Dacia si Ford trezesc la viata industria componentelor auto

Postat la 02 decembrie 2010 122 afişări

Dacia traverseaza o perioada fasta, iar Ford anunta un ambitios plan de dezvoltare a investitiei de la Craiova. Cei doi mari constructori au atras si atrag investitii importante in industria componentelor auto, care fac din sector unul din cele mai dinamice intr-o economie altfel puternic afectata de criza. Ingineri pentru Renault, peste 3.000 de noi locuri de munca la Craiova, sapte investitii pe platforma olteana si aparitia modelului B-Max - iata cateva coordonate ale industriei auto romanesti.

La finele unei conferinte de saptamana trecuta, in fata lui Dionisio di Campos, presedintele Ford Romania, si a lui Patrick Leclerc, directorul de achizitii al Automobile Dacia, s-a format cate o coada interminabila de directori ai companiilor producatoare de componente auto, dornici sa dea mana, sa faca un schimb de carti de vizita sau sa schimbe cateva vorbe cu cei doi. Miza o reprezinta semnarea unui contract care ar garanta furnizorului venituri de milioane de euro anual.

La nivelul anului trecut, aproape 10% din Produsul Intern Brut si peste 10% din exporturile Romaniei au fost automobile sau componente pentru automobile, iar in contextul in care Ford anunta o productie comparabila cu cea a uzinei Dacia, acest procent ar putea creste la peste 15% dupa anul 2013. Pentru producatorii de componente participanti la conferinta Auto Romania organizata de Asociatia Constructorilor de Automobile este o mana cereasca: la Dacia productia creste constant de sase ani, iar Ford Romania promite planuri cel putin la fel de ambitioase - o capacitate de productie de 300.000 de masini si motoare in 2013 si o productie efectiva de cel putin 200.000 de unitati.

In toamna anului 2008, la sase luni dupa ce Ford a preluat oficial cheile uzinei auto din capitala Olteniei, John Fleming, pe atunci presedinte al Ford Europa si cel care a decis ca marca americana sa intre in Romania, venea la Bucuresti cu o delegatie alcatuita din 40 de producatori de componente, carora sa le fie prezentata situatia uzinei si planurile de viitor. Acum, la aproape doi ani de atunci, Dionisio di Campos anunta ca Ford va demara productia lui B-Max, viitorul model de clasa mica ce va fi asamblat exclusiv la Craiova, dar si un ritm constant de 85 de utilitare Transit Connect pe zi.

Una din problemele cu care se confrunta industria auto din Romania, in afara lipsei infrastructurii, este evolutia salariilor, care continua sa creasca, afectand astfel atractivitatea tarii. Daca acest element este unul important pentru Dacia, care se bazeaza pe cei 13.500 de angajati ai sai si nu pe roboti pentru asamblarea si productia de masini, la Ford acest aspect se afla pe un plan secund. "Toata lumea discuta de salarii, da, sunt o componenta importanta a costurilor, dar nu sunt cele mai importante. Costul logistic este mai mare decat costul legat de forta de munca. Trebuie sa compari si salariul cu nivelul de productivitate si sa iei in calcul si infrastructura", spune Dionisio di Campos.

Potrivit lui Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor Auto din Romania (ACAROM), dinamica neechilibrata a salariilor din Romania poate reprezenta o amenintare pentru furnizorii de componente, dar si alte companii din industria auto care iau in calcul realizarea de investitii in Romania.

Pe de alta parte, evolutia programului Renault la Dacia si accelerarea dezvoltarii uzinei Ford Romania sunt elemente care atrag noi investitii in industria auto locala si creeaza premisele pentru ca un al treilea constructor sa intre pe piata locala. "In Romania se produc de trei ori mai putine masini decat in Ungaria raportat la mia de locuitori si de zece ori mai putine fata de Slovenia. La noi exista cel mai mare potential de crestere", apreciaza Constantin Stroe.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/dacia-si-ford-trezesc-la-viata-industria-componentelor-auto-7752184
7752184
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.