Leadership. „Un lider bun trebuie să ştie că nu este un specialist”

Autor: Mircea Nica Postat la 25 iulie 2023 162 afişări

…crede Benjamin Turquin, CEO al BRD Asigurări de Viaţă din octombrie 2022. Astfel, el consideră că un lider trebuie să se asigure că obiectivele sunt atinse, dar reuşita trebuie să fie colectivă, aşa că trebuie să antreneze membrii echipei în mod individual pentru a performa la cel mai înalt nivel. Cum îşi gestionează executivul propriul rol?

„Din rolurile mele, mă confrunt cu multiple provocări. Prima dintre ele ridică o provocare legată de dezvoltarea comercială. Chiar şi după 14 ani de existenţă, consider că firma noastră este un start-up cu o activitate profitabilă rezilientă. Am decis să abordăm un plan de dezvoltare ambiţios prin extinderea gamei de produse şi diversificarea canalului de distribuţie, de la un model de bancassurance complet integrat cu BRD la un furnizor de asigurări pe piaţa românească: viaţă, nonviaţă, inclusiv asigurări de sănătate de grup şi asigurări unit-linked (cu componentă investiţională)”, spune Benjamin Turquin. În prezent, el deţine două funcţii în cadrul BRD Asigurări, cea de director general al BRD Asigurări de Viaţă şi cea de country manager pentru BRD Asigurări, supervizând BRD Asigurări Generale şi BRD Fond de Pensii.

El şi-a început cariera iniţiat în zona bancară, în cadrul Societe Generale, grupul din care face parte BRD în anul 2001, ocupând poziţii în divizii precum Inspecţia Generală (audit intern şi consultanţă), vânzări, corporate şi retail, iar ulterior în poziţii de top management în entităţile Societe Generale din Franţa, Croaţia şi România (BRD). „Până la preluarea noii poziţii de director general al BRD Asigurări de Viaţă în octombrie 2022, am deţinut funcţia de director comercial în cadrul aceleiaşi companii. Întotdeauna mi-am dedicat viaţa profesională misiunii de a aduce valoare clienţilor mei. În domeniul bancar, mi-a plăcut să fiu orientat spre soluţii care să-i ajute pe clienţii noştri, atât companii, cât şi persoane fizice, să îşi finanţeze proiectele şi să aleg investiţiile potrivite pentru a le satisface nevoile. Trecerea la segmentul asigurărilor a fost o evoluţie logică. Ce alt domeniu oferă posibilitatea de a proteja viaţa, familia şi proiectele clienţilor? Cred cu tărie că noi, în calitate de asigurători, avem un rol important de jucat în creşterea calităţii vieţii cetăţenilor români şi în dezvoltarea României”, detaliază Benjamin Turquin.

În primele trei luni din 2023, BRD Asigurări de Viaţă a ajuns la un volum al primelor brute subscrise de 58,7 mil. lei, în scădere cu 21,8% faţă de perioada similară a anului trecut, în condiţiile în care întreaga piaţă asigurărilor de viaţă a înregistrat o uşoară scădere a volumului de prime brute subscrise, cu 0,6% la finalul lunii martie 2023, până la 793,8 mil. lei. Cu toate acestea, compania se află în continuare în top zece cele mai mari companii de asigurări de viaţă la finalul primelor trei luni din 2023, pe poziţia a şaptea, conform clasamentului realizat de ZF.

Team player

Executivul consideră că un lider bun trebuie, mai presus de toate şi înainte de toate, să ştie şi să înţeleagă că nu este un specialist, mai ales când subiectele sunt atât de complexe. „Trebuie ca reuşita să fie colectivă, asigurându-te că obiectivele vor fi atinse folosind forţele întregii echipe, la nivel individual şi colectiv. Aşadar, un adevărat lider este cel care este capabil să definească strategia globală, să îşi convingă echipa să o realizeze în mod colectiv şi să îi antreneze pe membrii echipei sale în mod individual pentru a performa la cel mai înalt nivel. Acest lucru este realizabil doar cu niste condiţii prealabile: în contextul încrederii reciproce şi prin împărtăşirea unor valori commune.”

În ceea ce priveşte echipa BRD Asigurări de Viaţă, Benjamin Turquin a explicat că societatea se dezvoltă în continuare, cu o creştere semnificativă a numărului de angajaţi, de 10% în ultimii trei ani. În prezent, echipa numără 150 de angajaţi, cu 7% mai mulţi decât în 2022, iar planul rămâne de a continua dezvoltarea.

Un work-life balance bun

Benjamin Turquin a mai detaliat cum arată agenda sa zilnica, având în vedere poziţia pe care o ocupă, iar aceasta poate fi rezumată într-un singur cuvânt “încărcată”. „Sunt genul de persoană care are nevoie să facă un pas înapoi pentru a analiza situaţiile şi a lua decizii oportune. În poziţia actuală, am o agendă foarte încărcată şi lucrez în permanenţă cu o abordare de tip elicopter. Ţintesc să am o viziune macro clară şi intru în detalii pe subiecte specifice. În ceea ce priveşte agenda mea, nu este o surpriză că aceasta este foarte încărcată, fiind ocupată în principal de întâlniri cu echipa mea şi cu partenerii externi. Mă bazez pe expertiza colegilor mei, care sunt specializaţi în domeniile lor. Coordonez şi prioritizez acţiunile noastre pentru a obţine cea mai mare eficienţă colectivă. Acest lucru presupune discuţii, prezenţă, sfaturi, dar mai ales încredere şi coaching.”

Deşi agenda pare foarte plină, cu responsabilităţi atât la nivelul conducerii companiei, cât şi în ceea ce priveşte coordonarea şi gestionarea echipelor pe care le conduce, Benjamin Turquin ştie să-şi delimiteze viaţa personală de cea profesională, chiar dacă timpul petrecut în familia sa, cu cei trei copii, este destul de limitat. „În ceea ce priveşte echilibrul dintre viaţa profesională şi cea privată, sunt un soţ şi un tată norocos a trei copii excepţionali de 3, 5 şi 15 ani şi îmi organizez timpul pentru a mă asigura că sunt disponibil pentru ei. Cel mai important este că îmi impun disciplina de a-mi închide telefonul şi de a mă dedica 100% atunci când vin acasă sau în timpul nostru liber. Acest lucru este esenţial pentru a asigura calitatea timpului petrecut împreună, chiar dacă aş prefera cu siguranţă să fiu mai prezent.”

El mai adăugat că în faţa unei crize încearcă să se calmeze, să analizeze cu pragmatism şi în acelaşi timp să reducă pe cât posibil partea emoţională. „În acest context, te simţi absorbit de sarcinile pe care trebuie să le îndeplineşti. Intri într-un fel de bulă. De aceea, viaţa personală este atât de importantă pentru mine, ca să-mi reîncarc bateriile. Mă ajută să înţeleg ce este cu adevărat important dintr-un proces. Desigur, acest lucru se îmbunătăţeşte pe măsură ce capeţi mai multă experienţă. Am învăţat că lucrurile nu merg niciodată aşa cum ai plănuit. Mi-am gestionat cariera profitând de oportunităţi cu sete de cunoaştere şi curiozitate.  Ce se va întâmpla peste 10 ani pentru mine? Nu am nicio idee, dar vreau ca orice responsabilitate pe care mi-o voi asuma să fie în conformitate cu principiile mele.”

Executivul mai crede că, aşa cum se întâmplă în orice parcurs, fie profesional, fie personal, chiar şi un lider bun nu poate să nu treacă prin momente dificile, mai ales când acestea nu sunt întotdeauna din vina sau din cauza deciziilor lui, dar modul în care abordează o perioadă dificilă poate face diferenţa profesional, mai spune Turquin. „În cazul meu, nu ştiu dacă acesta este cel mai important succes, dar rămâne unul foarte semnificativ: după prima mea experienţă profesională ca inspector, m-am alăturat reţelei franceze Societe Generale, ca şef al departamentului Corporate, pe regiunea de nord a Franţei. Era sfârşitul anului 2007, de fapt cu şase luni înaintea crizei financiare. În acel moment special, numeroase bănci au decis să îşi limiteze angajamentele faţă de clienţii lor corporativi. Într-o astfel de situaţie, ar fi fost mai uşor să ne retragem, mai ales de pe piaţa IMM-urilor, dar am decis să rămânem aproape de clienţii noştri şi să mă asigur că vor avea sprijinul necesar, nu să îi împovărez şi mai mult în acele vremuri dificile. Când am plecat din nordul Franţei, mulţi dintre clienţii noştri au menţionat că putem fi mândri că am fost un partener de încredere atât în vremuri grele, cât şi în vremuri bune. Acesta este modul în care consider că are sens munca mea în domeniul bancar şi, cu atât mai mult, în domeniul asigurărilor”, a explicat Turquin.


Carte de vizită

Benjamin Turquin, CEO, BRD Asigurări de Viaţă

1. Şi-a început cariera în zona bancară, în cadrul Societe Generale, grupul din care face parte BRD în anul 2001;

2. De-a lungul timpului a ocupat poziţii în divizii precum Inspecţia Generală (audit intern şi consultanţă), vânzări, corporate şi retail, iar ulterior în poziţii de top management în entităţile Societe Generale din Franţa, Croaţia şi România (BRD);

3. Până la preluarea noii poziţii de director general al BRD Asigurări de Viaţă în octombrie 2022, a deţinut funcţia de director comercial în cadrul aceleiaşi companii;

4. În prezent, el deţine două funcţii în cadrul BRD Asigurări, cea de director general al BRD Asigurări de Viaţă şi cea de country manager pentru BRD Asigurări, supervizând BRD Asigurări Generale şi BRD Fond de Pensii.


Românii, tot mai responsabili

Vorbind despre situaţia în care se află acum piaţa asigurărilor de viaţă, executivul spune că în 2022 aceasta şi-a menţinut tendinţa de creştere pe segmentul asigurărilor de viaţă ataşate creditelor bancare şi al asigurărilor de sănătate de grup. „Cu toate acestea, din cauza condiţiilor de piaţă, randamentele care ar putea fi oferite la asigurările de viaţă cu componentă investiţională au scăzut semnificativ.”

În continuare, el onsideră că segmentul asigurărilor de viaţă cu componentă investiţională va avea o evoluţie concretă, iar aşteptările lui sunt ca apetitul românilor să crească în timp. „Faţă de investiţiile directe, aceste produse oferă multe avantaje: protecţia sumei investite, diversificare pe produse de investiţii atât în euro, cât şi în lei, flexibilitate, fiind posibile modificări oricând, dar şi acces la suma investită după 6 luni de contract”, a mai spus CEO-ul.

Turquin a mai detaliat că faţă de asigurările generale, care sunt legate de situaţii comune din viaţa oamenilor, precum călătoriile, creditele, locuinţele şi care sunt mai uşor de înţeles şi perceput, asigurările de viaţă presupun o înţelegere mai profundă a beneficiilor pe termen lung.

„De aceea, creşterea nivelului de educaţie financiară a românilor este unul dintre pilonii strategici ai BRD Asigurări de Viaţă. Potrivit studiilor de piaţă elaborate recent, există două motive principale pentru care românii ar încheia o poliţă de asigurare de viaţă – venitul mai mare şi un nivel bun de informare despre beneficiile asigurărilor.” Potrivit lui, produsele derivate din fonduri s-au confruntat cu concurenţa depozitelor bancare şi a emisiunilor de titluri de stat. „În acest context, produsele de asigurări de viaţă cu componentă investiţională au fost rezistente şi stabile în comparaţie cu investiţiile directe în produse de piaţă. În 2023, se estimează că piaţa asigurărilor de viaţă ataşate creditelor va rămâne stabilă. Această tendinţă se bazează pe o piaţă a creditelor ipotecare rezilientă şi pe nivelul de consum al românilor. Pe de altă parte, este de aşteptat ca asigurările de viaţă cu componentă investiţională să menţină un ritm de creştere substanţial, pe măsură ce interesul intern pentru un astfel de produs şi oferta de produse continuă să crească şi să se îmbunătăţească. De fapt, scăderea preconizată a ratei inflaţiei şi stabilizarea ratelor dobânzilor cu siguranţă sunt în favoarea acestei tendinţe, atât pentru BRD Asigurări de Viaţă, cât şi pentru piaţă”, a mai explicat Benjamin Turquin.   

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.