Doriţi să porniţi o afacere online? De ce trebuie să ţineţi cont

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 10 decembrie 2015 2328 afişări

Vinzi, dar ce? drepturile de marcă globale, confidenţialitatea datelor, contractul electronic sunt doar câteva dintre aspectele care merită toată atenţia antreprenorilor care doresc să facă un magazin virtual. Asigurarea cadrului legal este importantă pentru a nu se transforma în piedici ulterioare.

Doriţi să porniţi o afacere online? De ce trebuie să ţineţi cont

Societatea de avocatură de business Cunescu, Balaciu & Asociaţii a realizat un ghid pentru înfiinţarea unui magazin online. Acesta cuprinde sfaturi pentru cei care doresc să pornească o afacere în vânzări online, sfaturi de care trebuie să ţină cont pentru a desfăşura activitatea într-un cadru corect din punct de vedere legal.

“Febra cumpărăturilor din finalul de an îi face pe mulţi antreprenori să ia în considerare afacerile online. Până să ajungă la strategia de marketing şi vânzări, aceştia ar trebui să ţină cont de câteva recomandări şi să fie extrem de atenţi la cadrul legal în care îşi desfăşoară activitatea, pentru a nu regreta mai târziu”, declară Beatrice Onica–Jarka, avocat partener la Cunescu, Balaciu & Asociaţii.

Iată câteva dintre recomandările cuprinse în ghid:

#1. Vinzi, dar ce?. Selectarea formei de organizare societară care va deţine magazinul online şi îndeplinirea formalităţilor de înregistrare la Registrul Comerţului.

O atenţie deosebită trebuie acordată obiectului de activitate al acestei societati comerciale şi autorizării acestui obiect. Lipsa de autorizare a obiectului de activitate în funcţiune sau indicarea incorectă a codului CAEN poate fi asimilată cu desfăşurarea de activităţi  fără autorizare, care poate merge până la sancţionarea cu confiscarea tuturor veniturilor din activităţile neautorizate conform Legii nr. 12/1990 privind protejarea populaţiei împotriva unor activităţi de producţie, comerţ sau prestări de servicii ilicite publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 121 din 18 februarie 2014.

#2. “Să sune bine” nu este suficient când vorbim despre domeniul web. Atenţie la drepturile de marcă globale

Aceasta este unul dintre cei mai provocatori paşi. Pe lângă imaginaţia de care trebuie să daţi dovadă, alegerea unui nume de domeniu implică multiple consecinţe juridice. Chiar dacă veţi găsi numele de domeniu ideal care să reprezinte afacerea voastră, se impune un minim proces de diligenţă necesară pentru evitarea situaţiei complet neplăcute de a constata ulterior înregistrării, ulterior punerii în funcţiune a magazinului online şi investirii în publicitatea lui, că numele de domeniu la care poate fi găsit magazinul online încalcă de fapt dreptul la marcă al cuiva de oriunde de pe mapamond şi că acesta a iniţiat o procedură juridică de a vi-l lua pur şi simplu pe motiv de cybersquating în baza Politicii Uniforme de soluţionare a disputelor privind numele de domeniu (UDRP).

#3. Nu te juca cu datele confidenţiale! Prelucrarea si protejarea datelor: pagina web a magazinului dvs. online trebuie să cuprindă absolut necesar o politică de confidenţialitate.

Prin aceasta, declaraţi cum veţi folosi datele personale –nume, adresa, telefon ale clientilor dvs care vă accesează şi cumpără de la magazinul vostru online. Conform legii române care transpune legislaţia europeană în domeniu, Legea privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice Nr 506/2004, cei care prelucrează date personale trebuie să respecte o serie de obligaţii legale şi să facă o serie de notificări în ceea ce priveşte prelucrarea acestor date.

#4. SPAM-ul –o tentaţie riscantă. Situaţia comunicărilor comerciale nesolicitate – SPAM.

Efectuarea de comunicări comerciale prin poşta electronică este interzisă, cu excepţia cazului în care destinatarul şi-a exprimat în prealabil consimţământul expres pentru a primi asemenea comunicări. Consimţământul consumatorului poate fi obţinut în orice formă şi poate fi probat cu orice mijloc de probă. Sarcina probei revine furnizorului de servicii. Destinatarul comunicărilor comerciale are dreptul de a-şi revoca consimţământul de a primi asemenea comunicări prin simpla notificare a furnizorului.

#5. Online, dar tot cu contract. Contractul electronic: semnificaţia Contractului încheiat prin mijloace electronice nu trebuie pierdută din vedere.

Vindeti online, aşadar veţi încheia contracte prin mijloace electronice. Contractele încheiate prin mijloace electronice produc toate efectele pe care legea le recunoaşte contractelor, doar atunci când sunt întrunite condiţiile cerute de lege pentru validitatea acestora.

Un aspect esntial în asigurarea validitătii contractului încheiat prin mijloace electronice este  îndeplinirea obligaţiei legale de informare de către furnizorilor de servicii, care trebuie îndeplinită faţă de consumatori. În acest sens, consumatorul, potrivit OG nr. 130/2000 privind regimul juridic al contractelor la distanţă, republicată, trebuie informat asupra numelui sau denumirii ofertantului, domiciliului sau sediului acestuia, numerelor de telefon, fax, adresei de poştă electronică şi asupra oricăror alte date necesare contactării ofertantului în mod direct şi efectiv, precum şi asupra mijloacelor de identificare a acestuia, respectiv numărul de înmatriculare în registrul comerţului şi codul unic de înregistrare. De asemenea, ofertantul trebuie să ofere consumatorilor, în interiorul paginii sale de web, informaţii legate de tarifele produselor şi serviciilor pe care le comercializează, includerea sau nu în preţ a cheltuielilor de livrare, precum şi valoarea acestora.  Si mai ales tarifele se impun a fi indicate cu respectarea normelor privind comercializarea produselor şi serviciilor pe piaţă, cu precizarea scutirii, includerii sau neincluderii taxei pe valoare adăugată (TVA), precum şi cuantumul acesteia.

Despre Cunescu, Balaciu şi Asociaţii reprezintă în România zona de legal a reţelei internaţionale de consultanţă NEXIA International, făcând parte şi din reţeaua specializata a firmelor de avocati ADVOC International. În prezent, CBA a ajuns la o echipa de 17 avocaţi. Cunescu, Balaciu şi Asociaţii a fost înfiinţată în 1996 de Constantin Cunescu şi Alina Anca Balaciu. Principalele domenii de activitate ale societăţii de avocatură se regăsesc în asistenţa juridică în proiecte mari de investiţii şi infrastructură, în asistenţă pentru proceduri de fuziuni şi achiziţii, precum şi în domeniul internetului şi al comerţului electronic.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/doriti-sa-porniti-o-afacere-online-de-ce-trebuie-sa-tineti-cont-14915370
14915370
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.