LIVE: ZF REAL ESTATE by Storia.ro - Paradoxul pieţei de birouri

Şi-a pus gaj toate proprietăţile ca să înceapă o afacere. A ajuns în cinci ani la peste 100 de milioane de euro

Autor: Iuliana Roibu Postat la 01 aprilie 2015 18966 afişări

Ajuns în cinci ani la un business de 117 milioane de euro, Paul Pop caută încă reţeta prin care livrările sale de carburanţi să aducă mai mult profit.

"Peste 5 ani, consider că voi fi suficient de tânăr pentru a mai conduce Rompetrol Downstream. Peste 10 ani însă, când piaţa din România va arăta cu totul altfel, în cel mai rău caz mă văd consultant într-o companie petrolieră internaţională. În cel mai bun caz, mă văd într-o poziţie antreprenorială.“ În urmă cu zece ani, Paul Pop stătea în biroul său din Piaţa Victoriei, povestea despre o reţea matură de staţii pe care o construise pentru Rompetrol, dar şi despre viitorul său, pe care îl vedea, în cel mai bun caz, în zona antreprenorială. Zece ani mai târziu, Paul Pop, la fel de vesel şi de sigur pe sine, stă în biroul său dintr-o vilă de pe malul lacului Străuleşti şi povesteşte despre ce a făcut în ultimii zece ani şi de-spre cum planul său antreprenorial a devenit realitate.

Paul Pop îşi descrie viaţa profesională ca pe un continuu start-up. Nu a mai stat cinci ani la Rompetrol, ci şi-a dat demisia în decembrie 2006, la fel de brusc cum şi-o dăduse anterior şi de la Lukoil sau de la Rafo. Pop este de profesie inginer chimist; a terminat facultatea în 1992 şi s-a angajat la Rafo, unde povesteşte că a avut şansa să lucreze timp de 5 ani în cadrul unor programe noi de optmizări, timp în care „am acumulat şi am învăţat tot despre funcţionarea unui raf-inării, atât din România, cât şi din străinătate, am învăţat limbajul matematic folosit pentru optimizări, am exersat comunicarea cu oamenii din rafinărie, cu şefii de instalaţii care înţelegeau greu că nu doar instalaţia lor contează, ci şi cea din amonte, şi cea din aval“.

De la Rafo a plecat la Lukoil, la mijlocul anilor ’90, când compania rusească a venit în România şi l-a recrutat ca director de strategie şi import-export: „La Lukoil am lucrat de la început şi m-am concentrat mult pe zona de procesare, dar am şi învăţat mult de la John Long, care era director de reţea (John Long conduce acum Nobel Oil, cel mai nou nume din zona de retail de carburanţi - n.r.). După ce am lucrat acolo doi ani, Lukoil a luat Petrotelul şi eu am decis să plec“. „Mi-am dat demisia şi un prieten de-al meu care avea Romoil (companie de vânzări petroliere en gros dezvoltată la Braşov de Vasile Aron şi Ionuţ Şandru – n.r.) mi-a spus: nu vrei să vii să lucrezi la mine? De mâine? Şi m-am dus. De luni am lucrat la el. După o vreme, m-am mutat la Rompetrol, apoi Rompetrol a preluat Romoil“, povesteşte Paul Pop despre lumea mică a petrolului şi gazelor din România (la Rompetrol Downstream a fost iniţial director de vânzări doi ani şi apoi, director general şi preşedinte al consiliului de administraţie).

La Rompetrol a început afacerea de dezvoltare a reţelei de downstream aproape de la zero, într-o piaţă care funcţiona cu totul diferit: „Deschideam staţii una după alta şi le aprovizionam, erau nişte vremuri care nu or să se mai repete: noi eram la început, nu erau încă linii de credit, eu îi cunoşteam pe cei de la Rafo şi luam marfă de la ei dându-mi cuvântul la telefon, astfel că erau trenuri cu carburanţi care plecau pe cuvânt, pe o promisiune. Erau anii 2000. Eram 10 oameni când am început la Rompetrol Downstream şi când am plecat erau 1.500. Era un business de 200.000 de euro şi când am plecat se rulau 1,5 miliarde“. După ce a plecat din Rompetrol, a fost consultant timp de doi ani pentru o companie petrolieră, apoi a înfiinţat Rottco.

Povesteşte că, atunci când a pornit Rottco, a pus gaj toate proprietăţile imobiliare achiziţionate în anii 2000, „pentru că venituri nu prea mai erau“. Din 2008-2009 a chemat o parte din foştii colegi de la Rompetrol şi a început construcţia primului start-up propriu. „Tot ce am făcut eu până acum au fost start-up-uri. La Lukoil, la Romoil, la Rompetrol, peste tot am lucrat într-o companie de la zero sau aproape de la zero. În decembrie 2006 am plecat de la Rompetrol, am fost o vreme consultant pentru o companie petrolieră, iar Rottco l-am făcut în 2007, mai mult pentru mine, mă gândeam că o să îmi expire curând contractele şi voiam să am un backup“, povesteşte Paul Pop debutul aventurii sale antreprenoriale. A început în primii ani „uşor“, cu câteva zeci de milioane de euro cifră de afaceri, apoi în 2011 a atins pragul de 100 de milioane de euro, deşi nu planificase, a avut un vârf de aproape 150 de milioane de euro în 2012, iar 2014 l-a închis cu un business de 117 milioane de euro.

Rottco vinde carburanţi exclusiv wholesale către transportatori, staţii particulare, agricultori sau distribuitori locali, pe o piaţă în care mai activează atât rafinăriile, dar şi alţi jucători independenţi al căror lider de piaţă este Oscar Down-stream (cu un business care a atins jumătate de miliard şi care s-a extins în depozitare şi retail), dar şi companii precum Planoil Industries (afacerea controlată de Ovidiu Ciocodeică şi Mihail Bogdan Vasile, care a intrat anul trecut în insol-venţă), Comision Trade (afacerea brăileanului Eugen Cârligea, care anul trecut a avut încasări de 106 mil. euro), dar şi Unicom Holding (firma controlată de Constantin Iavorski, fostul ministru al energiei din Republica Moldova). 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
business,
paul pop,
rompetrol downstream
/analize/energie/si-a-pus-gaj-toate-proprietatile-ca-sa-inceapa-o-afacere-a-ajuns-in-cinci-ani-la-peste-100-de-milioane-de-euro-14066780
14066780
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.