De cand nu mai au bani de iesit in oras, romanii au devenit pasionati de consolele de jocuri. Asa sa fie?

Autor: Roxana Cristea Postat la 18 februarie 2011 81 afişări

Consolele de jocuri sunt din ce in ce mai populare printre utilizatorii romani, lucru care nu poate decat sa bucure distribuitorii de jocuri si retailerii. In acelasi timp, consumatorii asteapta cu sufletul la gura noile tehnologii si lansari de jocuri.

In adolescenta, Ionut adora jocurile pe consola: "Tin minte cum imi petreceam dupa-amiezele de duminica in sufragerie impreuna cu fratele meu si jucam Super Mario si Mortal Kombat". "Si acum mai sunt zile in care ne intalnim si, in amintirea vremurilor trecute, gasim timp sa ne jucam pe consola", adauga Ionut, care acum o luna si-a cumparat ultima noutate in materie de jocuri, Kinect.

In prezent student la Facultatea de Medicina din Capitala, Ionut a vazut Kinectul la un prieten si, dupa ce si-a strans banii, l-a comandat de pe eBay pentru 130 de dolari. Daca a mai ramas cineva care nu stie despre ce este vorba, gadgetul este un accesoriu incorporat in consola Xbox 360 creata de Microsoft si are la baza o tehnologie de recunoastere a gesturilor, asa incat jucatorul nu trebuie sa faca altceva decat sa se miste in fata unor camere video, sarind si dand din maini, pentru ca gesturile sale sa fie interpretate drept comenzi. Intr-un joc de tip shooter, utilizatorul poate deci sa controleze personajul virtual exclusiv cu ajutorul miscarilor corpului.

Kinect a starnit o adevarata revolutie din momentul lansarii, in toamna anului trecut. "Consolele Xbox vor avea o crestere semnificativa in acest an datorita controllerului Kinect", sustine Mihai Traistaru, director de aprovizionare la eMag. Cererea a fost mare inca de la momentul lansarii, spune el, precizand ca eMAG a epuizat in noiembrie si decembrie tot stocul de precomenzi. In ianuarie 2011, numarul de unitati vandute a fost triplu fata de decembrie.

Per total, piata de console a avut anul trecut o tendinta ascendenta, crescand cu 20% fata de 2009, la aproximativ 40.000 de unitati. Dintre acestea, un sfert au fost console portabile, conform lui Traistaru. Cele mai bine vandute console au fost PS3 cu jocurile FIFA 11, Gran Turismo 5, Medal of Honor, Motorstorm, urmate de Nintendo Wii si mai apoi de consolele PSP si Xbox.

La eMAG, vanzarile de console s-au triplat comparativ cu anul 2009. "A crescut foarte mult interesul clientilor pentru aceasta categorie de produse, asa incat pentru anul in curs putem preconiza o noua triplare a vanzarilor", sustine seful de aprovizionare al celui mai mare retailer online din Romania. Metodele: promotii, lansari exclusive, concursuri in showroomuri si precomenzi cat mai din timp inainte de lansarea jocurilor noi.

Raportat la nivelul segmentului de gaming de la eMAG, consolele video reprezinta 40% din total, urmate de accesorii si jocurile in sine. "Ne propunem sa avem in portofoliu toata gama de produse de gaming, de la console si periferice la cele mai noi jocuri de PC si consola", afirma Traistaru. Dupa el, odata cu lansarea controllerelor Sony Playstation Move si Xbox Kinect, piata de accesorii a avut o crestere semnificativa in cursul anului trecut, iar in 2011 isi va pastra ritmul ascendent. In Romania, rata de accesorii vandute raportat la o consola este de 2/1, in timp ce in Europa este de 4/1 sau chiar 5 /1. Cresterea popularitatii consolelor este unul dintre motivele pentru care centrul comercial Cocor din Bucuresti a deschis o zona de "high-tech entertainment", Galeria Avatar, la etajele 3, 4 si 5, dotata cu Microsoft Xbox Kinect si unde clientii pot sa incerce tehnologia, animandu-si propriul avatar la scara 1:1 pe proiectii cu diagonala de 400 cm. "Suntem conectati la ultimele aparitii din zona high-tech, pe care dorim sa le aducem in Cocor in aceste spatii special amenajate, care reprezinta o extensie a investitiilor in pozitionarea Cocor ca un high-tech store", a spus Dan Barbulescu, presedintele Consiliului de Administratie al Cocor.

Jocurile video au devenit o activitate de familie, constata recent Spiros Jamas, seful companiei grecesti CD Media, care distribuie jocuri in Grecia, Bulgaria, Cipru, fostele tari iugoslave si in Romania, prin Best Distribution.

Aceasta tendinta este marcata insa mai degraba in tarile vest-europene, in timp ce in Europa de Est inca ramane preconceptia oamenilor ca jocurile sunt pentru copii. "Exista inca un mare potential de crestere a pietei de jocuri video din Romania, in conditiile in care in 2009 s-au vandut 250.000 de jocuri, iar anul trecut vanzarile au fost in jur de 320.000 de unitati", a spus seful CD Media, companie care estimeaza o cifra de afaceri de 45 milioane euro pentru 2011, cumulat pentru toate tarile unde distribuie jocuri. In jur de 70% dintre jocurile vandute in magazinele romanesti sunt pentru PC, iar restul se impart intre consolele de jocuri, situatie care nu mai este intalnita in niciuna din tarile din regiune. Pe de alta parte, si preturile jocurilor sunt mai mici in Romania, intrucat distribuitorii si comerciantii aplica marje mai mici aici, asa incat sa reuseasca sa vanda. "Regiunea est-europeana oricum are nevoie de preturi mai mici, data fiind puterea de cumparare mai redusa, dar producatorii de jocuri ne pun in aceeasi oala cu restul tarilor din UE si aplica de cele mai multe ori aceleasi tarife", preciza Jamas.

In ce priveste consumatorii de jocuri, reprezentantii Best Distribution ii impart in trei categorii: consumatorul constant de jocuri video, care reprezinta 25% din totalul pietei si este orientat exclusiv catre titluri pentru PC, consumatorul ocazional (50% din totalul pietei), care de cele mai multe ori alege titluri pentru consola, si consumatorul ad-hoc, care cumpara jocuri doar pentru divertisment ocazional si reprezinta 25% din total. Ionut face parte din categoria jucatorilor ad-hoc. "Ma joc doar in week-end; in timpul saptamanii nu am timp, fiindca facultatea ma solicita foarte mult", a precizat tanarul, adaugand ca atunci cand se joaca cu fratele si prietenii este mult mai distractiv decat atunci cand are ocazia sa se joace singur. "In plus, eu folosesc consola si pentru filme", afirma el. Numarul utilizatorilor de console PS3 care urmaresc filmele in format Blu-ray este in continua crestere, la fel si numarul celor ce urmaresc filme in format DVD pe console de tip Xbox, conform sefului eMAG.

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/de-cand-nu-mai-au-bani-de-iesit-in-oras-romanii-au-devenit-pasionati-de-consolele-de-jocuri-asa-sa-fie-7977318
7977318
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.