Viaţa tumultoasă a unuia dintre cei mai bogaţi oameni din lume. A crescut în orfelinat, a vrut să ajungă preot, arhitect si s-a înrolat şi în marină, apoi a pornit un business de miliarde

Autor: Andra Stroe Postat la 23 decembrie 2020 9498 afişări

Viaţa tumultoasă a unuia dintre cei mai bogaţi oameni din lume. A crescut în orfelinat, a vrut să ajungă preot, arhitect si s-a înrolat şi în marină, apoi a pornit un business de miliarde

 

Obligat să renunţe la visul de a deveni preot, retras din marină şi pe cale să ajungă arhitect, antreprenorul Tom Monaghan a luat o decizie care i-a schimbat viaţa. Aşa a ajuns, din copilul trimis la orfelinat la vârsta de 6 ani şi după o serie de schimbări fundamentale în carieră, fondatorul unuia dintre cele mai cunoscute lanţuri de pizzerii din lume: Domino’s Pizza, cu venituri anuale  de miliarde.

 

Thomas Stephen Monaghan s-a născut pe 25 martie 1937 în Ann Arbor, Michigan, SUA. După moartea tatălui său, pe când Monaghan avea doar 6 ani, din cauza dificultăţilor financiare întâmpinate de mama lui a fost trimis alături de fratele său mai mic, James, la orfelinat, familia reunindu-se 6 ani mai târziu.

După ce una dintre maicile care se ocupau de orfelinat i-a insuflat viitorului antreprenor dragostea pentru catolicism, el a hotărât să se înscrie la seminarul St. Joseph din Grand Rapids, plănuind să devină preot, însă a fost exmatriculat după o serie de atenţionări disciplinare. În 1956, Monaghan a decis să se înroleze în armată, dar s-a înrolat, din greşeală, în marina SUA, unde a servit timp de 3 ani.

S-a întors apoi în oraşul natal şi s-a înscris la Universitatea din Michigan, cu gândul de a deveni architect. În timpul anilor de studiu, mai precis în 1961, a împrumutat alături de fratele său 900 de dolari, pentru a cumpăra o mică pizzerie, DomiNick’s, situată în Michigan, pentru a-şi plăti studiile. Ulterior, în urma unui proces, a redenumit afacerea Domino’s Pizza, şi a extins-o cu alte trei unităţi, oferindu-i fratelui său un Volkswagen Beetle în schimbul jumătăţii de business a acestuia.

A renunţat apoi la sandwichurile din meniu şi s-a axat pe livrarea în campusurile universităţii, inventând şi un nou ambalaj, îmbunătăţit, care să nu strivească pizza din interior, făcând astfel posibilă livrarea mai multor cutii de pizza în acelaşi timp. Până la mijlocul anilor ’80, antreprenorul ajunsese la un ritm de extindere impresionant, de aproape trei francize pe zi, în special în alte oraşe universitare din ţară, iar pe 12 mai 1983 a ieşit şi în afara graniţelor, prima ţară în care brandul s-a extins fiind Canada.

În 1998 Monaghan a hotărât să se retragă din business, vânzând 93% din acţiunile sale către firma de investiţii Bain Capital într-o tranzacţie estimată la 1 miliard de dolari, şi să-şi dedice atât timpul, cât şi averea, diferitelor cauze sociale ale bisericii catolice. În decembrie 2011, antreprenorul a pornit un nou business în HoReCa, compania Gyrene Burger, cu tematică militară, inspirat fiind din anii petrecuţi în marină (termenul „Gyrene” era folosit, între anii ’40-’50, pentru a denumi soldaţii înrolaţi în marină).

Una dintre marile pasiuni ale lui Monaghan a fost colecţionarea automobilelor de lux, iar pentru o vreme colecţia sa a inclus unul dintre singurele şase exemplare Bugatti Royale din lume, pentru care a plătit 8,1 milioane de dolari în 1986 şi pe care l-a vândut cinci ani mai târziu, după ce, inspirat de un pasaj din cartea „Mere Chritianity” („Creştinismul, pur şi simplu”) a autorului C. S. Lewis, a hotărât să renunţe la multe dintre plăcerile sale  „vinovate”, printre care se numărau alte bunuri scumpe şi echipa de baseball Detroit Tigers, al cărei proprietar era. Antreprenorul are patru fiice din căsnicia cu Marjorie Zybach, pe care a cunoscut-o în timp ce livra pizza.

În 2019, compania Domino’s Pizza, prezentă astăzi în toată lumea, a înregistrat venituri de peste 3,6 miliarde de dolari şi a funcţionat cu o echipă de circa 13.100 de angajaţi.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.