MARKETING POLITIC: Sa dam electoratului cat mai multe bloguri

Postat la 03 iulie 2007 1 afişăre

Americanii spun ca in spatele oricarui politician puternic se afla o femeie si mai puternica. Ce si cine se ascunde in spatele blogurilor unora dintre cei mai cunoscuti politicieni romani?

Americanii spun ca in spatele oricarui politician puternic se afla o femeie si mai puternica. Ce si cine se ascunde in spatele blogurilor unora dintre cei mai cunoscuti politicieni romani?

 

Contrar obisnuintei, Adrian Nastase (57 de ani) a fost insotit in vizita de saptamana trecuta in Franta de un laptop. Pe viitor, neobisnuitul va deveni norma, pentru ca fostul prim-ministru va face blogcasting atunci cand se va afla in alte deplasari, pentru a nu-si dezamagi cititorii noului sau jurnal online. Lansarea nastase.wordpress.com a fost una dintre cele mai discutate noutati pe Internet saptamana trecuta. Noutate pentru ca, desi cu mai mult timp in urma isi anunta intentia de a face acest pas, cele mai recente declaratii sustineau contrariul. "Segmentul (mic, n.red.) al celor care sunt interesati de bloguri nu cred ca ar justifica momentan timpul si resursele pentru transmiterea mesajelor pe aceasta cale", declara Adrian Nastase pentru BUSINESS Magazin in luna martie a acestui an.

 

Ca situatia nu e intocmai asa a dovedit-o chiar blogul fostului premier, cu cele aproape 20.000 de afisari in ziua de 21 iunie. Dan Andronic, consilierul actualului prim-ministru Calin Popescu-Tariceanu si blogger el insusi, comenteaza aici calitatea audientei - persoane care de obicei folosesc Internetul de la birou si care deci sunt peste medie din punctul de vedere al veniturilor sau al studiilor. "E ca si cum Nastase ar organiza un miting cu 20.000 de persoane, doar ca e virtual", spune Andronic, care zice despre el insusi ca si-a facut propriul jurnal online "ca sa vada cum e Romania virtuala".

 

Ca si in spatiul public traditional, exista sustinatori ai initiativei, dar si opozanti. Cei din ultima categorie, cu tendinte de respingere a noilor-veniti, fac parte in principal din categoria bloggerilor cu vechime, care au devenit cunoscuti datorita productiilor lor online. "Intr-un exercitiu de inteligenta, daca 3 Armaghedoane, un referendum, o revolutie, câteva mineriade, numeroase trageri de urechi ale forurilor internationale n-au schimbat nimic, ce va schimba un comentariu pe blogul unui politician?", se intreaba pe zoso.ro cel mai citit blogger la ora actuala, Vali Petcu.

 

Chiar pentru o schimbare, dar de alta natura, au ajuns online cei mai multi dintre politicieni. "S-a vazut clar in campania din 2004, Internetul a fost zona lui Traian Basescu. In mod clar, pe zona asta am avut de suferit", a declarat Anca Alexandrescu, consiliera lui Adrian Nastase. Acum, Alexandrescu si-a extins aria de consiliere si asupra bloggingului, spunand ca de mai multa vreme planuia aceasta mutare: "Face parte din strategia noastra; asteptam momentul potrivit si acum a venit". Initiativa lui Darius Groza, un tanar blogger din Cluj, de a realiza un blog ca si cum i l-ar fi comandat Adrian Nastase si de a-i "preda copia de la cheie", cum se refera la parola de administrare, a venit, asadar, in perioada propice.

 

Adrian Nastase si-a luat in primire blogul, publica zilnic articole si raspunde la comentariile cititorilor. Cu cei doi consilieri in probleme de blogging, care ii recomanda (dupa cum spun) la ce mesaje sa raspunda, ce teme se preteaza la dezbaterea pe blog si care modereaza dialogul, dar nu intervin in redactarea efectiva a articolelor. "Pentru noi e foarte importanta comunitatea aceasta care navigheaza pe Internet si se uita mai putin la talk-show-uri TV", spune Anca Alexandrescu. "Cateva mii sau zeci de mii de vizitatori in blogosfera inseamna o majoritate convingatoare a «cremei»: formatori si «gazde transportatoare» de opinie", spune si Darius Groza, adaugand ca nu este influentat de umbra politica a lui Nastase si ca ar face acelasi lucru si pentru alti politicieni care au ceva de spus.

 

Un ajutor e tocmai impulsul de care au nevoie cei mai multi politicieni ispititi de ideea blogului, dar carora nu le sunt familiare procedurile. "Vreau reactii", a fost cerinta Gabrielei Cretu, membra a Parlamentului European din partea PSD, catre Bobby Voicu, un cunoscut blogger devenit consultant in acest domeniu si care a ajutat-o pe Cretu sa dezvolte un blog personal. Voicu a realizat designul blogului si rubricile, este implicat in moderarea comentariilor primite si a dezvoltat partea de optimizare. "Majoritatea altor persoane interesate voiau sa le scriu eu articolele, dar atunci se termina discutia" spune Bobby Voicu, motivand prin faptul ca s-ar devia astfel de la conceptul de blog.

 

El spune ca oamenii politici care lanseaza bloguri personale in aceasta perioada ar putea fi avantajati la alegerile europarlamentare din aceasta toamna sau la cele din Romania de peste doi ani. "Primii veniti sunt privilegiati, pentru ca se bucura de o mai mare expunere acum si pot sa-si creeze o audienta fidela", considera Voicu. Mentioneaza totusi si un dezavantaj: "Oamenii descopera acum pentru prima oara ca pot vorbi de la egal al egal cu cei aflati la conducere si de multe ori folosesc un limbaj agresiv. Trebuie sa ai obrazul gros ca sa suporti asta". Cei ce citesc comentariile venite pe blogul liderului PIN, Cozmin Gusa, de pilda, vor intelege acest punct de vedere.

 

Dar acestea sunt raul cel mai mic, da de inteles Dan Andronic, care ofera exemplul forumurilor de discutii de pe paginile de Internet ale ziarelor. "Pe forumurile ziarelor sunt intr-adevar multe comentarii si pareri exprimate, dar totul e mult mai politizat, mai ideologizat. Pe bloguri, lumea este mai calma, iar cantitatea de injuraturi e insignifianta in totalul comentariilor", spune consultantul lui Tariceanu. Dan Andronic spune ca l-ar incuraja pe Tariceanu sa scrie un blog, dar ca in acest caz ar exista o problema functionala: "E complicat ca prim-ministru sa ai timp si pentru blog, pot sa va spun ca de multe ori nu are timp nici sa-si deschida e-mail-ul".

 

Poate acesta este si unul dintre motivele dezechilibrului dintre raportul de forte in politicul real si cel online. PSD conduce cu o majoritate lejera in fata celorlalte formatiuni politice, din punctul de vedere al numarului de membri care au bloguri (si din cel al constantei, daca ne gandim la frecventa cu care posteaza ex-ministrul PSD Ioan Mircea Pascu), iar opozitia se pare ca prieste prezentei online, desi se poate banui ca presedintele partidului, Mircea Geoana, tocmai din lipsa de timp nu si-a mai ingaduit sa-si actualizeze blogul. Pe de alta parte, PNL, principalul partid aflat la putere, a gasit timp de lansare in comunitatea virtuala - e drept, printr-un blog colectiv. Strategia in cazul blogului deputatilor PNL, condusi de Crin Antonescu, a fost de externalizare a procesului de editare catre un consultant de comunicare, Narcis Catana, care este de curand administratorul grupulpnl.blogspot.com. Catana spune ca ideea le-a venit in urma cu trei saptamani in cadrul unei sedinte a partidului: "E o moda si un canal de comunicare. Chiar am pornit de la ideea de blog, dovada si bugetul zero de care beneficiaza".

 

Foarte recent, Andrei Chiliman, primarul liberal al sectorului 1 al Capitalei, si-a facut si el aparitia in spatiul virtual. Chiliman spune ca este ajutat in noua postura de blogger de catre fiica lui, dar mai ales de propria aplecare spre domeniul tehnic: "Sunt absolvent de Politehnica si calculatoarele nu sunt un secret pentru mine". Sustine ca nici blogosfera nu ii este straina si zice ca de mai multa vreme citeste cateva bloguri importante, fara a dori sa ofere nume. Cu siguranta, cel mai citit blog nu se afla in aceasta lista: "Nu stiu ce e Zoso asta". Primarul spune ca programul ii dicteaza cat timp poate sa aloce blogului - cam intre 5 si 15 minute pentru un articol. Daca primarul s-a lansat imediat intr-o campanie civica "pentru salvarea Parcului Bordei", in cele mai multe cazuri blogul ramane sa fie utilizat pur si simplu pentru a lua pulsul unei comunitati. "E foarte importanta interactiunea. Ca om politic te vezi permanent cu aceiasi oameni, auzi pareri de la aceiasi consilieri. Prin blog spargi barierele", este de parere Dan Andronic, care spune ca dintre politicienii "offline", ar vrea sa-l vada in viitor ca blogger pe Ludovic Orban. Altii au alte preferinte. Cel care l-a adus pe Adrian Nastase in fata tastaturii a inceput un demers similar, a carui tinta e chiar presedintele Basescu. Cu motto-ul "sa cititi bine!", blogul e gata realizat de Darius Groza, la adresa basescublog.wordpress.com. Pana acum, momentul potrivit de care vorbea consilierul lui Nastase nu a venit si pentru presedinte. Dar s-ar putea sa fie doar o chestiune de timp. Motivele de partea politicienilor exista, confirma acelasi Dan Andronic: "Oamenii politici traiesc din comunicare si de aceea cred ca va fi o concurenta foarte mare pe bloguri. Blogul e marketing politic".

Urmărește Business Magazin

/actualitate/marketing-politic-sa-dam-electoratului-cat-mai-multe-bloguri-1009692
1009692
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.