Murat Büyükerk, CEO al Arctic: România rămâne o destinaţie bună pentru producţie. Investiţiile vor continua

Autor: Cristina Roşca Postat la 23 mai 2021 201 afişări

Arctic, cel mai mare pro­ducător local de elec­trocasnice, a realizat în 2020, primul an marcat de pandemia de COVID-19, în cele două fabrici din România, un total de trei milioane de bunuri.

Murat Büyükerk, CEO al Arctic: România rămâne o destinaţie bună pentru producţie. Investiţiile vor continua

Arctic are în România două fabrici, una de frigidere la Găeşti şi o alta de maşini de spălat la Ulmi, ambele în judeţul Dâmboviţa lInvestiţiile totale ale grupului în România, în cele două decenii de prezenţă, depăşesc în prezent 320 milioane de euro.

Arctic, cel mai mare pro­ducător local de elec­trocasnice, a realizat în 2020, primul an marcat de pandemia de COVID-19, în cele două fabrici din România, un total de trei milioane de bunuri. Este vorba de două milioane de frigidere realizate la Găeşti şi de un milion de maşini de spălat produse în unitatea de la Ulmi. Cea mai mare parte a producţiei a luat drumul exportului.

„Deţinem două dintre cele mai mari fabrici din Europa şi, în ciuda tuturor provocărilor apărute pe fondul pandemiei, 2020 s-a dovedit a fi un an bun pentru Arctic. În fabrica de la Ulmi, prima unitate de producţie din România construită după principiile Industry 4.0, am atins recent producţia primului milion de maşini de spălat rufe“, spune Murat Büyükerk, CEO al Arctic.

Unitatea de la Ulmi a fost inaugurată în a doua parte din 2019 după investiţii ce se ridică la peste 153 de milioane de euro. O parte din bani, mai exact 36 mil. euro, au fost ajutor de stat, conform datelor publice de pe site-ul Ministerului de Finanţe.

În 2020, fabrica de la Găeşti a încheiat anul cu o producţie care a depăşit 2 milioane de unităţi.

„Astfel, am putut răspunde unei cereri aflate în creştere atât pe piaţa locală, cât şi la export. Piaţa de electrocasnice a crescut atât ca număr de unităţi, cât şi ca valoare.“

În 2020, 62% din producţia totală realizată în cele două fabrici au fost destinate exportului. Maşinile de spălat rufe fabricate la Ulmi şi frigiderele pe care Arctic le produce la Găeşti ajung în casele consumatorilor din 74 de ţări din întreaga lume.

„În ceea ce priveşte fabrica de la Ulmi, 77% din producţie vor merge către export în 2021, ceea ce reprezintă o creştere cu 7% faţă de anul trecut. Suntem implicaţi activ şi susţinem economia românească şi ne concentrăm eforturile în direcţia creşterii exporturilor.“

Planurile Arctic, companie deţinută de grupul turc Arcelik, nu se opresc aici. La Ulmi, spre exemplu, investiţiile în extin­de­rea capacităţii de producţie la 2 milioane de unităţi sunt în acest moment în desfăşurare.

„La Ulmi ne-am atins toate obiectivele-ţintă. Recent, am depăşit pragul de un milion de maşini de spălat rufe produse, un merit al întregii echipe Arctic. Deschisă în urma unei investiţii totale de 153 de milioane de euro, unitatea de producţie susţine activ demersul nostru de a transforma România într-un hub de producţie de electrocasnice pentru întreaga Europă.“

Construită după principiile Industry 4.0, fabrica integrează cele mai noi tehnologii de inteligenţă artificială, machine learning şi procese de automatizare care fac ca angajaţii să lucreze cot la cot cu peste 200 de roboţi, pentru o productivitate sporită. Fabrica are un grad de automatizare ce depăşeşte 70%, în vreme ce controlul calităţi este 100% automatizat. „Vom continua să ne concentrăm pe optimizarea proceselor de producţie, având în vedere că una dintre priorităţile noastre anul acesta este deschiderea celei de-a doua linii de producţie, astfel încât fabrica să îşi poată atinge capacitatea maximă de două milioane de unităţi pe an.“

În această fabrică, Arctic produce maşini de spălat rufe sub brandurile Arctic şi Beko. Este vorba de maşini cu încărcare frontală, cu trei adâncimi – 40-45-50 cm – şi o capacitate de 6-9 kg.

„Electrocasnicele fabricate la Ulmi fac cunoscută România în peste 30 de ţări.“

Noi investiţii se desfăşoară şi la fabrica din Găeşti. Proiectul care va duce la creşterea capacităţii de producţie cu 10% este deja în faza de implementare şi îşi va dovedi eficienţa începând cu acest an.

„De asemenea, ne concentrăm pe dezvoltarea de noi produse şi noi tehnologii care să răspundă nevoilor consumatorilor.“

Murat Büyükerk spune că Arctic a intrat în portofoliul Arçelik în urmă cu aproape 20 de ani, perioadă în care grupul a investit constant în modernizare şi extindere pe piaţa locală. Investiţiile totale ale Arçelik în România depăşesc în prezent 320 milioane de euro, fiind create în comunitatea locală în jur de 5.500 de noi locuri de muncă.

„Din 2002, în fabrica de frigidere din Găeşti am investit peste 170 de milioane de euro în tehnologii noi şi în creşterea capacităţii de producţie, ceea ce ne-a permis să o transformăm în cea mai mare unitate de producţie din Europa Continentală.“

România are o importanţă strategică pentru grupul Arçelik, de aici şi hotărârea de a o transforma într-un hub de producţie de electrocasnice pentru întreaga Europă, adaugă executivul.

Aceasta se datorează nu doar poziţionării sale şi a faptului că este stat membru UE, ci şi a oamenilor bine pregătiţi şi deschişi să se perfecţioneze continuu.

„România rămâne o destinaţie bună pentru producţie şi suntem mulţumiţi de rezultatele investiţiilor făcute aici. De altfel, investiţiile vor continua, cu focus pe integrarea de tehnologii de ultimă generaţie, care să ne ajute să dezvoltăm produse inovatoare, într-o piaţă aflată în continuă schimbare.“ 

Pandemia a produs numeroase transformări în întreg mediul de afaceri. Pentru companie, cea mai mare provocare a fost să găsească un echilibru între ajustarea proceselor de lucru menite să asigure sănătatea angajaţilor şi menţinerea capacităţii de a opera, astfel încât să poată răspunde dinamicii pieţei.

Dorinţa oamenilor de a-şi crea acasă un mediu cât mai confortabil pe perioada pandemiei, ca urmare a restricţiilor impuse de autorităţi, a creat un context de creştere pentru piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată în întreaga Europă.

„Acelaşi trend l-am resimţit şi în România, unde începând cu luna iunie piaţa a crescut cu peste 10-15%. În 2020, rezultatele înregistrate au fost unele bune, care ne-au depăşit estimările iniţiale. Interesul şi implicit cererea consumatorilor pentru produse din categoria home cooking, home comfort şi food storage au crescut, iar acest trend cel mai probabil va continua.“

Arctic a obţinut anul trecut afaceri de peste 2,7 mld. lei, în urcare de la 2,5 mld. lei în 2019. Profitul s-a mai mult decât dublat la 104 mil. lei. Cifrele se referă atât la businessul de producţie, cât şi de import şi distribuţie (produse electrocasnice aduse în România din alte fabrici ale grupului).

Arctic are în prezent circa 5.500 de angajaţi în cele două unităţi de producţie.

„Prin deschiderea fabricii de la Ulmi, în 2019, am creat peste 650 de noi locuri de muncă. Operăm prima fabrică din România unde roboţii lucrează cot la cot cu angajaţii, ceea ce ne-a permis o creştere a productivităţii cu până la 30% şi o reducere considerabilă a posibilelor erori generate de factorul uman. În prezent, peste 70% din operaţiile de producţie sunt automatizate şi vom continua să investim în această direcţie a automatizării.“

Executivul adaugă că grupul lucrează în prezent la extinderea capacităţii de producţie în ambele fabrici, iar tehnologia în care a investit nu a avut şi nu are ca scop diminuarea numărului de angajaţi, ci înlocuirea intervenţiei manuale repetitive în procesele operaţionale, sporind acurateţea şi viteza de execuţie, concomitent cu crearea de noi locuri de muncă în alte departamente care să susţină funcţionarea acestor sisteme automate.

„Siguranţa şi sănătatea angajaţilor rămâne prioritatea noastră, de aceea vom continua să luăm toate măsurile care se impun, vaccinarea fiind esenţială pentru a pune capăt pandemiei şi a ne întoarce la o viaţă normală. Acesta este motivul pentru care, împreună cu Direcţia de Sănătate Publică Dâmboviţa, am organizat o campanie de vaccinare în ambele noastre fabrici, menită să ofere acces uşor la imunizare tuturor angajaţilor şi subcontractorilor noştri.“

În ceea ce priveşte acest an, în contextul ridicării unora dintre restricţii şi a continuării procesului de vaccinare, Murat Büyükerk este optimist. El se aşteaptă ca cererea de electrocasnice să rămână una ridicată şi în următoarele luni. Multe sondaje arată că oamenii îşi doresc să lucreze parţial de la distanţă după pandemie, ceea ce înseamnă că trebuie să aibă un confort sporit acasă şi electrocasnice care să-i ajute zilnic.

„Este o oportunitate şi pentru Arctic de a creşte odată cu piaţa. Investim constant în producţia de noi electrocasnice, cu focus pe oferirea de soluţii pentru un confort sporit, reducerea consumului de energie şi performanţe ridicate.“

Totuşi, în ultimele luni, numeroase industrii, inclusiv cea de electrocasnice, au fost afectate de criza materiilor prime.

„Echipele noastre de achiziţii, supply chain şi producţie depun toate eforturile pentru a menţine obiectivele promise partenerilor noştri.“

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
arctic,
romania,
productie,
continuare

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.