I love my job. De la schiţă la produs în designul de mobilier

Autor: Georgiana Mihalache Postat la 01 aprilie 2024 63 afişări

În spatele unor obiecte de mobilier pe care le vedem în birouri sau în case sunt ore de muncă petrecute de arhitecţi şi designeri pentru a găsi cea mai bună formă. De la idee, nevoile clientului, la prototipuri din carton, şlefuite ulterior pentru a fi date în producţie, procesul este unul similar. Însă produsul nou trebuie să aducă într-adevăr o inovaţie, să iasă în evidenţă, iar aici îşi spune cuvântul inspiraţia.

Uneori, o idee poate veni din piesele de Lego, alteori, după discuţii lungi cu clienţii despre ce au nevoie. Folco Orlandini, unul dintre cei mai cunoscuţi arhitecţi din piaţa de mobilier, prezent la un eveniment marca Mobexpert Office şi LAS Mobili în Bucureşti, a dezvăluit ce se află în spatele unui proiect de design.

„Cred că un obiect frumos şi bine conceput poate îmbunătăţi viaţa tuturor”, crede Folco Orlandini, unul dintre cei mai cunoscuţi arhitecţi din piaţa de mobi­lier, italian de origine. El a fost prezent la Bucureşti la evenimentul Mobexpert Office, organizat pentru a vedea ce se află în spatele unui proiect de design, cum iau naştere piesele de mobilier. Grupul Mobexpert, care a împlinit 30 de ani în 2023, are 2.100 de angajaţi şi o cifră de afaceri de 264 mil. euro în 2022, fiind unul dintre cele mai puternice branduri antreprenoriale din România. Compania are o colaborare de trei decenii cu firma italiană Las Mobili, care produce birouri, canapele, fotolii. O parte dintre aceste produse sunt gândite de arhitectul Folco Orlandini şi se găsesc în exclusivitate în cadrul magazinelor Mobexpert. Iar într-un business care pune în centru mobilierul şi decoraţiunile, cum este Mobexpert, designul, inclusiv în magazine, este un element important, prima legătură a brandului cu clientul. Un magazin de mobilă gândit pentru client îi oferă acestuia noi perspective privind modul în care poate decora propriul spaţiu, de la birou la casă.

Scânteia proiectului

„Cred că în spatele fiecărui nou obiect trebuie să existe o idee. De exemplu, conceptul DIVO de la LAS Mobili poate părea o simplă canapea. Ideea iniţială, care a stat la baza proiectului s-a inspirat din piesele de Lego, care pot căpăta mii de forme cu ajutorul imaginaţiei. DIVO nu este o simplă canapea, este un ansamblu de elemente care, montat pe o bază, poate da viaţă multor tipuri de canapele. Este obiectul ideal pentru un arhitect: cu ajutor câtorva piese, poţi să mobilezi orice tip de mediu”, a spus Folco Orlandini. Un alt exemplu este cel al panourilor Flags, care pot crea un spaţiu izolat, dar în acelaşi timp, sunt folosite materiale noi, care să înlocuiască panourile clasice, pătrate, cu suprafeţe plate. Imaginea iconică a monumentului Stonehenge din Anglia a fost o altă sursă de inspiraţie pentru arhitect, pentru a crea o masă de birou sau o canapea, proiect denumit Jera. „Prin masa de birou de tip prezidenţial Jera am dorit să subliniem importanţa materiei. Imaginea cu Stonehenge explică foare bine care a fost sursa inspiraţiei. Vorbim de monoliţi, sprijiniţi unii de alţii. Văzând un proces de producţie de împăturire, am încercat să îl simplific”, a spus Folco Orlandini.

Designul, o pasiune moştenită

„Mi-am petrecut copilăria alături de tatăl meu, în atelierul nostru. Când mă întorceam de la şcoală stăteam la aceeaşi masă cu tatăl meu, el îşi făcea treburile lui, iar eu desenam”, îşi aminteşte Folco Orlandini. Astfel, alegerea unei facultăţi de arhitectură din Milano a fost una naturală pentru designerul care a crescut printre proiecte. Clienţii pentru care lucrează sunt din sectorul birourilor, din cel rezidenţial sau hoteluri. Atelierul familiei Orlandini este unul „artizanal”, cum îl caracterizează arhitectul, nu funcţionează ca un lanţ, iar abordarea este una perso­nală. „Azi, multe obiecte de mobilier sunt la fel. Mulţi designeri schimbă mici detalii, un rând sau o rază, mult prea puţin. Este adevărat că detaliul este important, dar trebuie să fie unul semnificativ, nu o dungă. Indiferent de tema proiectului, în cadrul atelierului încercăm să avem în centrul proiectului nostru o inovaţie”, a mai spus Folco Orlandini. Iar clienţii vin din toată lumea, de la Europa, până în America. Astăzi, ajută şi comunicarea mult mai uşoară cu ajutorul tehnologiei, crede arhitectul. Interacţiunea umană nu poate lipsi nici din domeniul designului. „Relaţia dintre companie şi designer, care se naşte atunci când doi oameni lucrează împreună, este foarte importantă, astfel încât rezultatul să fie unul corect. Este necesar ca designerul să cunoască foarte bine compania şi să existe un dialog. În acest caz, rezultatele sunt bune”, mai spune arhitectul.

LAS Mobili din Italia este partenerul Mobexpert de 30 de ani, pentru care compania românească are exclusivitate în România.

Cum ia naştere un proiect

Pentru conceptul DIVO de la LAS Mobili, pentru care Mobexpert are exclusivitate, inspiraţia a venit din piesele de Lego. Limita pentru imaginaţie şi joacă nu există, doar procesul de creare mai şlefuieşte obiectele până la forma lor finală. „Designul nu înseamnă numai imaginaţie. Când ai o idee, urmează o explozie şi poţi merge în 1.000 de direcţii diferite. Apoi, există diferite resticţii: preţul pe care trebuie să îl aibă proiectul, compania care îl va produce, piaţa în care se va vinde. Drumul pe care îl urmează proiectul este unul firesc, natural. Dacă încerci să-l forţezi şi vrei să ai un obiect diferit cu orice preţ, nu va funcţiona”, mai adaugă Folco Orlandini.

Companiile au nevoie de designeri care să creeze produse noi şi diverse, iar oamenii au nevoie de frumos în vieţile lor, inclusiv în spaţiile în care îşi petrec timpul. Acesta este crezul lui Folco Orlandini, care spune că un designer trebuie inclusiv să prevadă ce trenduri vor urma. „Designerul trebuie să înţeleagă cum se schimbă lumea şi viaţa noastră şi care sunt noile obiecte care pot să răspundă acestor exigenţe, are, într-o oarecare măsură, rolul de a prevedea viitorul. Trebuie să înţeleagă, să prevadă schimbările care se petrec zilnic. Trebuie să creeze noi obiecte care să răspundă unor noi nevoi”, completează arhitectul.  

Printre conceptele LAS Mobili pentru care Mobexpert are exclusivitate în piaţă se numără Jera, Divo sau Flags, concepute de atelierul Orlandini Design din Italia.


„I love my job” este o nouă rubrică lansată de Business MAGAZIN în care scoatem îi scoatem în faţă pe oamenii ce nu sunt neapărat parte din top managementul unei companii, dar sunt pasionaţi de ceea ce fac. Sunt mulţi, iar poveştile lor sunt fabuloase: nu de puţine ori, în interviurile Business MAGAZIN, am auzit „Sunt îndrăgostit de... ” un lucru de care nu ne-ar fi trecut prin cap că cineva poate fi îndrăgostit (paleţi, tractoare, tehnologie ş.a.m.d.) poveştile oamenilor pasionaţi de joburile lor sunt savuroase, de aceea le vom acorda o rubrică specială în revista noastră.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
I love my job,
design,
mobilier,
arhitect,
designer

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.