Atenţie, şoferi! Pregătiţi-vă portofelele şi înarmaţi-vă cu răbdare! Unele service-uri au început încă din prima clipă a prăbuşirii Euroins să nu mai accepte reparaţii pe baza poliţelor RCA ale companiei

Autor: Mircea Nica Postat la 28 martie 2023 77 afişări

Atenţie, şoferi! Pregătiţi-vă portofelele şi înarmaţi-vă cu răbdare! Unele service-uri au început încă din prima clipă a prăbuşirii Euroins să nu mai accepte reparaţii pe baza poliţelor RCA ale companiei

La o săptămână după ce Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a decis retragerea autorizaţiei de funcţionare şi constatarea insolvenţei Euroins, fostul lider al pieţei RCA care ajunsese la peste 2,7 milioane de clienţi RCA, service-urile rămân ferme pe poziţii şi au început să refuze reparaţiile pe baza poliţelor RCA emise de Euroins încă din ziua anunţării prăbuşirii companiei, 17 martie 2023.

♦ FGA a publicat primele date înregistrate în cazul Euroins, iar din 17 martie până acum a primit peste 16.000 solicitări de plată şi 1.749 cereri de deschidere de dosar de daună ♦ Şi după falimentul City Insurance din urmă cu un an şi jumătate, service-urile au reacţionat instantaneu prin refuzul de a mai primi reparaţii pe baza poliţelor RCA emise de asigurător, încă din prima clipă a prăbuşirii companiei ♦ PIAR şi FSAB susţin că intervenţia guvernului în politica preţului RCA ar putea avea efecte nocive asupra persoanelor prejudiciate.

La o săptămână după ce Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a decis retragerea autorizaţiei de funcţionare şi constatarea insolvenţei Euroins, fostul lider al pieţei RCA care ajunsese la peste 2,7 milioane de clienţi RCA, service-urile rămân ferme pe poziţii şi au început să refuze reparaţiile pe baza poliţelor RCA emise de Euroins încă din ziua anunţării prăbuşirii companiei, 17 martie 2023.

După falimentul City Insurance, service-urile au luat încă de la început măsuri, mai ales că prăbuşirea a încă unui lider al pieţei RCA înseamnă şi mai multe întârzieri la plata dosarelor, dar în acelaşi timp situaţia este una mult mai îngrijorătoare din cauza altor sute de milioane de euro pe care Fondul de Garantare a Asigurăţilor (FGA) va trebui să le plătească.

Adrian Ispas, proprietarul service-ului TopLac, a explicat pentru ZF că după anunţul privind insolvenţa Euroins a fost o avalanşă de clienţi cu poliţe RCA de la Euroins, dar cea mai mare problemă este că FGA nu mai are bani şi, deşi există un termen prevăzut pentru începerea plăţilor, nu este şi un termen până la care să se facă plăţile.

„Nu ştim cum să procedăm cu clienţii care vin cu poliţe de la Euroins. Deocamdată luăm clienţi, dar nu ştim dacă o să mai luăm. Sunt prea multe lucruri neclare. După anunţul privind insolvenţa Euroins a fost o avalanşă de clienţi cu poliţe RCA de la Euroins. Cea mai mare problemă pe care o văd eu la ora aceasta este că Fondul de Garantare are un termen de la care începe să facă plăţile, adică după 60 de zile, dar nu are un termen până la care să facă plăţile. Dacă fac acum o reparaţie pentru un client, în cât timp estimez că îmi iau banii? În 5 ani, 10 ani? Aceasta este întrebarea pe care mi-o pun şi care mă face să nu mai iau clienţi“, susţine Adrian Ispas.

El a mai adăugat că în cazul City Insurance, după aproape un an şi jumătate service-ul a recuperat doar 40% din sumele folosite pentru reparaţiile în baza poliţelor RCA City Insurance.

„Cu City Insurance, după aproape un an şi jumătate am încasat 40% din sume. Adică după 3 ani o să încasăm banii de la City Insuarnce. O să se întârzie oricum plăţile din cauză că se adaugă acum şi Euroins. La trei ani plăţi de la City Insurance, cu Euroins înseamnă că luăm banii cam în 5 ani, dacă mai punem şi inflaţia, ce mai luăm? Sunt două motive pentru care FGA nu plăteşte, unul că nu are oameni care să gestioneze tot şi al doilea motiv este că nu mai are bani“, a mai explicat Adrian Ispas.

În cazul lui Eugen Lungu, directorul service-ului AutoK9, decizia de a nu mai primi clienţi cu poliţe RCA la Euroins a luat-o imediat ce s-a anunţat insolvenţa companiei.

„Nu mai primim clienţi în baza poliţelor RCA Euroins. Oricum o să dureze o perioadă destul de lungă până se vor aşeza lucrurile. N-am mai avut decât 2-3 dosare pe care le-am depus direct la FGA. Decizia de a nu mai primi clienţi Euroins am luat-o imediat ce s-a anunţat insolvenţa companiei. În cazul în care clienţii vor să îşi facă reparaţiile pe banii lor, urmând ca după aceea să îşi recupereze singuri banii de la FGA, nu avem nimic împotrivă“, a spus Eugen Lungu pentru ZF.

FGA a publcat pe 27 martie primele date privind solicitările şi cererile de plată primite în cantul Euroins România. Începând cu 17 martie 2023, data ridicării licenţei de funcţionare a Euroins România şi până la 26 martie 2023, FGA a primit 1.749 cereri de deschidere de dosare de daună din parte potenţialilor creditori de asigurare ai societăţii, dintre care s-au înregistrat 947 de cereri.

Din perspectiva cererilor de plată, FGA a recepţionat 16.567 cereri de plată, dintre care 3.370 au fost înregistrate pentru acordarea despăgubirilor/indemnizaţiilor, iar 819 cereri de plată pentru acordarea restituirii de primă. În total, un număr de 4.189 de cereri de plată au fost înregistrate.

„Facem menţiunea că numărul final de cereri de plată înregistrate la FGA poate fi diferit de numărul solicitărilor primite, din cauza faptului că, unele cereri sunt transmise de mai multe ori(dubluri), pe mai multe canale de comunicare (email, portal, poştă etc) sau sunt solicitări care nu se încadrează în categoria cererilor de plată (petiţii, diverse solicitări întrebări etc)“, au mai transmis reprezentanţii FGA.

În acelaşi timp, FGA menţionează că cererile se înregistrează în ordinea primirii lor şi le alocă, pentru deschiderea dosarelor de daună sau analiză, în aceeaşi ordine.

În privinţa contracarării efectului pe care căderea Euroins o are asupra pieţei RCA, ASF a propuse o formă de plafonare a tarifelor RCA, mai exact îngheţarea preţurilor la nivelul din martei 2022. Deşi proiectul de Hotărâre de Guvern a fost supusă dezbaterii publice şi a fost publicat pe site-ul Ministerului de Finanţe, instituţiile care trebuiau să îşi dea avizul au venit cu multiple sugestii şi observaţii, fapt pentru care proiectul a fost retras urmând să se modifice.

Asigurătorii şi actorii pieţei asigurărilor au reacţionat privind această metodă de plafonare a tarifelor RCA, argumentând că proiectul încalcă legislaţia europeană, este lipsit de fundament economic, este ambiguu pe anumite aspecte şi riscă destabilizarea şi mai mult a pieţei RCA.

Tot pe subiectul plafonării tarifelor RCA, patronatul Industriei Asigurărilor din România (PIAR) şi Federaţia Sindicatelor din Asigurări şi Bănci (FSAB) au transmis cu întârziere, ieri, că îşi exprimă îngrijorarea pentru consecinele economice care vor fi generate prin adoptarea unei măsuri riscante ca plafonarea sau îngheţarea tarifelor în domeniul asigurărilor, menţionând că ar putea avea efecte nocive asupra persoanelor prejudiciate.

„PIAR şi FSAB, în calitate de parteneri sociali, îşi exprimă îngrijorarea pentru consecinţele economice ce vor fi generate prin adoptarea unei măsuri riscante ca plafonarea sau îngheţarea tarifelor în domeniul asigurărilor, o industrie strategică pentru sustenabilitatea economică şi socială a ţării. Cele două entităţi solicită respectarea pârghiilor legale, realizarea unor studii de impact înainte de adoptarea unor acte normative referitoare la legislaţia RCA şi realizarea de consultări cu partenerii de dialog social pentru identificarea de soluţii în spiritul sustenabilităţii pe termen lung“, au transmis reprezentanţii celor două asociaţii.

De asemenea, PIAR şi FSAB susţin necesitatea unor măsuri care să contribuie la o mai bună reglare a pieţei, însă reiterează importanţa implementării unor soluţii care să nu conducă la situaţia în care asigurătorii să renunţe la vânzarea de asigurări RCA, să ajungă la disponibilizări masive de personal sau, şi mai grav, la noi falimente, ca urmare a obligării companiilor la practicarea unor tarife prin care nu pot fi acoperite costurile.

Euroins România a primit de la ASF verdictul retragerii autorizaţiei de funcţionare, constatarea insolvenţei şi promovarea cererii de deschidere a procedurii de faliment pe data de 17 martie 2023. Pentru restabilirea solvabilităţii, compania avea nevoie de aproximativ 400 mil. euro, conform datelor prezentate de ASF la acea vreme. Până în acel moment, Euroins s-a confruntat cu diferite probleme, atât din perspectiva întârzierii la plată a daunelor, cât şi raportări greşite, incomplete, constituiri de rezerve de daună incorecte, fapt pentru care doar în ultimii trei ani, în urma a 17 controale efectuate la Euroins România, s-au impus sancţiuni în valoare cumulată de peste 16 mil. lei, dar în acelaşi timp s-a dispus şi înlăturarea conducerii companiei, care până la preluarea cârmei de către Tanja Blatnik pe scaunul executiv îl avea pe Mihnea Tobescu, fostul director general.

Primele date colectate de FGA în cazul Euroins

Din 17 martie 2023, data ridicării licenţei de funcţionare a Euroins România, şi până la 26 martie 2023, un număr de 1.749 cereri de deschidere dosare de daună au fost recepţionate din partea potenţialilor creditori de asigurare ai companiei, dintre care Fondul a înregistrat 947.

► FGA a recepţionat 16.567 de solicitări pentru categoria cereri de plată, dintre care 3.370 au fost înregistrate pentru acordarea despăgubirilor/indemnizaţiilor şi 819 cereri de plată pentru acordarea restituirii de primă. Numărul total de cereri de plată înregistrate a fost de 4.189.

► Numărul final de cereri de plată înregistrate la FGA poate fi diferit de numărul solicitărilor primite pentru că unele cereri sunt transmise de mai multe ori (dubluri), pe mai multe canale de comunicare (email, portal, poştă etc) sau sunt solicitări care nu se încadrează în categoria cererilor de plată (petiţii, diverse solicitări, întrebări etc).

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
rca,
polite,
service,
soferi

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.