I love my job. Ochii ageri din spatele paginilor

Autor: Andra Stroe Postat la 13 martie 2023 112 afişări

Despre meseria sa, desfăşurată în lumea cărţilor, Teodora Zaharia spune că este una destul de rară, deoarece doar câteva zeci de persoane din România deţin o poziţie similară. Zilele şi le petrece preponderent la birou, iar în funcţie de „votul” său, unele titluri ajung în bibliotecile micilor cititori, iar altele fac cale-ntoarsă către autorii din spatele lor. Vorbim, după cum probabil v-aţi dat seama, de „fişa postului” unui director editorial.

Am crescut într-o casă în care una dintre camere avea o bibliotecă mare care acoperea toţi cei patru pereţi. Acolo a început pasiunea pentru cărţi. Inventam poveşti şi îmi cream propriul univers. Cărţile m-au însoţit de la o vârstă fragedă şi mă însoţesc în fiecare zi în viaţa profesională, dar şi în cea personală”, povesteşte Teodora Zaharia, director editorial la Didactica Publishing House, editură care activează de peste 19 ani în România şi are un portofoliu de peste 2.500 de cărţi şi jocuri educaţionale.

De la manuscris la publicare

Când a venit timpul să aleagă o facultate, s-a îndreptat spre psihologie. „În perioada studenţiei aveam nevoie de un loc de muncă şi acesta mi s-a părut atunci a fi cel mai potrivit pentru mine. Am început la o editură destul de cunoscută la vremea aceea, în 2007, pe poziţia de secretar general de redacţie. Acolo am învăţat foarte multe lucruri, tot parcursul unei cărţi de la manuscris la publicare, şi mi-au plăcut mediul şi dinamica din editură.” S-a alăturat apoi echipei unei alte edituri, unde a fost numită foreign rights manager şi se ocupa de contractele externe de drepturi de autor, iar în timpul liber a început să facă şi primele redactări de carte. „Mi-am dat seama destul de repede că este un drum pe care îl urmez cu pasiune şi astfel am evoluat în carieră până la nivelul de director editorial în cadrul unei edituri care pune accent pe educaţie şi pe educaţia copiilor în special. Am constatat că, în cei peste 15 de activitate, tot ce am învăţat în timpul facultăţii m-a ajutat mult în diverse analize privind selecţia cărţilor şi cred că, în general, cunoştinţele de psihologie sunt importante şi relevante când ocupi o astfel de poziţie.”

Impact direct în educaţia celor mici

Teo Zaharia e de părere că pentru a lucra în acest domeniu trebuie să fii pasionat de citit şi de cărţi în general. Apoi, spune că trebuie să cunoşti foarte bine piaţa de carte nu doar locală, ci şi regională, internaţională, şi să ai o cultură generală destul de vastă. „Răbdarea, entuziasmul, dăruirea, responsabilitatea şi dorinţa de a aduce valoare în educaţia copilului sunt la rândul lor importante pentru această meserie, mai ales dacă acest job este într-o editură educaţională, cum este cazul meu. Dincolo de calităţile unei persoane, cred că şi pasiunea face deseori diferenţa între a face lucrurile bine sau foarte bine.”

În ceea ce o priveşte, cel mai frumos aspect al acestei meserii este faptul că, prin cărţile pe care le publică editura, sunt sprijinite educaţia copiilor din România, dar şi părinţii şi cadrele didactice, în efortul lor de a aduce valoare în viaţa acestora. „Este o satisfacţie foarte mare să ştim că o carte care a trecut prin mâinile noastre poate contribui la educaţia tinerei generaţii, că putem contribui la schimbare prin intermediul ofertei editoriale pe care o înnoim luând în considerare şi acest criteriu.”

O altă bucurie pe care spune că o experimentează este participarea la târgurile de carte, unde practic are contact direct cu cititorul. „De obicei rezervăm un spaţiu mare pe care îl lăsăm liber pentru copii să interacţioneze cu cărţile. Aşa vedem ce impact are o enciclopedie ce se deschide nu ca o carte obişnuită, ci pe doi metri, vedem cum copiii nu au răbdare să citească acasă cărţile cumpărate, ci încep să răsfoiască totul acolo, pe jos.” O satisfacţie enormă, adaugă ea, vine şi atunci când vede că se epuizează un tiraj de jocuri prin care copiii au învăţat să construiască o rachetă sau o macara hidraulică, cum sunt jocurile din seria Clubul Inginerilor, sau când echipa primeşte mesaje de la părinţi, „care ne spun cât îi ajută cărţile noastre. Iar eu, personal, mă bucur de câte ori intru într-o librărie şi văd un titlu DPH răsfoit de cititori”.

De altfel, cel mai mare vis al său este acela de a-şi aduce contribuţia la evoluţia educaţiei copiilor din România şi crede cu tărie că acum şi în viitor cărţile influenţează în mod valoros viaţa copiilor şi chiar schimbă vieţi.


Carte de vizită

Teodora Zaharia, 35 de ani, director editorial, Didactica Publishing House

1. Este absolventă a Facultăţii de Psihologie;

2. Experienţa sa profesională în cadrul editurilor a început în 2007, cu rolul de secretar general de redacţie;

3. Exceptând cititul, e pasionată şi de rafting şi board games;

4. Cartea sa favorită este Umbra vântului, de Carlos Ruiz Zafon, care este şi autorul său preferat.


Şi, ca în orice meserie, nu duce lipsă nici de provocări. „Uneori avem perioade mai pline, alteori intervin proiecte complexe şi termene scurte, însă cu ajutorul echipei pe care o coordonez reuşim să ducem la capăt proiectele cu succes.” O provocare continuă o reprezintă şi cunoaşterea în profunzime a pieţei, a nevoilor pe care le au cititorii vizaţi, „astfel încât să selectăm din ofertele internaţionale tocmai acele titluri care satisfac aceste nevoi şi se diferenţiază considerabil de restul ofertei din piaţă. Cărţile şi jocurile educative din selecţia noastră sunt o experienţă în sine – ne dorim ca cititorii să interacţioneze cu ele, să le răsfoiască cu plăcere şi interes şi să revină la ele constant”.

În ceea ce priveşte agenda zilnică, spune bucuroasă că aceasta nu arată niciodată la fel, ci depinde foarte mult de perioada anului în care ne aflăm şi de stadiul proiectelor propuse pentru publicare. „Pe lângă cărţile de ficţiune şi non-ficţiune la care lucrăm, avem şi manuale pe care le edităm, materiale digitale, şi constant încercăm să ne implicăm în proiecte precum Europa Creativă – în cadrul căruia sunt în curs de publicare 16 titluri internaţionale de ficţiune ce adresează probleme de mediu şi sunt tipărite pe hârtie reciclată.”

Pentru că jobul său se desfăşoară mai mult la birou, pe „teren” nu are ocazia să iasă foarte des. „Când ies, ajung tot în lumea cărţilor, la târgurile de carte. Avem în România două mari târguri de carte, Bookfest şi Gaudeamus, iar în străinătate participăm anual la cel mai mare târg de carte pentru copii, aflat la Bologna, în Italia, şi la cel mai mare târg de carte din lume, la Frankfurt, în Germania.” În acest moment DPH colaborează cu peste 100 de edituri din întreaga lume. „Colaborarea cu acestea este mereu diferită, ofertele sunt dinamice, iar contractarea fiecărui titlu presupune un proces amplu. Apoi avem şi autorii români, debutanţi sau consacraţi, cu care port discuţii de la stadiul de idee până când cartea are bun de tipar şi primul exemplar ajunge la noi.”

 În acest moment, cele mai căutate cărţi spune că sunt cele care conţin subiecte precum înţelegerea şi gestionarea emoţiilor, activităţi din pedagogia Montessori, valori esenţiale, dezvoltare armonioasă, curaj, încredere şi subiecte actuale cu care se confruntă copiii şi părinţii în zilele noastre. „Pe segmentul de carte pentru copii, personajele joacă un rol esenţial, iar în editura noastră sunt multe personaje îndrăgite de copii din întreaga ţară, dar şi din întreaga lume.”

Potrivit ei, sunt foarte apreciate şi enciclopediile, cărţile de nonficţiune, care însă vin în formate interactive, atipice şi ţin copilul – sau adultul – conectat la informaţia prezentată. De asemenea, din ce în ce mai căutate sunt şi cărţile de parenting care vin cu sfaturi concrete vizavi de anumite probleme, validate de experţi în domeniu.

Votul decisiv

Ce cărţi primesc însă votul pozitiv şi de ce unele sunt respinse? Teo spune că propunerile primite sunt filtrate în funcţie de tema pe care o tratează, de modalitatea în care este adresată aceasta, expertiza autorului în tratarea subiectului, notorietatea acestuia – dacă este cazul, şi de potenţialul de vânzare pe care l-ar putea avea cartea. „Dar în ceea ce priveşte procesul de selecţie este implicată o echipă întreagă, nu îşi asumă acest lucru o singură persoană.”

Iar respinse sunt, în general, cărţile care nu se înscriu în linia noastră editorială, care adresează temele propuse superficial sau necorespunzător. Inclusiv dintre propunerile editurilor străine refuzăm titlurile care nu se potrivesc publicului din România sau nu sunt tratate în conformitate cu viziunea noastră asupra educaţiei şi dezvoltării personale.”

În prezent, autorii străini reprezintă un procent de 70% din portofoliul de carte al editurii, însă de la an la an, numărul autorilor români debutanţi creşte, iar cei deja publicaţi îşi măresc numărul de titluri. „În subordinea mea am 10 colegi şi peste 30 de colaboratori externi.” 


„I love my job” este o nouă rubrică lansată de Business MAGAZIN în care îi scoatem în faţă pe oamenii ce nu sunt neapărat parte din top managementul unei companii, dar sunt pasionaţi de ceea ce fac. Sunt mulţi, iar poveştile lor sunt fabuloase: nu de puţine ori, în interviurile Business Magazin, am auzit „Sunt îndrăgostit de... ” un lucru de care nu ne-ar fi trecut prin cap că cineva poate fi îndrăgostit (paleţi, tractoare, tehnologie ş.a.m.d..) poveştile oamenilor pasionaţi de joburile lor sunt savuroase, de aceea le vom acorda o rubrică specială în revista noastră.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.