Surpriză descoperită de telescopul James Webb

Postat la 10 mai 2023 2029 afişări

Surpriză descoperită de telescopul James Webb

Telescopul spaţial James Webb al Nasa a observat o surpriză într-o centură de asteroizi îndepărtată. Centura de asteroizi Fomalhaut este mult mai complexă decât îşi închipuiau cercetătorii.

Cercetătorii au folosit telescopul avansat pentru a încerca să examineze Fomalhaut, o stea tânără din apropiere care este înconjurată de propria sa centură de asteroizi, similară cu a noastră.

Aceştia au realizat fotografii detaliate care ne oferă o indicaţie despre cum ar putea arăta sistemele planetare timpurii. Fotografiile ar putea chiar să ne ajute să spunem povestea modului în care a apărut propriul nostru sistem solar.

„Aş descrie Fomalhaut ca fiind arhetipul discurilor de resturi găsite în altă parte în galaxia noastră, deoarece are componente similare cu cele pe care le avem în propriul nostru sistem planetar", a declarat András Gáspár de la Universitatea Arizona din Tucson şi autorul principal al unui articol care descrie descoperirile.

„Privind modelele din aceste inele, putem de fapt să începem să facem o mică schiţă a ceea ce ar trebui să arate un sistem planetar, dacă am putea face o fotografie suficient de adâncă pentru a vedea planetele suspecte".

Dar au descoperit, de asemenea, că inelele erau mai complexe decât se credea anterior. Există trei centuri imbricate care se întind pe o distanţă de 14 miliarde de mile de la steaua lor, ceea ce înseamnă că cea mai îndepărtată centură se află la o distanţă dublă faţă de centura Kuiper a sistemului nostru solar, potrivit Independent.

Deşi observaţiile anterioare ale telescopului Hubble şi ale altor telescoape au reuşit să realizeze imagini clare ale acestei centuri îndepărtate, cercetătorii nu au reuşit să îi vadă structura. Acum, cu ajutorul imaginilor în infraroşu, cercetătorii pot vedea centurile aşa cum strălucesc.

„Acolo unde Webb excelează cu adevărat este faptul că suntem capabili să rezolvăm fizic strălucirea termică a prafului din acele regiuni interioare. Astfel, se pot vedea centuri interioare pe care nu le-am putut vedea niciodată înainte", a declarat Schuyler Wolff, un alt membru al echipei de la Universitatea din Arizona, într-un comunicat.

Aceste descoperiri îi determină deja pe cercetători să speculeze cu privire la ce altceva ar mai putea aştepta să fie descoperit în jurul acelei stele. Lipsa planetelor în centurile din jurul lui Fomalhaut este un mister, iar oamenii de ştiinţă cred că acolo s-ar putea ascunde un sistem planetar interesant.

Noile descoperiri sugerează că centurile din jurul sistemului planetar sunt construite de forţele gravitaţionale ale acelor planete, care sunt ascunse vederii chiar şi în noile imagini.

„Cu siguranţă nu ne aşteptam la o structură mai complexă cu a doua centură intermediară şi apoi la centura mai largă de asteroizi", a declarat Wolff. „Această structură este foarte interesantă, deoarece de fiecare dată când un astronom vede un gol şi inele într-un disc, spune: Ar putea fi o planetă încorporată care modelează inelele".

Descoperirile sunt descrise într-o nouă lucrare, "Spatially resolved imaging of the inner Fomalhaut disk using JWST/MIRI", publicată în revista Nature Astronomy.

descoperire,