Solidaritate de silicon

Postat la 21 septembrie 2005 1 afişăre

Ce au in comun inundatiile din Romania cu uraganul Katrina, alegerile prezidentiale din Statele Unite cu fotbalul sau rasismul cu bisexualitatea? Raspunsul e mult mai simplu decat ati putea crede: o simpla bratara!

Ce au in comun inundatiile din Romania cu uraganul Katrina, alegerile prezidentiale din Statele Unite cu fotbalul sau rasismul cu bisexualitatea? Raspunsul e mult mai simplu decat ati putea crede: o simpla bratara! 

 

Liviu Stefan e student la medicina si poarta tot timpul o bratara galbena din silicon, pe care e inscriptionat mesajum LiveStrong. O face nu pentru ca ii place in mod neaparat cum ii sta sau pentru ca al fi ultimul racnet in materie de accesorii, si nici macar pentru ca e produsa de o firma cu care se poate mandri. Nu-l intereseaza nici macar faptul ca e unul dintre putinii romanii care poseda o astfel de bratara. De altfel, recunoaste ca, pana acum, nu a mai purtat vreun accesoriu si nici nu se gandea ca o va face vreodata.

 

Totusi, a decis sa poarte bratara pentru a transmite un mesaj: s-a implicat in lupta impotriva cancerului. I-a fost trimisa din Franta de un prieten, dupa ce l-a batut la cap mai bine de jumatate de an sa-i faca rost de una.

"Din momentul in care l-am vazut pe Lance Armstrong purtand una in Turul Frantei, mi-am dorit si eu o bratara identica", spune Stefan. In acel moment, nu stia nimic despre semnificatia acelei bratari sau despre popularitatea ei in Statele Unite si in Franta. Dupa o jumatate de ora insa ii aflase toata istoria.

 

Dupa ce a fost depistat cu cancer testicular, ciclistul Lance Armstrong a infiintat o fundatie caritabila de lupta impotriva cancerului. Spera ca intr-un an sa stranga cel putin 5 milioane de dolari, iar pentru a reusi a incheiat o colaborare cu producatorul de echipamente sportive Nike, incepand sa vanda bratari galbene, cu mesajul LiveStrong, exact denumirea fundatiei pe care o infiintase. Pe piata au intrat in luna mai a anului trecut, la pretul de un dolar, iar producatorii se asteptau ca macar sportivii sa cumpere una.

 

Insa, in mai putin de un an, printre purtatorii bratarilor LiveStrong au inceput sa apara personalitatii precum presedintele Statelor Unite George W. Bush, contracandidatul acestuia la alegerile de anul trecut John Kerry, Pamela Anderson, printul William, Angelina Jolie sau Bruce Willis. In total, pana in luna august 2005, conform un raport prezentat de concernul Nike, s-au vandut peste 50 de milioane de bratari, de doua ori numarul locuitorilor Romaniei.

 

Insa numarul purtatorilor de bratari LiveStrong este mult mai mare, deoarece, in scurt timp, s-a dezvoltat si comertul ilegal cu astfel de bratari. Luna trecuta un tribunal din New York inchidea o companie si ii condamna pe proprietarii acesteia la plata a 115.000 de dolari despagubiri, pentru ca produceau bratari contrafacute, identice cu cele lansate de Armstrong.

 

Succesul urias al acestor bratari in Statele Unite nu e greu de inteles. In "Lumea noua" Armstrong e privit ca un erou, dupa ce a luptat si castigat in fata unei boli care ucide sute de mii de oameni anual. Mai mult, dupa ce a invins cancerul a rescris istoria ciclismului, devenind singurul rutier al lumii care a castigat de 6 ori consecutiv Turul Frantei. Pe de alta parte, nici recentele controverse legate de faptul ca, la una din editiile Turului Frantei, Armstrong s-ar fi dopat nu au sters vreun pic din priza la clienti a bratarilor. Imediat dupa aparitia ipotezei dopajului, intr-un articol din publicatia New York Times se mentiona ca acest aspect nu are cum sa "erodeze" semnificatiile bratarilor LiveStrong, deoarece acestea sunt asociate cu victoria lui Armstrong in fata unei boli si cu nu victoriile ciclistului din Turul Frantei.

 

Dar ce e uimitor e faptul ca, odata cu LiveStrong, moda bratarilor colorate din silicon vandute in scop caritabil s-a extins la scara mondiala. Ba chiar se poate spune ca bratara a devenit unul dintre cele mai cautate acesorii. Un posibil motiv: e una dintre cele mai elegante modalitati de a arata ca purtatorul sustine o cauza. Care anume? Depinde de culoare. Bratara alb cu negru face parte dintr-o campanie internationala de lupta impotriva rasismului in fotbal, sustinuta de Nike si promovata de Ronaldinho si Thierry Henry. Bratara alba reprezinta lupta mondiala impotriva saraciei, cea roz e asociata sustinatorilor campaniilor de prevenire a cancerului la san, iar cea rosie e caracteristica luptei anti-fumat sau HIV.

 

Acestora li se mai adauga bratari portocalii, gri, verzi sau aurii. O alta bratara foarte populara este si cea albastra - in timpul alegerilor din Statele Unite, era purtata de toti cei care doreau sa voteze anti-Bush, pe cand fanii acestuia purtau bratari rosii. Pe langa optiunile politice bratara albastra e specifica si sustinatorilor campaniilor impotriva brutalitatii sau a cancerului la prostata.

 

Mai nou bratara albastra are o semnificatie si pentru romani. Televiziunea Romana, impreuna cu Patriahia Romana, a scos la vanzare in cadrul campaniei "Invinge apele", pentru ajutorarea persoanelor sinistrate in urma inundatiilor din Moldova, bratari albastre inscriptionate cu numele actiunii.

 

De la sfarsitul lunii august, oricine le poate cumpara din reteaua de farmacii Sensiblu din toata tara, la pretul de 5 lei noi. Banii stransi din vanzarea acestora vor fi folositi pentru constructia unor case in zonele afectate de inundatii. Andreea Voicu, specialist PR in cadrul Directiei de Marketing a Televiziunii Romane spune ca a vazut deja pe strada oameni care poarta aceste bratari. "Romanii dovedesc ca sunt solidari si suntem convinsi ca vom strange multi bani din aceasta actiune", spune Voicu. Intr-o saptamana de la comercializarea acestora s-au vandut, conform lui Voicu 11.000 de bratari, cea ce inseamna 55.000 lei noi.

 

Inainte de lansarea acestei capmanii, moda bratarilor colorate nu era, totusi, o necunoscuta pentru romani, insa era "abordata" dintr-un alt unghi. Unele cluburi din Bucuresti impart de cativa ani buni astfel de bratari la intrare. Exista voci care spun despre acestea ca ar avea conotatii stric sexuale, iar purtatorul arata printr-o bratara rosie, galbena sau albastra cat e de disponibil pentru o relatie. Pe de alta parte, altii ceva mai "pragmatici" sunt de parere ca scopul bratarilor e doar acela de a evita ca vizitatorii clubului sa plateasca inca o data intrarea, daca vor sa paraseasca incinta si sa se intoarca dupa un anumit timp.

 

In opinia lui Alexandru Banu, redactor la revista Playboy, in Romania, bratarile sunt mai mult o moda, conceptul de implicare sociala nefiind inca asociat cu acestea. Banu poarta o bratara alb cu negru, cea din campania internationala de lupta impotriva rasismului. I-a adus-o un prieten din Germania si marturiseste ca o poarta "la fel ca ceilalti", fara sa acorde cine stie ce importanta sinbolisticii ei.

 

De altfel, aceasta pare sa fie o "caracteristica" si a tinerilor din alte tari. Un studiu al BBC, bunaoara, arata ca doar 25% dintre tinerii londonezi care poarta bratari colorate o fac din solidaritate cu cauza pe care acestea o reprezinta, in timp ce 60% poarta una doar pentru ca e la moda sau pentru ca astfel pot sa-si faca prieteni noi.

 

Dincolo de toate astea, un fapt ramane indiscutabil: bratarile de acest gen incep sa fie purtate de tot mai multi romani. Pe forumul site-ului Computer Games cativa tineri isi aratau dezamagirea ca stocul de bratari LiveStrong de pe EastBay.com fusese epuizat. Printr-un intermediar, prezent pe forum sub pseudonimul de "shavy", "unul la care se poate apela cu incredere", dupa cum il caracteriza un alt personaj ce lua parte la intalnirea on-line, se vorbea de achizitia a 100 de astfel de bratari. E adevarat, insa, ca discutia era concentrata mai degraba pe faptul ca trebuie sa ai antebratul nici prea gros, nici prea subtire ca sa poti purta una. In toata aceasta "febra" a achizitiilor, aspectul caritabil nu-si avea locul. Dar, cine stie, nimic nu e mai schimbator decat moda.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Solidaritate de silicon
/arta-si-societate/solidaritate-de-silicon-1004684
1004684
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.