Drumurile noastre
Steve Ballmer, directorul executiv al Microsoft, a intors spatele tranzactiei cu Yahoo! dupa doua luni de negocieri si refuzuri repetate. Problema este ca, in competitia cu Google, cele doua companii au ajuns inapoi de unde au plecat inainte de lansarea ofertei.
Asemenea fluctuatii intr-o singura zi au venit dupa ce Microsoft a renuntat la intentia de a cumpara grupul online Yahoo!, dupa mai bine de doua luni de tatonari si negocieri, din cauza neintelegerilor asupra pretului. Doua intrebari ramasesera insa in continuare fara raspuns: daca este intr-adevar definitiva retragerea de la negocieri a lui Steve Ballmer, directorul executiv al Microsoft, si care ar fi urmatoarea mutare a lui Jerry Yang, directorul executiv al Yahoo!.
In ce-l priveste pe Ballmer, mai multi specialisti in fuziuni si achizitii din piata americana sunt convinsi ca decizia lui de a parasi masa negocierilor fara a mai lasa loc pentru discutii ulterioare e sincera si nu face parte dintr-o strategie de a convinge Yahoo! de a reveni la intentii mai bune. Cat despre Yang, el declara ca este inca deschis discutiilor legate de preluarea companiei lui de catre Microsoft, aratandu-se surprins de intreruperea abrupta a negocierilor. “Sunt nedumerit de rezultatul discutiilor. Studiam o modalitate de a ajunge la un limbaj comun in negocieri si deodata ne-am pomenit ca Microsoft s-a retras.”
Multi considera ca Yang a dat dovada de lacomie cand a cerut un pret de 37 de dolari (aproape 24 de euro) pe actiune, iar declaratiile sale ar putea fi o modalitate de a aplana reactia mai multor actionari la auzul vestii ca Microsoft renunta la intentiile de achizitie. De-a lungul discutiilor, o parte dintre actionari s-au aratat, de altfel, multumiti si dispusi sa bata palma cu Microsoft inca de la oferta de 34-35 de dolari pe actiune. “Sunt foarte suparat pe Jerry Yang si asa-zisul sau board independent”, a declarat Gordon Crawford, manager de portofoliu la Capital Research Global Investors, cel mai mare actionar al Yahoo!, cu o participatie de aproape 16% din companie. “Nu cred ca fondatorul Yang, o persoana atasata emotional de companie, urmarea cu adevarat interesele mele in calitate de actionar”, a adaugat si Darren Chervitz, manager in cadrul fondului de investitii Jacob Internet Fund, care detine aproximativ 150.000 de actiuni Yahoo!.
Desi intreg consiliul de administratie a sustinut dorinta lui Yang de a respinge oferta Microsoft, dupa cum afirma o persoana implicata direct in negocieri, este clar ca decizia nu a fost bine privita in conducerea companiei, iar pe termen mediu si lung ar putea duce la aparitia unor efecte negative. “Daca valoarea actiunilor va continua sa scada, multi dintre angajati vor fi nemultumiti, iar o parte dintre cei in posturi esentiale ar putea parasi Yahoo!”, spune un oficial al companiei. Un reper de alarma ar fi aici minimul de 19,18 dolari (12,4 euro) pe actiune inregistrat la 31 ianuarie 2008, unul dintre cele mai scazute niveluri din ultimii patru ani.
Esecul achizitiei Yahoo! de catre Microsoft este evaluat de Thomas Financial ca fiind a saptea mare tranzactie nerealizata din SUA. Dar actionarii Yahoo! nu sunt singurii care au de pierdut. Bancile de investitii care au consiliat cele doua corporatii pierd comisioanele pe care ar fi trebuit sa le incaseze in cazul semnarii unui contract, sume de ordinul zecilor de milioane de euro. Morgan Stanley si Blackstone Group, care sunt de partea Microsoft, pierd 29,6 milioane de dolari (19,1 milioane de euro) fiecare, in timp ce Lehman Brothers, Goldman Sachs si Moelis & Company pierd cate 22 de milioane de dolari (14,2 milioane de euro), adica in total peste 125 de milioane de dolari.
Jerry Yang si-a sustinut insistenta de a refuza propunerea de vanzare prin argumentul ca cele 47,5 miliarde de dolari pe care Microsoft le-a oferit pentru Yahoo! subevaluau de fapt compania. Argumentul lui Yang nu e lipsit de sens, in logica dupa care, daca tot Microsoft ar fi urmat sa fie principalul castigator al tranzactiei, macar Yahoo! sa-si fi vandut scump pielea. Nu era un secret ca Microsoft chiar avea nevoie de ajutor in domeniul online - punctul tare al Yahoo! -, in conditiile in care compania fondata de Bill Gates a ramas puternica pe segmentul pe care-l stie cel mai bine, aplicatiile software si sistemele de operare pentru computere, in timp ce in zona internetului a lasat dintotdeauna de dorit.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro