Cum vrea Huawei să cucerească încă un segment de clienţi în România

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 27 februarie 2019 344 afişări

Huawei este producătorul de smartphone-uri cu cea mai rapidă creştere pe piaţa din România în ultimii ani, dar asta nu pare a fi suficient pentru compania din China. Reprezentanţii Huawei au decis să lanseze pe piaţa locală şi brandul Honor, cu care vor să atragă un alt segment de clienţi. Spre cine îşi îndreaptă atenţia de această dată?

Cum vrea Huawei să cucerească încă un segment de clienţi în România

Cu o cotă de piaţă de peste 20%, Huawei este compania cu cea mai mare creştere pe piaţa locală de smartphone-uri. La nivel global, chinezii au lansat brandul Honor în 2013, prezentând o strategie de piaţă care implică două mărci ale aceluiaşi producător, dar nu au definit foarte bine – până acum, cel puţin – modul în care se vor împărţi segmentele de clienţi. Huawei şi Honor împart zona de producţie şi cercetare, dar procesele de marketing şi vânzări sunt bine delimitate.

Deşi puţin cunoscut în România, brandul Honor pare să aibă tot mai multă tracţiune în străinătate: în prima parte a anului trecut, vânzările Honor din afara Chinei au crescut cu 150% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2017. Cele mai bune rezultate au fost înregistrate în Malaysia, Rusia, Franţa şi Germania.

„2018 a fost anul în care am lansat, oficial, strategia globală a brandului Honor. Pentru primul an am selectat câteva ţări în care am considerat că există deja o bază, aşa cum ar fi Grecia sau Cehia, unde aveam deja o serie de parteneri. Prin urmare, nu avem rezultate doar pe România în ceea ce priveşte vânzările”, a spus Shen Wang, country manager al Honor în România, în cadrul unui eveniment cu presa. „România e însă o piaţă pe care nu o putem ignora şi din acest motiv am decis să inaugurăm anul acesta filiala locală. În termeni de populaţie, vorbim de a doua cea mai mare ţară din Europa de Sud-Est.” Astfel, Honor va avea o echipă dedicată în România şi va colabora cu un distribuitor local. Ca structură ierarhică, country managerul din România va raporta managerului din regiunile CEE (Europa Centrală şi de Est) şi Europa de Nord, urmând ca acesta să raporteze direct managementului general.

În primele 10 luni din 2018, piaţa de smartphone-uri din România a înregistrat o creştere valorică de aproximativ 30%, explicată parţial prin achiziţia unor terminale mai scumpe de către consumatori. La nivelul întregului an, vânzările ar putea ajunge la 4 milioane de unităţi şi o valoare de un miliard de euro, potrivit ZF. În ceea ce priveşte numărul de unităţi, vânzările de smartphone-uri au atins pragul de 3 milioane, de 3 ori mai multe decât în aceeaşi perioadă din 2013 şi de peste 5 ori mai multe decât intervalul similar din 2008.

Pe de altă parte, potrivit companiei de cercetare de piaţă IDC, datele preliminare au arătat că în 2018 au fost vândute aproximativ 1,4 miliarde de smartphone-uri, în scădere cu 4,1% faţă de anul precedent. În 2014, de asemenea, au fost expediate 1,4 miliarde de telefoane, ceea ce înseamnă că industria pare să fi regresat cu aproximativ cinci ani. Livrările s-au redus cu 4,9% în al patrulea trimestru al anului 2018, la 375,4 milioane de unităţi, fiind cel de-al cincilea trimestru consecutiv pe scădere, potrivit sursei citate. Potrivit IDC, vânzările globale de smartphone-uri au cunoscut în 2018 cea mai amplă scădere înregistrată vreodată. „Nu există vreo urgenţă în ceea ce priveşte obţinerea unei cote de piaţă, pentru noi cel mai important e ca anul acesta să punem la punct prezenţa locală. Asta include organizarea echipei şi a fluxului de lucru, precum şi a relaţiei cu partenerii şi cu clienţii”, punctează Wang. „De asemenea, unul dintre punctele esenţiale e brand awareness-ul, pentru că piaţa din România e una orientată spre brand – oamenii preferă numele importante, aşteaptă înainte de a cheltui o sumă de bani pe un telefon. În ceea ce priveşte cota de piaţă, sper că putem obţine o cotă de 3% la finalul acestui an.” În România se vând în jur de 3 milioane de unităţi pe an, prin urmare ţinta companiei este să comercializeze aproximativ 100.000 de unităţi în 2019.

„În acest moment suntem în discuţii cu distribuitorii, strategia noastră fiind de a ne concentra iniţial pe anumite canale; pe partea de produse vom avea un portofoliu potrivit pieţei din România.” Treptat, spune Shen Wang, Honor va aduce o gamă variată de produse în România, nu doar smartphone-uri; iniţial compania se va concentra pe telefoane, iar apoi va lua în calcul smartwatch-urile şi celelalte dispozitive. „Nu avem un calendar pentru lansări, dar acesta va fi similar cu cel al lansărilor globale.”

Care va fi relaţia dintre brandurile Huawei şi Honor este o întrebare pe care country managerul spune că o primeşte des: Honor ţinteşte un alt grup de clienţi, încercăm să atragem clienţii mai tineri. Huawei se poziţionează ca un brand mai premium. După un an de teste, s-a dovedit a fi o strategie de succes. Ambele branduri au reuşit să crească, nu am «muşcat» din cota de piaţă a Huawei. E vorba de o poziţionare diferită şi de un portofoliu diferit, iar asta e ceva ce trebuie să transmitem pe piaţa din România. Ar putea fi şi o întrebare venită din partea clienţilor, care vor fi confuzi de prezenţa ambelor mărci pe piaţă. Pentru noi, însă, strategia e foarte clară.” Un subiect delicat pentru Huawei şi brandurile legate de companie este scandalul declanşat de autorităţile americane, care au acuzat în mod repetat compania chineză de spionaj industrial. Mai mult, americanii au cerut tuturor aliaţilor să renunţe la echipamentele Huawei – în special cele destinate reţelelor de 5G  – motivând că acestea prezintă serioase riscuri de securitate.

Mai exact, grupul Huawei pare a fi prins în războiul comercial dintre Statele Unite şi China: agenţiile americane de informaţii susţin că Huawei are legături cu guvernul Chinei şi că echipamentele sale ar putea conţine „porţi de acces” pentru spionii chinezi. Dar nu au fost făcute publice dovezi în acest sens, iar compania a negat în mod repetat aceste afirmaţii. Cu toate acestea, guvernul SUA a luat o serie de măsuri pentru a bloca firma de pe pieţele locale, interzicând inclusiv achiziţiile guvernamentale de echipamente Huawei şi refuzând acordarea de ajutoare guvernamentale oricărui operator care utilizează echipamente Huawei. Companii precum Verizon Communications şi AT&T au încetat să distribuie smartphone-uri Huawei la începutul acestui an.

La finalul anului trecut, arestarea în Canada a lui Meng Wanzhou, directorul financiar al Huawei Technologies şi fiica fondatorului companiei, a iscat temeri legate de amplificarea disputei comerciale americano-chineze şi a dus la scăderi ale burselor în întreaga lume. În urmă cu doar două săptămâni, secretarul american, de stat, Mike Pompeo a afirmat că SUA sunt serios îngrijorate în legătură cu activităţile Huawei în Europa, în special în statele membre ale NATO şi UE. Statele Unite sunt îngrijorate că guvernul chinez ar putea accesa echipamentele americane de telecomunicaţii conectate la reţele în care dispozitive Huawei sunt de asemenea prezente. Ca răspuns, guvernul chinez a acuzat Statele Unite de încercarea de a-i bloca dezvoltarea în domeniul tehnologiei. Referitor la acest scandal, Shen Wang nu crede „că e ceva negativ, oamenii privesc Honor într-un mod pozitiv ca fiind un brand separat; împărţim capacităţile de producţie şi cele de cercetare-dezvoltare, dar echipele de marketing sau cele de vânzări sunt diferite”.

Pe termen mediu, planurile Honor sunt următoarele: 3% cotă de piaţă în primul an şi 7% în cel de-al doilea. Cum se pot însă atinge aceste ţinte? „Dacă ne uităm la structura pieţei din România, vedem că 70% dintre clienţi cumpără telefoane cu un preţ de sub 300 de euro. Prin urmare, ne vom concentra mai mult pe telefoane din gama de mijloc, pentru că acolo vin cei mai mulţi clienţi. Privind la structura pieţei, se poate observa că există foarte multe branduri, unele foarte mici; cred că aici avem o şansă bună de a câştiga cotă de piaţă, cred că avem avantaje evidente faţă de aceste companii.”

În concluzie, Shen Wang crede că piaţa va rămâne stabilă: „Dacă ne uităm la tendinţe, vom vedea că rezultatele din ianuarie 2019 comparativ cu cele din ianuarie 2018 sunt similare, nu există vreo scădere. Prin urmare, mă aştept ca piaţa să rămână la acelaşi nivel sau să înregistreze un mic plus”.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
huawei,
piata,
romania

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.