Cum se fabrica laptele intr-o fabrica high-tech

Postat la 24 noiembrie 2009 298 afişări

Ambitii mari pe timp de criza: israelienii de la Tnuva pariaza pe cresterea vanzarilor de lapte la 10% din valoarea pietei, care a depasit 40 de milioane de euro in primele sapte luni ale anului.

Imaginea bucolica a vacilor care pasc iarba verde pe campii nu mai are nicio legatura cu ceea ce se intampla in fermele mari, aduse la standardele europene. Ferma Tnuva de la Adunatii Copaceni (Giurgiu) are o suprafata de 20 de hectare si 1.300 de bovine, din care 750 de vaci de la care se colecteaza lapte. "Vacile din rasa Holstein au fost aduse din Germania si Ungaria, iar in momentul cumpararii lor, in 2007, au costat in jur de 1.000 de euro fiecare", spune Refael Brown, managerul fermei.

Tnuva are in prezent 10% din piata lactatelor, la trei ani de la intrarea pe piata, dar nu se incadreaza intre cei mai mari cinci producatori (este vorba de Friesland, Danone, Hochland, Albalact si Lactalis). Desi anul 2009 a fost dificil pentru industrie, compania mizeaza pe cresterea vanzarilor, in special prin promotii, dupa cum declara Adriana Ionescu, directorul de marketing. Ofertele au coborat preturile cu 5%, dar au dus in acelasi timp la o majorare a volumelor comercializate de 10%. Totusi, compania mizeaza pe produse noi si nu pe strategia de reducere a preturilor, avand in vedere ca se pozitioneaza in continuare pe segmentul premium. Tnuva a lansat in acest an sase noi produse si a eliminat din portofoliu altele, lansate acum 2-3 ani si mai putin rentabile.

Unul dintre motoarele de crestere pe care mizeaza compania este segmentul laptelui, pe care Tnuva a intrat la inceputul anului. Daca in prezent compania detine 3-5% din piata laptelui proaspat, estimata la 40 de milioane de euro (dintr-un total al pietei de lactate apreciat la peste un miliard de euro), pentru urmatorul an urmareste atingerea unei cote de 10%. Piata laptelui a crescut cu 30% ca volum in primele noua luni ale anului si cu 37% ca valoare, potrivit datelor Nielsen, monitorizate in comertul modern. Cei mai mari jucatori in acest segment sunt Friesland, Albalact, LaDorna si Brailact.

Investitiile israelienilor in ferma de la Adunatii Copaceni se ridica la circa 8 milioane de euro, iar bugetul total cheltuit pentru dezvoltarea afacerii din Romania, pornita de la zero, depaseste 55 mil. euro.

Animalele sunt urmarite de medicii veterinari de la ferma si au fise care arata parcursul bolilor si al afectiunilor fiecarui exemplar. Hrana vacilor duse zilnic la pascut difera radical de alimentatia dintr-o astfel de ferma: aici, fiecare animal are parte de un meniu pentru fiecare stadiu de viata. "Hrana este preparata de mix-vagon (dispozitiv care amesteca intr-o cuva ingredientele utilizate in alimentatia bovinelor), dupa comenzi date din calculator", explica Maria Manolescu, medicul veterinar de la ferma. De hrana celor 1.300 de animale este responsabil un singur angajat, principala lui grija fiind sa aleaga meniul adecvat; restul trebii este facut de mixer, care pregateste amestecul de 10 ingrediente dupa indicatiile programului computerizat. Asa se face ca in toata ferma lucreaza acum doar 43 de angajati.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
FMCG,
lapte,
productie,
Friesland,
Albalact,
LaDorna,
Tnuva,
Brailact
/analize/industrie/cum-se-fabrica-laptele-intr-o-fabrica-high-tech-5121506
5121506
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.