Un cadru didactic din învăţământul preuniversitar lucrează teoretic, în medie, cu 14 elevi. În oraşe însă clasele ajung frecvent la 30 de copii

Autor: Ramona Cornea Postat la 20 aprilie 2023 14 afişări

Un cadru didactic din învăţământul preuniversitar lucrează teoretic, în medie, cu 14 elevi. În oraşe însă clasele ajung frecvent la 30 de copii

Un cadru didactic din învăţământul preuniversitar lucrează teoretic, în medie, cu 14 elevi. În oraşe însă clasele ajung frecvent la 30 de copii

În anul şcolar 2021 - 2022, cel mai redus raport al număr de elevi per profesor din întreg sistemul de învăţământ s-a înregistrat în învăţământul gimnazial din mediul rural: de opt elevi la un profesor.

Un cadru didactic din învăţă­mântul preuniversitar din Româ­nia este responsabil, în medie, de 14 elevi, arată un raport despre învăţământul preuni­ver­sitar realizat de Ministerul Educaţiei.

„În comparaţie cu anul şcolar anterior, numărul elevilor ce revine unui cadru didactic a rămas relativ constant la majoritatea nivelurilor de învăţământ. De asemenea, a rămas constant raportul de 14 elevi la un cadrul didactic pe ansamblul învăţă­mân­tu­lui preuniversitar”, scrie raportul citat. Cel mai mare raport al numărului de elevi per cadru didactic este în învăţă­mântul primar, de 18 elevi per dascăl. Cel mai scăzut raport este de 10 elevi pe cadru didactic şi se înregis­trează în cazul învăţământului gim­nazial.

„Acest lucru evidenţiază faptul că politicile de personal şi măsurile de raţionalizare a reţelei în şcolile rurale nu au încă eficacitatea aşteptată. De asemenea, politicile în aria formării profesionale continue a cadrelor didactice rămân o prioritate şi trebuie să ţină seama într-o măsură mai mare de diferenţele existente în prezent în sistemul de educaţie, în ceea ce priveşte numărul mediu de elevi cu care se lucrează la clasă”, notează raportul Ministerului Educaţiei.

Atât în învăţământul primar, cât şi în învăţământul gimnazial se înregistrează diferenţe semnificative între învăţământul special şi cel de masă, determinate de specificul activităţii didactice: în învăţământul special un cadru didactic lucrează în medie cu doi copii, comparativ cu media de 19 copii din învăţământul primar de masă sau de 11 copii în învăţământul gimnazial de masă.

În ultimii ani, în cazul învăţă­mântului preşcolar, numărul de copii per cadru didactic este semnificativ mai mare în rural, în comparaţie cu mediul urban, de 17 copii, respectiv 13 copii la un cadru didactic.  În învăţământul primar şi gimnazial raportul se inversează, valoarea indicatorului fiind mai mare în urban. Diferenţa pe medii de rezidenţă în învăţământul primar de masă şi în învăţământul gimnazial de masă rămân constante faţă de anul anterior.

La nivel european încă nu există date publicate despre acest indicator la nivelul anului şcolar 2021 – 2022. Ultimele date disponibile, cele din 2020, arată că în România acest raport a fost de circa 13 elevi per cadru didactic.  

Valori ale acestui indicator apropiate de ale României (12,9) s-au înregistrat în Slovacia (12,9), Cehia şi Danemarca (11,9), Franţa şi Olanda (13,8). La nivelul aceluiaşi an, cele mai mici valori s-au înregistrat în Malta (5,8), Luxemburg (7,1) şi Norvegia (8,3). Cele mai mari au fost în Turcia (14,1) şi Olanda (13,8). În intervalul analizat, adică în 2015 – 2022, tendinţa preponderentă este de reducere a valorii indicatorului şi doar Lituania face excepţie, cu o creştere de la 8 elevi per cadru didactic la 10,4 în 2020.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.