Urmatoarea Mamaia

Postat la 13 august 2007 52 afişări

Mamaia e cat e, nu prea se mai poate construi acolo decat un hotel-doua", crede Dumitru Becsenescu, investitor la Mamaia. Dar cresterea cererii din acest an incurajeaza hotelierii de pe litoral sa mute greutatea spre alte statiuni din sud. Care vor fi norocoasele?

"Mamaia e cat e, nu prea se mai poate construi acolo decat un hotel-doua", crede Dumitru Becsenescu, investitor la Mamaia. Dar cresterea cererii din acest an incurajeaza hotelierii de pe litoral sa mute greutatea spre alte statiuni din sud. Care vor fi norocoasele?

 

Weekend-ul trecut, cand la mare erau aproape 110.000 oameni, l-a facut pe Ciprian Constantinescu, presedintele patronatului hotelierilor de la Marea Neagra, sa uite de anii anteriori, cand inundatiile sau amenintarile cu gripa aviara il facusera sa isi doreasca orice numai sa nu fi investit niciun ban pe litoral. Constantinescu, care are doua hoteluri in statiunea Cap Aurora (Opal si California), a simtit in acest an o crestere importanta a veniturilor si a gradului de ocupare, care sta din iunie incoace undeva la 78%. Ciprian Constantinescu recunoaste ca norocul lui a fost pozitionarea hotelurilor, in statiunea Cap Aurora, vecina cu Jupiter, care a avut anul trecut cea mai buna medie de ocupare de pe intreg litoralul.

 

In Jupiter, majoritatea hotelurilor sunt de trei stele, iar schimbarea imaginii statiunii a inceput in urma cu trei ani, cand au fost inagurate primele hoteluri tip club de pe litoral: Tismana si Cozia, transformat de Mohamad Murad, proprietarul grupului de firme Perla Majestic, intr-un hotel Majestic.

 

Jupiter are si in acest an, pana acum, cel mai bun grad de ocupare de pe intreg litoralul, potrivit datelor de la biroul Institutului National de Statistica din Constanta. "Mamaia are 100% ocupare in weekend, e adevarat, dar scaderea din timpul saptamanii a dus-o anul trecut la un grad de ocupare pe cele trei luni de sezon de 70%, iar anul acesta la 75%, pe cand la Jupiter vor-bim de un grad general de ocupare de 78% anul trecut si 83% anul acesta", detaliaza Ciprian Constantinescu, care considera ca Jupiter este deocamdata cea mai dezvoltata statiune din sudul litoralului.

 

Daca Mamaia a ajuns aproape de saturatie din punctul de vedere al investitiilor, sudul litoralului abia acum atrage banii investitorilor: in acest an, cele mai multe s-au concentrat in Neptun, in special pe apartamente de vacanta.

 

Primele investitii in apartamente si vile le-a inceput la Neptun Alin Burcea, proprietarul grupului Paralela 45 (cu afaceri in agentii de turism, imobiliare si produse pentru copii). Vilele Diamant, Topaz si Crystal din Neptun, construite de Burcea in perioada 2002-2005, au fost urmate de complexul Onix, cu trei cladiri si aproape 150 de apartamente, complex a carui constructie va fi finalizata in acest an, cu o investitie de aproape 10 milioane de euro.

 

Burcea nu este singurul care investeste in apartamente la Neptun: si grupul Perla Majestic, care a investit pana acum pe litoral doar in hoteluri (Majestic si Perla in Mamaia, Majestic Jupiter si Majestic Olimp) a inceput constructia unui ansamblu de apartamente de vacanta in Neptun si Jupiter cu o investitie de 15 milioane de euro. Tot 15 milioane de euro si tot la Neptun investeste si Imobiliara SRL (care detine deja la Neptun complexurile Neptun Bosco si Neptun Private Suites), pentru a mai pune pe piata inca 152 de apartamente in complexul Neptun Plaza. Numarul de apartamente din Neptun, construite deja sau in proiect, se va indrepta in 2008 spre 1.000 de locuinte, estimeaza Alin Burcea, presedintele Paralela 45. "Deocamdata am vandut tot ce am construit si mai este cerere, deci proiecte vor mai fi."

 

In aceste conditii, numarul apartamentelor construite in Neptun pune in umbra, ca volum, investitiile in hoteluri. Cel mai important proiect de relansare de la Neptun este hotelul cu acelasi nume, care a fost cumparat in primavara de Grand Plaza (companie care opereaza hotelul Howard Johnson din Capitala) de la Olimp Estival SA (companie care mai detine in portofoliu complexul Panoramic-Amfiteatru-Belvedere), cu sapte milioane de euro. Hotelul va intra imediat dupa sfarsitul sezonului in renovare, va fi extins cu inca o aripa (dat fiind ca Grand Plaza a cumparat in pachetul cu hotelul si un teren de 28.000 de metri patrati) si va fi reclasificat la minim patru stele. Tinu Sebesanu, directorul companiei Wyndham Hotels & Resorts, spune ca in 2008 hotelul va fi afiliat la unul dintre brandurile pe care le administreaza Wyndham, "cel mai probabil Ramada".

 

"Apartamentele si  hotelurile orientate catre segmentul de lux vor readuce la Neptun clasa de turisti care s-a orientat catre Mamaia de doi ani incoace", crede Constantinescu, care explica faptul ca Neptunul a tras in jos tot sudul litoralului. Revenirea Neptun va insemna trezirea intregii zone, "chiar daca Neptunul nu va mai fi lider de pluton", completeaza el.

 

Insa Constantinescu recunoaste ca de doi ani incoace clasa de turisti s-a mai segmentat si ca liderul de pluton va fi de fapt statiunea care va atrage turistii cu cel mai mare buget de cheltuit. In acest sens, cele mai multe atuuri pare a le avea Eforie Nord, unde spa-ul Ana Aslan si portul de ambarcatiuni de agrement Ana Yacht Club, precum si hotelul Europa (afiliat lantului spaniol hotelier RIU) atrag deja aceasta clasa de turisti.

 

"Modul de concentrare a investitiilor va face ca, in aproximativ doi ani sau chiar din 2008 - trendul fiind deja vizibil -, statiunile de pe litoral sa aiba fiecare un blazon, spune Nelu Raducanu, secretarul general al Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc. Astfel, Mamaia tinde sa devina un fel de "Ibiza a litoralului romanesc" - cluburile, barurile si terasele de pe malul marii calificand-o drept o statiune de tineret. In sudul litoralului, Jupiter devine o statiune de familie, Neptun va fi dominata de apartamentele particulare si de cateva hoteluri de trei si patru stele, iar zona Eforie, in special Eforie Nord, va fi un pol de atractie pentru turistii de varsta medie, cu venituri mari, precum si pentru turistii straini.

 

Deocamdata, Eforie este dominata de hoteluri de doua si trei stele: mai precis, 12 hoteluri de doua stele si patru de trei stele si de un turism predominant sindical. Langa acestea, investitiile lui George Copos (hotelurile RIU Europa si Astoria, precum si spa-un Ana Aslan si Ana Yacht Club) atrag turistii de la polul opus, proprietarii celor 30 de ambarcatiuni cu vele din port, precum si a zecilor de barci cu motor, dar si familiile clientilor spa-ului. De asemenea, cele doua hoteluri atrag si aproape o treime din turistii straini care vin pe litoral, adusi in cea mai mare parte de charterul operatorului german TUI.

 

Turistii vin dupa brand, singurele hoteluri de pe litoral afiliate unui lant european (RIU) fiind  Europa si Astoria, hotelurile dezvoltate de George Copos. Iar apartenenta la un brand international se simte: rezervarile au inceput sa vina inca din aprilie si sunt deja contractate camere si pentru la iarna. "Estimarile noastre arata ca hotelul va avea un grad de ocupare anual de aproape 50% pe intreg anul 2007 (hotelul Europa este deschis tot anul, nu numai in sezonul estival - n.red.), ceea ce reprezinta un salt important fata de anul trecut, cand gradul general de ocupare a fost 30%", spune Simona Constantinescu. Managementul lantului spaniol Riu spune ca apartenenta unui hotel la brandul Riu "atrage aproape instant un grad de ocupare de peste 80%, gradul mediu anual al celor 110 hoteluri din intreaga lume fiind de 87%".

 

Nu doar numele atrage la hotelurile lui George Copos, ci si existenta centrului de tratament si infrumusetare Ana Aslan, precum si portul de agrement construit in apropierea hotelurilor, care au generat in primele sase luni ale anului afaceri de 300.000 de euro. "Ca niciodata, anul acesta in iunie era deja varf de sezon, iar noi aveam pe ambele hoteluri (Europa si Astoria - n.red.) grad de ocupare de 81%."

 

Atat reprezentantul Ana Hotels, cat si cei ai patronatelor din turism spun ca "oaza" lui Copos de la Eforie Nord poate fi capabila sa atraga investitii care sa transforme statiunea. Investitii au mai inceput, cea mai importanta fiind cea a SIF Transilvania, care are un plan de 15 milioane de euro, dintre care 7 milioane vor fi investite in acest an in reabilitarea hotelurilor de la Eforie. "Este intr-adevar una dintre statiunile care se dezvolta cel mai rapid de pe litoral si noi vom reface toate hotelurile pe care le avem acolo, in special complexul Bran-Bega-Brad", spune Florian Firu, directorul adjunct al SIF Transilvania. Planul de investitii al SIF se intinde pe trei ani, iar hotelurile vor fi clasificate la trei si patru stele. "In paralel cu noi, vor face si altii investitii", spune Firu, care este increzator ca va investi banii in statiunea care va atrage in 2010 cei mai multi turisti.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Analize
/analize/urmatoarea-mamaia-2513124
2513124
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.