Expat în România. România, fereastră deschisă spre viitor

Autor: Andra Stroe Postat la 17 iulie 2023 354 afişări

După un parcurs profesional vibrant, construit deopotrivă în aviaţia militară, sectorul financiar de stat şi retailul de peste graniţe, toate în Franţa, următoarea etapă din cariera lui Julien Munch l-a adus pe meleaguri româneşti. România, văzută prin ochii săi? „Uluitoare şi neaşteptată. O fereastră deschisă spre viitor.”

„Prima mea întâlnire cu această ţară m-a mişcat profund, chiar dacă a avut loc într-o perioadă dificilă, în pandemie. S-a întâmplat la Bucureşti, unde am experimentat un sentiment de admiraţie. Oraşul emana vibraţie, un amestec unic de haos organizat, care m-a captivat instant. Cu timpul, am avut plăcerea să descopăr şi restul ţării, cu peisaje verzi, câmpii întinse şi păduri bogate, care m-au surprins plăcut prin contrastul lor puternic cu capitala plină de viaţă”, povesteşte Julien Munch, CEO al unuia dintre cei mai mari retaileri activi pe plan local, grupul Carrefour înregistrând o cifră de afaceri de peste 11,47 miliarde de lei anul trecut.

De la prima sa interacţiune, spune că a fost martor la o evoluţie remarcabilă în ceea ce priveşte noile iniţiative de afaceri. „Observ reţeaua noastră de antreprenori, de la micii fermieri până la întreprinderile locale, şi sunt inspirat de expansiunea lor neîncetată şi de accentul pe care îl pun pe utilizarea unor strategii inteligente, pentru a-şi atinge obiectivele. Procesele sunt raţionalizate prin automatizare, reflectând o abordare inovatoare.” Crede cu tărie că România posedă un potenţial economic semnificativ în cadrul regiunii şi că antreprenoriatul înfloreşte, iar ţara oferă oportunităţi ample pentru investitori. „În calitate de parteneri de afaceri dedicaţi, vom continua să fim prezenţi, împărtăşind expertiza noastră direct cu antreprenorii români şi promovând colaborări reciproc avantajoase.”

Pe români îi consideră oameni admirabili, ospitalieri, cu puternice valori familiale. „Românii ar trebui să fie cu adevărat mândri de ţara lor! Am ajuns să descopăr aceste calităţi prin experienţele şi interacţiunile mele cu echipa Carrefour România. Spiritul, curiozitatea şi agilitatea lor contribuie la a face din Carrefour una dintre cele mai apreciate companii de retail. Le sunt recunoscător tuturor.” De la echipa sa, care numără peste 16.000 de angajaţi, a învăţat că dezvoltarea personală şi cea profesională decurg dintr-un ciclu virtuos de flexibilitate, de ieşire din zona de confort şi de acceptare a noilor provocări. „Nu este o coincidenţă faptul că figuri proeminente, precum Emil Cioran sau Constantin Brâncuşi, continuă să inspire contemplare şi să evoce admiraţie chiar şi astăzi. Contribuţiile lor sunt o mărturie a bogatei tapiserii culturale a României.”


„Cred cu tărie că România posedă un potenţial economic semnificativ în cadrul regiunii şi că antreprenoriatul înfloreşte, iar ţara oferă oportunităţi ample pentru investitori.“

Julien Munch, CEO, Carrefour România


Executivul mai spune că a observat cu plăcere şi mai multe asemănări între Franţa şi România decât deosebiri, şi asta mai ales pentru că ambele naţiuni au origini latine, iar această influenţă profundă continuă să rezoneze puternic şi astăzi. „În plus, impactul remarcabil al culturii franceze a lăsat o amprentă de neşters, societatea românească apreciind şi recunoscând bucătăria, moda, arta şi literatura franceză. Legăturile istorice dintre cele două ţări accentuează şi mai mult interconectarea lor. Cu toate acestea, făcând referire la piaţa din România, în ansamblu, aceasta are potenţialul de a se dezvolta şi se bucură de o creştere economică puternică.”

Vorbind despre ce e de îmbunătăţit în România, susţine că, de-a lungul a mai bine de două decenii, prezenţa Carrefour în România le-a oferit informaţii valoroase despre domeniile care au nevoie de îmbunătăţire şi cele care înregistrează deja un progres. „Nu doar în România, ci şi în alte naţiuni europene, comunităţile antreprenoriale au nevoie de sprijin, pentru a promova o creştere durabilă, care să aibă un impact direct asupra economiei. Prin urmare, suntem foarte mândri de contribuţia noastră la crearea de locuri de muncă în cadrul reţelei extinse de magazine Carrefour din România, precum şi de eforturile noastre de a susţine ecosistemul producătorilor şi fermierilor locali.”

În plus, aminteşte importanţa alocării de resurse substanţiale pentru industriile cu valoare adăugată, pentru a impulsiona o creştere durabilă şi pe termen lung, precum şi implementarea de măsuri pentru îmbunătăţirea competenţelor digitale în administraţie, facilitarea accesului online la educaţie şi realizarea de noi investiţii în infrastructură, pentru că aceste elemente servesc drept exemple de iniţiative care pot insufla echilibru şi favoriza creşterea.

Mentalitate antreprenorială, multilingvism, cultură şi un paradis culinar

„A fi expat – cu atât mai mult în România – este un privilegiu”, mai spune Julian Munch. „De ce? Răspunsul este simplu: România este o fereastră deschisă… către viitor. Şi afirm acest lucru gândindu-mă, mai ales, la capacitatea mare de dezvoltare pe care o are România.”  Vorbind strict de beneficii, spune că sunt multe oportunităţi de a creşte profesional şi de a dezvolta o carieră solidă în cadrul unor echipe foarte ambiţioase sau, dacă doreşti să schimbi cadrul, să investeşti la nivel local, piaţa locală având mult potenţial pentru a construi noi afaceri sau pentru a le duce pe cele existente la nivelul următor. „România are un teren propice antreprenoriatului.” Tot aici ar adăuga şi multilingvismul: „Cei mai mulţi dintre români sunt vorbitori de limbă engleză. Ca expat francez îţi este foarte uşor să te angrenezi în discuţii cu românii sau chiar să dai peste compatrioţi, în România fiind prezenţi foarte mulţi francezi. Să nu mai vorbim despre beneficiul de a te bucura de o experienţă culturală aparte, precum vinurile româneşti, bucătăria căreia nu-i poţi rezista, la mare, la munte sau chiar în Delta Dunării – un paradis”.

În ceea ce-l priveşte, se declară pe deplin angajat în misiunea sa de aici, scopul fiind acela de a consolida parteneriatele existente, de a lansa la apă altele noi, de a consolida relaţia cu stakeholderii Carrefour România şi de a se implica activ în comunitatea de afaceri de aici. „Poate că acesta este şi motivul pentru care am fost atras de la început de această ţară. Credem cu adevărat că suntem o companie românească, de mai bine de 20 de ani aici.” La capitolul work-life balance, Munch susţine că viaţa sa profesională gravitează în jurul unui mix dinamic de întâlniri, vizite în magazine şi gestionarea în timp real a situaţiilor neprevăzute. Potrivit lui, retailul este o industrie în continuă mişcare, care cere mereu flexibilitate. Astfel, în ciuda naturii încărcate a programului său, se străduieşte să menţină un punct de referinţă constant, „busola” care întruchipează strategia echipei. „Aceasta are rolul unei ancore care mă ajută să-mi menţin perspectiva, mai ales atunci când navighez prin mai multe proiecte simultan, sau când sunt scufundat în responsabilităţile zilnice. Atingerea unui echilibru perfect între viaţa profesională şi cea privată poate fi greu de obţinut, dar eu cred că îl pot găsi, adaptându-mă la nevoile familiei mele. Rămân permanent în legătură atât cu cei dragi, cât şi cu familia mea profesională şi mă dedic lor. Atunci când mă cheamă datoria, răspund prompt, asigurându-mă că îmi îndeplinesc responsabilităţile.”


Trei aspecte care pot contribui la creşterea ţării, potrivit lui Julien Munch:

Potenţialul economic al României este mare. Cu toate acestea, aş dori să subliniez trei condiţii importante pentru a susţine creşterea ţării şi pentru a continua să acordăm încredere investitorilor privaţi.

1. Voi readuce în discuţie predictibilitatea, în special cea legislativă şi fiscală pe termen mediu.

2. Apoi, nevoia de investiţii continue în marile infrastructuri ale ţării.

3. Şi, în cele din urmă, un subiect mai puţin menţionat astăzi, dar care este vital: cel al demografiei şi al dinamicii sale. Acestea sunt, bineînţeles, şi chestiuni europene, dar cred că de ele va depinde parţial şi creşterea viitoare a României.


Întrucât munca sa îi este şi pasiune, spune că-şi „ia” o cantitate imensă de energie când se află la biroul Carrefour, când se implică alături de partenerii companiei în diverse proiecte sau vizitează magazinele lanţului din întreaga ţară. „În aceste momente, mă reîncarc şi sunt martor la transformarea planurilor noastre în realitate. Odată ajuns acasă, mă bucur să petrec timp de calitate cu familia mea, explorând frumuseţea României. Ori de câte ori se iveşte ocazia, pornim la drum, pentru a descoperi noi locuri şi experienţe, îmbogăţindu-mi constant înţelegerea acestei ţări captivante.”

Şi, cu toate că România i-a devenit a doua casă şi a fost imediat cucerit de ea, există, într-adevăr, şi lucruri care îl fac să-i fie dor de cea dintâi casă, aspecte care merg mai departe de lucrurile palpabile. „Vorbesc de acel sentiment de împlinire pe care îl am doar atunci când mă întorc în Franţa. Probabil este vorba de acea legătură puternică pe care o am cu ţara mea natală. Să fie vorba de un pahar de Saint-Émilion sur les quais de la Seine, de o vacanţă în insulele Polineziei Franceze sau de toate la un loc? Există ceva care mă ţine strâns legat de Franţa, deşi în ultima vreme am ajuns tot mai rar.”

Tinerilor profesionişti aflaţi la începutul carierei le transmite să fie optimişti şi să creadă în ei înşişi. „Viaţa este o nebunie şi nu ştim niciodată ce se poate întâmpla. Nu ne alegem circumstanţele, iar, uneori, următoarea provocare ne aşteaptă chiar după colţ, în timp ce noi încă încercăm să ne tragem sufletul după ultima. Totuşi, putem avea control asupra modului în care ne raportăm la aceste provocări. Este foarte important să alegeţi cum vă prezentaţi în fiecare zi. Chiar dacă este nevoie de mult curaj pentru a privi dincolo de provocări, asiguraţi-vă că o faceţi – şi căutaţi oportunităţi pentru a inspira, pentru a radia speranţă, pentru a avea încredere în ceilalţi şi pentru a avea întotdeauna încredere în viitor.”    

Carte de vizită

Julien Munch, CEO, Carrefour România

1. S-a alăturat grupului Carrefour la începutul anului 2021;

2. Executivul şi-a început cariera în 2000 ca ofiţer în cadrul Forţelor Aeriene Franceze, fiind activ în Franţa, cu misiuni internaţionale;

3. De asemenea, are experienţă în sectorul financiar public, lucrând la Inspecţia Generală a Finanţelor din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor din Franţa, între 2013 şi 2017. În această perioadă, a colaborat şi cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi a fost membru în boardul companiei Aeroportul Martinique;

4. El a făcut mutarea către sectorul de retail în 2017, când s-a alăturat companiei Fnac-Darty Group în calitate de director de magazin în Montparnasse. După doar doi ani, a preluat rolul de director reţea Fnac Paris, iar mai târziu s-a alăturat Carrefour;

5. Printre hobby-urile sale se numără sporturile de iarnă, joggingul şi benzile desenate.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.