GPS-ul aduce moartea?

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 08 februarie 2011 34 afişări

Increderea prea mare in GPS impinge anual spre moarte destui oameni care se aventureaza in colturi izolate din lume si neactualizate in softurile rulate de navigatoare. In loc sa se uite pe fereastra, isi incredinteaza viata unui gadget.

In august 2009, dupa cinci zile de rataciri prin Valea Mortii, Alicia Sanchez s-a asezat pe pamant langa Jeep-ul Cherokee pe care il detinea si s-a pregatit pentru ce era mai rau. Se astepta sa moara, dar a prins speranta in momentul in care a auzit vocea unui om, scrie publicatia The Sacremento Bee.

"Am strigat in timp ce ma apropiam, intreband daca totul este in ordine", a scris padurarul Amber Nattrass, cel care a gasit-o pe Sanchez ratacita in desert, intr-un raport. "Femeia dadea frenetic din maini si striga <Copilul meu este mort, copilul meu este mort>".

In masina, pe bancheta din fata, Nattrass a gasit corpul neinsufletit al lui Carlos, fiul in varsta de sase ani al Aliciei Sanchez. "Mi-a spus atunci ca au mers mai bine de 16 kilometri dar n-au gasit ajutor si au ramas si fara apa, motiv pentru care se hidratau cu propria urina", a mai scris padurarul.

Ce s-a intamplat mai exact? "A urmat un drum gresit", a spus Nattrass intr-un interviu recent. "Spunea ca a urmat indicatiile navigatorului GPS". Carlos a murit, deshidratat, in conditii absolut inumane. Mama lui Alicia, pe atunci in varsta de 28 de ani, a avut ceva mai mult noroc si a rezistat, iar cand a fost gasita, avea buzele, limba si gatul extrem de uscate. Nu mancase nimic de sase zile, iar in raport povestea ca dupa trei zile in desert a incercat sa manance o tarta, dar era atat de uscata incat nu a putut sa o inghita.

In loc sa se intoarca din drum, Alicia Sanchez a continuat, ghidandu-se dupa GPS si dupa urme de roti de pe drumul accidentat. Problema este ca multe dintre traseele din Valea Mortii nu mai exista, fiind inchise chiar si de 40 de ani.

Multi dintre cei care s-au aventurat in desertul californian in miezul verii au sfarsit tragic, dar cu toate acestea, tot mai multi pornesc pe acest drum si se confrunta cu probleme din cauza navigatoarelor. "E un fenomen pe care incep sa-l numesc moarte prin GPS", spune Charlie Callagan, responsabil de flora si fauna din Valea Mortii, cea mai mare rezervatie din SUA, lasand la o parte Alaska. "Oamenii inchiriaza masini cu GPS fara sa aiba nici cea mai vaga idee despre cum functioneaza si sunt dispusi sa se increada intr-un navigator".

Numarul celor care merg in Valea Mortii pe timp de vara, cand temperaturile depasesc 48 de grade celsius a crescut de la 97.000 in 1985 la 257.000 in urma cu doi ani. Pentru vara aceasta, managerii parcului Valea Mortii incearca sa previna alte tragedii prin intermediul indicatoarelor care sa ii determine pe turisti sa ramana pe drumurile mari. Totodata, lucreaza cu producatori de navigatoare pentru a modifica hartile parcului, eliminand drumurile periculoase. Iar peste tot vor fi plasate anul acesta panouri prin care vizitatorii sa fie avertizati sa nu se bazeze pe telefoanele mobile si navigatoarele GPS.

"Este foarte important de stiut ca doar o mica portiune din Valea Mortii are acoperire pentru telefonia mobila", spune Micah Alley, coordonator al echipelor de salvare. "Iar GPS-urile nu numai ca ofera rute gresite, dar si trimit turistii adanc in desert, unde nici macar nu exista drumuri", mai spune acesta. Nu degeaba multe locuri de acolo au denumiri menite sa-i sperie pe vizitatori si sa-i faca sa se intoarca din drum, precum Trecatoarea Mortului, Varful Sicriului, Muntii Inmormantarii sau Terenul de Golf al Diavolului (Deadman Pass, Coffin Peak, Funeral Mountains, respectiv Devil's Golf Course).

In ultimii 15 ani, cel putin 12 oameni au murit din cauza caldurii in Valea Mortii, iar mult mai multi au fost la un pas de moarte. La fel se intampla si in parcul Joshua Tree, unde anul trecut au mers 230.000 de turisti, fata de 128.000 in 1988, si unde in luna iunie a anului trecut a disparut un turist al carui cadavru nu a fost gasit nici in ziua de astazi. "Ne asteptam la astfel de situatii in fiecare vara. De fapt, mai neobisnuit este cand nu se intampla. Si se pare ca in fiecare vara mor unul sau doi oameni asa", spune Callagan.

Astfel de tragedii sunt cel mai bun argument ca in multe colturi ale lumii, toata tehnologia care ne inconjoara nu foloseste la absolut nimic. Niciun telefon sau navigator nu poate garanta supravietuirea posesorului in salbaticie, ba mai mult, il poate indrepta in directia gresita, catre pericole mai mari si chiar catre moarte.

"La un moment dat, devine foarte greu sa-ti mai dai seama ca sunt aproape 50 de grade si ca poti fi victima unei tragedii", crede Scott Wanek, padurarul sef pentru regiunea de vest a National Park Service. Unul dintre cele mai tragice cazuri despre care isi aminteste este disparitia a patru turisti germani - doi adulti si doi copii cu varsta de 3 si 10 ani, dupa ce li s-a stricat masina in desert din cauza caldurii, in iulie 1996. Nu s-a stiut nimic despre soarta lor si nici cadavrele nu au fost descoperite, dar in 2009, Tom Mahood, un voluntar in echipele de salvare, a descoperit schelete umane intr-unul din colturile parkului, aproape de Butte Valley, si a gasit un portofel care certifica identitatea nemtilor disparuti cu 13 ani in urma.

"Este un loc frumos si retras, inca este totodata un loc cumplit in care sa mori", spune Mahood, care a organizat la inceput de ianuarie o noua expeditie in cautarea omului de afaceri Bill Ewasko, disparut in iunie anul trecut. Nemtii au facut cateva greseli care le-au fost fatale: erau singuri si nimeni nu stia unde sunt, nu aveau nicio harta sau busola si nu erau pregatiti pentru vremea torida. "Trebuie sa ai 10 litri de persoana pentru o astfel de calatorie", spune Callagan.

Lipsa unei harti actualizate este insa cea mai mare greseala pe care o fac turistii. Unele navigatoare GPS au instalate harti care nu mai sunt de actualitate si care directioneaza posesorii pe drumuri care nu mai pot fi circulate si sunt chiar inchise. "Unii se bazeaza atat de mult pe GPS incat nici nu se mai uita pe fereastra pentru a lua o decizie cu privire la traseu pe baza conditiilor de drum propriu-zise", specifica Alley.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
GPS,
masini,
accidente
/actualitate/gps-ul-aduce-moartea-7964045
7964045
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.