Jos valul la cumparaturi
Piscine, partii de schi artificiale, patinoare, terenuri de golf in miniatura, submarine sau schelete de animale preistorice. Centre de relaxare, popice, restaurante, cinematografe. Incepe sa sune cunoscut? Varietatea aceasta de servicii poate incapea sub un singur acoperis de mall.
Piscine, partii de schi artificiale, patinoare, terenuri de golf in miniatura, submarine sau schelete de animale preistorice. Centre de relaxare, popice, restaurante, cinematografe. Incepe sa sune cunoscut? Varietatea aceasta de servicii poate incapea sub un singur acoperis de mall.
Totul a inceput in anii 50 in America, astazi devenind un fenomen la scara globala. Mall-ul nu este numai un loc unde poti sa cumperi cate in luna si in stele. In unele parti ale lumii, mall-ul a devenit un loc al exprimarii libere, scrie revista Business Week. In mall-ul Kingdom Centre din Arabia Saudita, etajul trei este destinat in exclusivitate femeilor musulmane. "Nici o femeie nu cumpara un produs daca nu-l poate incerca", explica Ronald Altoon, managing partner al Altoon / Porter, firma care a creat designul mall-ului. Aici, insa, femeile pot inlatura valul fara a incalca legile islamice.
Daca in 1999, mall-urile din India se numarau pe degetele de la o mana, in prezent sunt 45 de astfel de centre, urmand ca pana in 2010 numarul lor sa creasca pana la 300. Anul trecut, Arab Emirate, un mall de mici dimensiuni din Dubai, a strans laolalta 88,5 milioane de vizitatori. Pe drumul spre Nairobi, pe care o data treceau girafe si elefanti, au aparut patru mall-uri, alte trei fiind in constructie.
Nimeni nu tine, insa, pasul cu China, care pana in 2010 va avea sapte dintre cele mai mari zece mall-uri din lume, incluzand si hoteluri, pe principiul ca nu poti vedea totul intr-o singura zi. Pana nu de mult, West Edmonton Mall din Alberta (Canada), care oferea, printre altele, 20.000 de locuri de parcare si un patinoar era considerat cel mai mare mall din lume.
In octombrie anul trecut, mall-ul canadian a fost "intrecut" de mall-ul chinezesc Golden Resources Shopping Center, o investitie de 1,3 miliarde de dolari, cu 20.000 de angajati si o suprafata de aproape doua ori mai mare ca a Pentagonului (se pare insa ca si acest mall a fost depasit de curand de uriasul South China Mall). Desi criticii sustin ca, departe de a fi o forma de manifestare a democratiei, mall-urile sunt mai degraba pe placul dictatorilor ("Ce alta cale mai buna de a controla multimea decat s-o aduni la un loc si sa inchizi usile?", se intreaba, retoric, un astfel de critic), statisticile arata ca dezvoltarea mall-urilor serveste drept catalizator pentru cresterea economica, mai ales in tarile emergente.Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro












