Impactul inflaţiei asupra comportamentului de consum de sărbători: Unu din trei români va cumpăra mărci private de Crăciun, faţă de doar unu din şase europeni

Autor: Cristina Roşca Postat la 26 octombrie 2022 97 afişări

Scumpirile pe bandă rulantă la alimente, bunuri de îngrijire personală sau pentru casă, la haine şi electro-IT îi fac pe români mai precauţi în achiziţii şi îi determină să se orienteze către produsele cu preţuri mai mici. Inflaţia de circa 15% în România este una dintre cele mai mari din Europa, aşa că oamenii resimt din plin creşterile de preţuri mai ales că salariile sunt printre cele mai mici de pe Bătrânul Continent.

Impactul inflaţiei asupra comportamentului de consum de sărbători: Unu din trei români va cumpăra mărci private de Crăciun, faţă de doar unu din şase europeni

♦ Mărcile private sunt cunoscute pentru că au preţuri mai mici cu până la 30% faţă de brandurile consacrate.

Scumpirile pe bandă rulantă la alimente, bunuri de îngrijire personală sau pentru casă, la haine şi electro-IT îi fac pe români mai precauţi în achiziţii şi îi determină să se orienteze către produsele cu preţuri mai mici. Inflaţia de circa 15% în România este una dintre cele mai mari din Europa, aşa că oamenii resimt din plin creşterile de preţuri mai ales că salariile sunt printre cele mai mici de pe Bătrânul Continent.

„De remarcat pentru România faţă de media europeană este faptul că de două ori mai mulţi consumatori declară că de Crăciun vor apela la mărcile proprii ale retailerilor (30% vs. 16%) şi la produse de origine locală (22% vs. 15%) în categoria alimente“, spune Vasi Dragomir, NielsenIQ consumer insights lead Romania & Bulgaria. Compania de cercetare de piaţă a analizat situaţia în mai multe pieţe europene, precum Germania, Franţa, Marea Britanie, Spania, Italia, Portugalia, Turcia, Polonia, Grecia şi România, studiile fiind efectuate în perioada august-septembrie 2022.

În total, au fost realizate peste 7.700 de interviuri, iar 92% dintre respondenţi au observat creşteri ale preţurilor la alimente. Oamenii estimează că sumele plătite de ei pe produse alimentare şi articole de îngrijire personală au crescut, în medie, cu 18% din 2019 până în prezent.

Datele arată astfel că, din cauza inflaţiei, unu din trei români spune că va cumpăra mărci private de Crăciun, faţă de doar unu din şase europeni în general.

Motivul pentru care consumatorii se orientează către mărcile private ale retailerilor este acela că produsele ce poartă nume precum Pilos, Gusturi Româneşti sau K-Classic au preţuri mai mici cu până la 30% faţă de brandurile consacrate.

„Contextul de multi-criză facilitează o orientare mai puternică spre valoare demonstrată şi spre sprijinirea economiei locale, iar în România există o asociere puternică în mintea oamenilor între marca proprie şi originea locală“, adaugă executivul companiei de măsurare şi analiză de date.

Într-adevăr, de foarte multe ori retailerii comunică faptul că mărcile private (o parte dintre ele) sunt „made in Romania“, ba chiar există unii care au lansat braduri proprii dedicate ideii de produs autohton.

În ceea ce îi priveşte pe români, există deja de mai mulţi ani această tendinţă de a cumpăra bunuri de provenienţă locală. Totodată însă, începând cu 2022 dincolo de acest factor ei se uită tot mai atent la preţ, remarcându-se un fenomen de downtrading. Spre comparaţie, în ultimii ani a existat un fenomen invers, de uptrading, adică de orientare spre bunuri mai scumpe, dat fiind că erau bani în piaţă.

Mărcile private câştigă astfel teren, dar este important de spus şi faptul că, în România, cota lor de piaţă e mai mică decât în alte pieţe din Occident şi chiar din regiune.

Un alt element care atrage atenţia cumpărătorilor sunt promoţiile, care vor deveni un factor-cheie în perioada sărbătorilor. Astfel o treime dintre respondenţi spun că vor cumpăra mai multe bunuri la ofertă. Totuşi, ponderea e mai mică decât în cazul celor care au răspuns asta în cazul cumpărăturilor zilnice, semn că deşi bugetele sunt strâmtorate, sărbătorile vor fi în continuare o ocazie de celebrare. Cele mai relevante categorii premium pentru consumatori sunt carnea proaspată, brânza, fructele, vinul şi cafeaua, conform NielsenIQ.

Circa 37% din bugetul de Crăciun al europenilor este prevăzut pentru cadouri. În majoritatea ţărilor, ca şi în România, articolele de îmbrăcăminte, parfumurile, jucăriile, cardurile cadou şi produsele gourmet sunt primele pe lista de achiziţii pentru a fi oferite în dar.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
romani,
marci,
craciun,
cumparare,
sarbatori,
consum

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.