi-au activat şi cardul bancar, putând face plăţi. Alte 30-50 de descărcări au acum loc în fiecare zi. „Este însă greu de spus unde exact vom lansa următoarea versiune, neapărat personalizată pieţei căreia i se adresează„, mai spune Eram. Există discuţii pentru piaţa din Mexic, de exemplu. Alte pieţe unde intrarea ar putea fi destul de facilă mai sunt Bulgaria şi Republica Moldova. Altfel, zona de est, şi mai ales Rusia, este una destul de problematică - în Rusia, toate plăţile se fac prin automate de cash plasate peste tot, ceea ce înseamnă că o soluţie de portofel virtual ar putea să nu fie foarte bine primită. În Polonia, o altă piaţă interesantă, plăţile cu cardul sunt destul de puţine, întrucât consumatorii de acolo preferă transferul bancar, astfel că o aplicaţie pentru telefon ar trebui să integreze această formă de plată pentru a fi câtuşi de puţin interesantă pentru consumatori. „Fiecare piaţă este diferită şi trebuie abordată cu un model de business personalizat. Un parteneriat global ar putea rezolva măcar parţial această problemă.„ Însă poate totodată să însemne diferenţa între reuşită şi eşec.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
studiu de caz,
telefon mobil,
aplicatie,
plati
/business-hi-tech/it/studiu-de-caz-portofelul-din-telefon-10876301
10876301
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.