Ochelarii de milioane de euro

Postat la 05 mai 2009 3307 afişări

Piata ramane fragmentata. Si cu o valoare mica. Mai nou, cu sanse de a se injumatati in acest an. Au fost stopate si extinderile. Si totusi, mai vede cineva ceva?

 

“Pentru anul acesta, toate proiectele sunt blocate si nu avem bugetata o crestere a cifrei de afaceri”, spune Elena Cristescu, directorul executiv si coproprietara Grup Cris, care detine magazinele de optica medicala Opticris. Planurile initiale vizau deschiderea a inca zece magazine in diverse malluri din tara, dar intarzierile din piata imobiliara au impiedicat aceasta dezvoltare. Dar nici sotii Cristescu, patronii companiei, nu se grabesc; o pauza de consolidare a afacerii era binevenita dupa dublarea numarului de magazine anu trecut.

 

Grupul Cris, controlat de Elena si Cornel Cristescu, provine dintr-o mica fabrica de rame pentru ochelari infiintata in 1947 de Niculae Cristescu (tatal lui Cornel Cristescu). In timp, i s-au adaugat si alte trei ramuri: import, distributie si retail de produse de optica medicala. “Primele ateliere au fost deschise inca din perioada comunista si productia a inceput intr-o fabrica din Cluj, relocata apoi in judetul Salaj, acolo unde functioneaza si astazi”, povesteste Elena Cristescu. Recunoaste ca la inceput nu a fost prea atrasa de domeniul opticii medicale, ci de retail in sine. Imediat dupa ‘90, Elena Cristescu a deschis mai multe consignatii, unde vindea tot felul de produse, in genul celor din bazaruri: “Mi-a placut dintotdeauna sa vand, eu sunt un om de vanzari”.

 

Migrarea de la magazinele proprii la afacerea sotului s-a produs in 1993, cand familia Cristescu a decis sa infiinteze primul magazin Opticris la Cluj. Astazi sunt 21 de unitati in Bucuresti si in alte sapte mari orase ale tarii, dupa ce anul trecut reteaua s-a dublat in urma unor investitii de 4 mil. euro. Elena Cristescu spune ca dezvoltarea s-a facut doar din rulaj propriu, fara credite, o situatie care, in contextul economic de astazi, contribuie la soliditatea companiei: “Daca am fi luat credite de la banca, poate ca am fi avut astazi 100 de noi magazine si nu 21, dar noi am preferat sa ne dezvoltam prin propriile forte, pentru ca este mai sigur”.

 

Anul 2009 este an de consolidare si pentru Paul Licsor, care, impreuna cu importatorul si distribuitorul de produse de optica medicala AMC (detinut de Szabo Csaba), controleaza magazinele Optiplaza. Reteaua Optiplaza este formata din 20 de magazine, dintre care opt operate in sistem de franciza in provincie, iar restul in Bucuresti. Pentru anul acesta, sunt prevazute doua deschideri de magazine, dintre care unul in cadrul Cotroceni Park. Compania urmareste, incepand cu 2010, intensificarea procesului de extindere in afara granitelor Romaniei, asta dupa ce anul trecut a deschis un magazin in centrul comercial MallDova din Chisinau. “In 2009 ne vom consolida, chiar cu pretul inchiderii a unui magazin sau doua”, spune Paul Licsor. Despre o recalibrare a planurilor de extindere pe fondul crizei vorbeste si Dragos Rosca, CEO-ul fondului de investitii Gemisa Investments, care administreaza reteaua Optical Network, reprezentata in retail prin magazinele Optiblu. “Planul investitional s-a redimensionat pentru ca o parte din proiectele imobiliare s-a amanat, iar pe de alta parte efectele crizei ne fac sa tratam cu mai multa atentie, mai ales in provincie, viitoarele investitii”, spune Rosca intr-un interviu acordat BUSINESS Magazin. In consecinta, din cele doua inaugurari programate pentru anul acesta, doar un singur magazin ar putea fi deschis. “Se observa o incetinire a cresterii retailului (mai mult de jumatate afacerile Gemisa vine din retail si distributie - n. red.), pentru ca este o mai mica disponibilitate bancara, deci resurse mai mici pentru investitii, si in plus nici piata nu este prea prietenoasa, astfel incat sansele de a face un magazin sa fie profitabil intr-un timp decent sunt foarte mici”, explica CEO-ul Gemisa.

 

Declaratiile sale se refera la intregul portofoliu al fondului, care inglobeaza zece companii din domeniul retailului, distributiei, serviciilor financiare si medicale, ale caror cifre de afaceri au totalizat circa 30-35 de milioane de euro in 2008. Reteaua Optiblu numara 19 magazine in Bucuresti si in provincie (Constanta, Oradea, Galati si Ploiesti), dintre care trei sunt operate in sistem de franciza. Magazinele Optiblu au functionat initial drept cornere (segmente clar semnalizate) in cadrul farmaciilor Sensiblu, care fac parte din grupul farmaceutic A&D Pharma, controlat de aceiasi actionari care detin si Gemisa Investments. In 2004 proiectul a fost separat de farmacii si preluat de Gemisa Investments, care a infiintat compania Optical Network: “Un magazin independent ne-a permis o alta pozitionare din punctul de vedere al imaginii, una mai bine conturata si individualizata”, spune seful Gemisa, care a propus prin noul concept Optiblu un magazin mai mare (pana la 200 mp). Cele mai multe Optiblu se afla amplasate in galerii comerciale si in malluri, deoarece locatiile stradale nu au mai asigurat un trafic satisfacator de clienti in raport cu chiriile practicate. Pe de alta parte, aglomerarea centrelor comerciale din ultimii ani a facut ca acum foarte putine malluri sa fie performante, apreciaza Rosca. Directorul Gemisa considera situatia cu atat mai grava cu cat si consumul din acest tip de afacere a scazut dramatic, de pana la 40-60%, “in conditiile in care zona-tampon a profiturilor este destul de mica”. Scaderile afacerilor sunt antrenate nu doar de perioada critica momentana, dar si de specificul acestei zone de business, unde peste 60% dintre clienti sunt pensionari si unde mai exista si obisnuinta ca o persoana cu venituri medii sa isi schimbe ochelarii de doua-trei ori in viata. De aceea magazinele de optica au marsat din ce in ce mai mult pe vanzarea de lentile de contact si ochelari de soare, segmente care pot aduce atat valoare adaugata mai mare, dar si clienti cu venituri mai mari. 

 


E loc pentru toata lumea

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
optica medicala,
Grup Cris,
Opticris
/analize/comert/ochelarii-de-milioane-de-euro-4296273
4296273
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.