Aur alb, diamante sau rubine pentru copii - reţeta de milioane de euro

Autor: Ana Raduta Postat la 22 noiembrie 2011 723 afişări

Sunt mici, drăgălaşe şi, de cele mai multe ori, au un design amuzant. Cu toate acestea, pentru cei care le produc şi le vând nu încape loc de glumă atunci când vine vorba de bijuteriile pentru copii. De câţiva ani a apărut şi în România o grijă uneori excesivă pentru cochetăria bebeluşilor, care au început să fie accesorizaţi cu podoabe scumpe din aur alb, diamante ori rubine.

Bijuteriile pentru copii, şi aici ne referim în special la bebeluşi, pentru că lor le sunt destinate cele mai multe colecţii ale creatorilor de profil, nu formează segmentul cel mai important de afaceri pentru bijutieri. În esenţă, vânzările minusculelor podoabe nu reprezintă mai mult de 10% din vânzările anuale ale caselor de bijuterii, dar interesul clienţilor este din ce în ce mai mare, aşa că, fără ele, portofoliul de produse al oricărui mare bijutier nu mai poate fi complet. "România este o piaţă profitabilă pentru bijuterii, iar cele destinate copiilor par să devină din ce în ce mai căutate. Există deja câţiva producători care au scos o linie de bijuterii destinată exclusiv copiilor, adaptate vârstei lor şi care pot fi purtate uşor", spune Lucian Adochiţei, directorul general al magazinelor de bijuterii Pandora România.

Faptul că sunt mici şi nu au un aer pretenţios nu înseamnă însă că sunt şi ieftine sau mai puţin preţioase decât cele create pentru doamne şi domni în toată firea. În unele cazuri, lucrurile stau chiar invers - cu cât lucrătura este mai minuţioasă şi mai greu de executat din cauza dimensiunilor mici, cu atât sunt mai valoroase. Iar asta se exprimă în preţul cu care sunt scoase la vânzare.

În al doilea rând, toate sunt făcute din aur, iar pentru cele încrustate sunt folosite doar pietre valoroase, precum diamante, rubine sau safire. Chiar şi în combinaţiile mai puţin sofisticate, tot materiale fine, precum firul de mătase, sunt folosite. Drept urmare, la auzul preţurilor, mulţi români fac un pas înapoi şi se gândesc de două ori dacă să facă sau nu o asemenea investiţie pentru că, în majoritatea cazurilor, bijuteriile de copii au un preţ de pornire de cel puţin 100 -150 de euro. Cu cât modelul este mai sofisticat, cântarul arată mai multe grame şi pietrele sunt mai mari, cu atât preţul creşte. "Cele mai scumpe bijuterii pentru copii pe care le-am vândut în România au fost o pereche de cercei din aur alb, cu diamante galbene, care au costat 5.000 de euro. Au fost cumpăraţi de naşa unei fetiţe şi făcuţi la comandă, după modelul pe care îl dorea mama copilului", spune Noam Lenzini, managing director al Rafael & Sons Diamonds & Jewelries. Exceptând aceste situaţii speciale, clienţii lasă, în medie, între 300 şi 700 de euro în magazin atunci când ies la cumpărături de bijuterii pentru copii. Comparativ cu alte pieţe, nu suntem tocmai clienţii ideali. Spre exemplu, suma medie cheltuită în acelaşi scop în Franţa este de 1.000 de euro şi nici în Italia nu este cu mult mai mică. Doar în comparaţie cu ţări precum Israelul suntem mai atrăgători, dar asta numai pentru că acolo nu se obişnuieşte ca bijuteriile să fie purtate şi de copii.

Cel mai adesea, românii cumpără cercei şi mici brăţări pe care le oferă drept cadou la botez sau imediat după naştere. Pentru că aceste bijuterii pot fi purtate cel puţin 10 ani de zile, o familie nu cumpără, în genere, foarte frecvent astfel de piese, aşa că bijutierii încearcă mai degrabă să atragă un număr mai mare de clienţi decât să aibă un cerc limitat de cumpărători fideli. "Românii caută bijuteriile clasice, din aur alb şi cu diamante, iar modelul preferat pentru pandantive sunt cruciuliţele. Nu vor modele extravagante", precizează Lenzini. Tot el spune că de ceva vreme cadourile în bani care se oferă de regulă la botez au fost înlocuite cu mici lingouri de aur sau diamante, care sunt oferite ca atare copiilor. Ele au mai degrabă o valoare investiţională astfel încât peste ani să poată fi vândute sau utilizate ca bază pentru realizarea altor bijuterii.

Revenind la piesele care pot fi purtate, trebuie spus că în spatele procesului de creaţie se află un sistem de principii foarte bine puse la punct, cu reguli destul de stricte. Astfel, aşa ludice cum par, bijuteriile pentru copii sunt făcute după anumite reguli care ţin de stilistică, dimensiune, culori şi chiar compoziţia materialului. "Designul, simbolistica, formele şi culorile sunt menite să îi amuze pe copii. Trebuie să fie simple, fără multe părţi componente şi astfel se evită eventualele accidente. În plus, este foarte important ca metalul din care sunt confecţionate să nu aibă aliaje care pot dăuna sănătăţii copiilor, pentru că au o sensibilitate ridicată", explică Adochiţei. În special nichelul este un metal ce poate provoca alergii şi reacţii severe ale pielii, dacă acesta se găseşte în componenţa bijuteriilor.

Dacă pentru fetiţe oferta este mai generoasă şi cuprinde o gamă mai largă de bijuterii, precum inele, cercei, lanţuri şi brăţări, pentru băieţi bijutierii au mai puţine opţiuni, aşa că încearcă să fie mai creativi. "Pentru ei există brăţări şi lanţuri mai speciale, în combinaţii din aur şi piele, cu pandantive specifice, precum mingi de fotbal, tigri sau delfini", mai spune Adochiţei.

Bijutierii recunosc că, spre deosebire de raţionamentele care stau în spatele deciziei de a cumpăra bijuterii pentru adulţi, în cazul podoabelor pentru copii se află un comportament care ţine mai degrabă de dorinţa de a exprima un anumit statut. Din fericire pentru bijutieri, românii nu s-au jenat niciodată să adopte stilul "show-off" şi au vrut să arate cât de mult şi de scump pot să cumpere. Pe acest principiu, prezenţa lor pe piaţa din România va continua să se consolideze şi toţi estimează creşteri ale vânzărilor în anii următori atât pe segmentul de bijuterii pentru adulţi, cât pe cel destinat copiilor.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
design,
bijuterii,
copii
/arta-si-societate/lifestyle/aur-alb-diamante-sau-rubine-pentru-copii-reteta-de-milioane-de-euro-8994335
8994335
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.