Enzo Bertini intra in Romania

Postat la 12 februarie 2008 4 afişări

Dupa ce a iesit din afacerea Leonardo, Dan Pavel a fondat o alta retea de magazine de incaltaminte, Benvenuti, care a ajuns in patru ani la vanzari de 9 milioane de euro. Acum, omul de afaceri oradean se afla la inceputul dezvoltarii celei de-a treia retele din portofoliul personal, impreuna cu brandul Enzo Bertini.

"Trecem la urmatorul nivel si facem inca un pariu", anunta Dan Pavel noua perspectiva a afacerilor sale.

Sub sigla Enzo Bertini, Benvenuti se pregateste sa deschida doua magazine multibrand, in Bucuresti si Constanta, in care va vinde incaltaminte si marochinarie din colectiile designerilor Christian Lacroix, Laura Biagiotti, Donna Karan, Just Cavalli, G.F. Ferre, Pirelli Shoes, Pura Lopez, Marc Jacobs si Enzo Bertini.

Primul magazin va fi deshis in luna aprilie a acestui an, in Baneasa Shopping City, pe o suprafata de 100 de metri patrati care a necesitat o investitie de 75.000 de euro pentru amenajare. Magazinul de la Constanta va avea cu 50 de metri patrati in plus si este programat sa fie deschis in mai, in urma unei investitii de aproximativ 100.000 de euro. "Stocul de marfa va costa compania circa 200.000 de euro pentru fiecare magazin in parte", completeaza directorul general al Benvenuti.

Dezvoltarea brandului Enzo Bertini face parte din strategia lui Dan Pavel de a cuceri o alta zona din piata de incaltaminte: "prin preturile afisate tintim clientii cu venituri mari si foarte mari". Noul proiect de magazin se va dezvolta insa in paralel cu Benvenuti, concept pozitionat pe piata medie superioara. Cu 26 de magazine in retea, planurile Benvenuti pentru 2008 vizeaza "deschiderea a inca sase sau sapte magazine, atat in orasele in care suntem deja prezenti, cat si in cele mai mici, cu 80.000-150.000 de locuitori", conform lui Dan Pavel.

Privind in trecutul de afaceri al lui Dan Pavel, Enzo Bertini este intr-adevar al treilea pariu, cum spune, dat fiind ca oradeanul a avut jumatate de contributie si la lansarea Leonardo, in urma cu 14 ani, impreuna cu Florin Panea. In 2004 insa, Dan Pavel a iesit din afacere, din cauza unor "puncte de vedere total diferite", dupa expresia sa. Astazi, reteaua Leonardo ramasa in totalitate in proprietatea lui Florin Panea, numara peste 200 de magazine in Romania, Ungaria si Bulgaria, depasind 100 de milioane de euro vanzari anual. "Cand am pornit Leonardo, compania era mult mai aproape de ceea ce este Benvenuti azi. Adica magazine cu incaltaminte italiana, care chiar se distingeau in piata prin calitate si prin imagine", sustine Pavel, nemultumit ca "treptat, fostul meu asociat a preferat sa mearga mai mult pe volum, pe incaltaminte de productie chinezeasca".

La scurt timp dupa ce a renuntat la administrarea Leonardo, Dan Pavel a inceput o alta afacere, tot in domeniul comertului si al distributiei de incaltaminte. Pe langa firma Equipe, care se ocupa cu distributia de incaltaminte en-gros in peste 40 de orase din tara, a lansat si doua branduri care stau la baza unor retele de magazine - Benvenuti (pentru cei cu venituri medii) si Enzo Bertini (destinat clientilor cu venituri ridicate). "Nu-mi place sa fiu singur", explica Pavel de ce la cateva luni dupa lansarea afacerii s-a asociat, cedand cate 5% din actiuni lui Adrian Certezeanu, Gabriel Tepelea si Adrian Cazu.

Odata cu extinderea afacerii, Pavel asteapta si vanzari mai mari cu 30% decat anul trecut. “Anul trecut am avut in retail o crestere de 49% comparativ cu 2006, dar in distributie o scadere cu 7%", comenteaza Dan Pavel, convins ca tendinta se va pastra descrescatoare si in viitor pentru activitatea de distributie, atata vreme cat marii distribuitori continua sa diminueze din piata pe micii independenti.

Daca printre competitorii Benvenuti se numara retele de magazine precum Musette, Otter, Il Passo, grupul german Deichmann sau austriecii de la Leder & Schuh, pe segmentul preturilor mari si foarte mari reteaua Enzo Bertini va concura cu magazine precum Exquisit, PlusIT sau Opinions. "Cel putin pentru inceput, magazinele multibrand par o alegere buna, pentru ca ofera posibilitatea de testare a pietei. Pe parcurs, poti renunta la brandurile care se dovedesc neatractive si poti extinde comenzile pentru cele care au succes", considera Marina Leu, directorul financiar al Unirea Shopping Center, importatorul marcilor comercializate prin Exquisit. Pentru brandurile comercializate in Exquisit - primul multibrand din seria magazinelor de incaltaminte de lux deschis la sfarsitul lui 2005 - piata romaneasca s-a dovedit rentabila. Anul trecut, Exquisit a vandut pantofi de aproape jumatate de milion de euro, iar pentru anul acesta are planificat sa deschisa inca doua magazine in Bucuresti, la care se va adauga inca unul de tip outlet.

Oferta de pantofi premium s-a diversificat si mai mult de la sfarsitul anului trecut. Atrase tocmai de perspectiva unui numar suficient de mare de clienti cu venituri considerabile, doua nume cu greutate – Itierre si Bally - si-au deschis la o zi distanta unul de celalalt magazine in Bucuresti. "Brandurile se vand bine si din ce in ce mai multi romani si le permit", constata Claudia Puiu, directorul magazinului PlusIT, deschis in decembrie anul trecut, tot la parterul Unirea Shopping Center, la doi pasi de Exquisit. Detinatorul marcii, International Retail Brands (IRB), compania italiana ce promoveaza in franciza brandul Itierre, sub care comercializeaza pantofi si genti Just Cavalli, Exte’, Costume National si GF Ferre, a investit 300.000 de euro in spatiul inchiriat de 87 de metri patrati. Pentru primul an, compania spera la vanzari de 2 milioane de euro.

Dincolo de toate acestea, pentru francizatorii de pantofi premium, Romania pare sa nu se mai reduca la un singur oras, adica la Capitala. IRB, spre exemplu, si-a planificat sa investeasca peste trei milioane de euro pana la sfarsitul anului intr-o retea locala de zece magazine. "E cel mai bun moment sa intri pe piata cu astfel de produse. Romanii au bani si cauta calitate", sustine Claudia Puiu.

Producatorul elvetian de pantofi de lux Bally si-a facut intrarea pe piata tot la sfarsitul anului trecut prin franciza. "Discutiile cu Bally au inceput in urma cu un an si jumatate, dar abia acum ne-au iesit cartile", spune Adrian Puiu, asociat impreuna cu Dragos Doros in firma Top Retail, detinatoarea francizei. Adrian Puiu are experienta cu brandurile de lux, fiind in acelasi timp detinatorul licentelor Furla, Fratelli Rossetti si Bruno Magli pe piata romaneasca. In planurile de viitor pe care le-a creionat Puiu pentru Bally nu apare o alta deschidere de magazin. "Este nevoie de timp pentru a consolida afacerea", apreciaza Adrian Puiu, adaugand ca o deschidere ulterioara se poate face in momentul in care exista cerere din alte orase din tara.

Nici Dan Pavel nu are in plan alte magazine Enzo Bertini, in afara de cele doua deja anuntate. "Deocamdata nu este piata pentru mai multe. In plus, noi intotdeauna am preferat sa nu avem o dezvoltare galopanta . Un ritm intre cinci si 10 magazine pe an putem sa-l sustinem financiar. Atat". Facand referire la dinamica extinderii comerciantilor de fashion in utimii doi ani, Pavel anticipeaza ca nu va mai trece mult si vom auzi nu doar de extinderi de magazine, ci si de inchideri. Pavel da ca exemplu propria companie: in momentul in care s-a deschis centrul comercial Polus din Cluj, a scazut usor vanzarea in zona pietonala, “iar de cand s-a deschis si Iulius Mall, nu mai merge grozav nicaieri”.

Desi nu se hazardeaza sa dea o valoare de piata a companiei pe care a fondat-o, Pavel recunoaste ca i s-au facut cateva oferte de cumparare in perioada initiala, cand a inceput constructia firmei. "Atunci nu era cazul, nici acum nu este si nu va fi. Nu intentionez sa vand parti sociale, nici sa cooptez vreun fond de investitii".

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
Leonardo,
Dan Pavel,
Benvenuti,
Enzo Bertini
/analize/comert/enzo-bertini-intra-in-romania-2377330
2377330
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.