Ce înseamnă luxul în motounelte

Autor: Andra Stroe Postat la 03 mai 2018 249 afişări

Tot mai mulţi consumatori urcă pe treapta superioară de preţ atunci când fac cumpărături. Tendinţa se reflectă şi în afacerile Stihl România, care au bifat anul trecut o creştere de 15%, ajungând la 167 de milioane de lei şi un profit de aproximativ 22,7 milioane de lei.

”E ste cel mai bun an al companiei de până acum, un record istoric“, declară Ioan Mezei, director general al Stihl România. Înfiinţată în 1997, ca subsidiară a companiei germane fondate în 1926 de Andreas Stihl, compania a avut în 2017 o cifră de afaceri de aproximativ 167 de milioane de lei, din care 6% s-a datorat gamei de produse Viking; partea leului a revenit, în continuare, mărcii Stihl.

Creşterea s-a reflectat în special pe segmentul de motoferăstraie şi motocoase, nişă în care compania este lider de piaţă, clientul principal fiind cel casnic. Ioan Mezei spune că România este a doua piaţă din Europa de Est, după Polonia, iar aşteptările sale pentru anul în curs se referă la rulaje cu cel puţin 10% mai mari faţă de anul trecut. Rulaje mai mari ar putea veni, crede reprezentantul Stihl, şi din gama de grădină.

Mezei afirmă că mulţi investitori nu se mai dezvoltă deoarece nu mai găsesc oameni, întrucât ”aproape toţi angajatorii din România ar prefera să angajeze oameni tineri, sub 30 de ani“. n comparaţie, spune că în Germania sunt foarte mulţi angajaţi în jur de 60 de ani. Mezei crede că pentru micii antreprenori va fi o problemă să concureze cu alţi angajatori, cu multinaţionale, iar şansa acestora este să atragă oameni peste o anumită vârstă, care sunt mai stabili. ”O persoană care are 45 de ani nu va fugi cu la fel de multă uşurinţă cum pleacă un tânăr angajat spre un alt job. n România, la 50 de ani nu mai găseşti aşa de uşor de lucru, în condiţiile în care mai ai de muncit încă 15 ani.“

Stihl România are 30 de angajaţi şi este prezentă la nivel naţional prin intermediul distribuitorilor locali în toate judeţele din ţară, în 360 de spaţii de vânzare, cu o medie de nouă magazine în fiecare judeţ. Spaţiile din vestul ţării au, potrivit lui Ioan Mezei, cele mai mari vânzări. Anul trecut, trei dintre dealerii companiei au avut, pentru prima dată, vânzări de peste un milion de euro, iar anul acesta reprezentantul Stihl se aşteaptă la rezultate la niveluri similare de la cel puţin încă cinci parteneri. ”Aceştia se află în zone total diferite ale ţării, deci nu putem afirma că dezvoltarea economică a unei anumite zone a favorizat decisiv această creştere“, afirmă Ioan Mezei.

Anual, investiţiile companiei sunt cuprine între 500.000 şi un milion de euro (2,3 – 4,6 milioane de lei), în ultimii ani fiind vizate, la nivelul întregii reţele de parteneri, remodelarea spaţiilor în funcţie de un nou standard comercial şi componenta de service. Până în 2019, compania germană intenţionează să investească un miliard de euro în dezvoltare, din care 6 milioane de euro (aproximativ 27,6 milioane de lei) vor fi direcţionaţi spre România, pentru lucrările de extindere pe partea de logistică şi de organizare. Astfel, la sfârşitul lunii martie au fost demarate lucrările pentru extinderea depozitului din Otopeni, Bucureşti. Suprafaţa alocată birourilor şi spaţiilor de training va fi extinsă cu 50%, iar cea de depozitare cu 200%, proiectul urmând să fie definitivat până la sfârşitul anului 2018.

Despre tendinţele pieţei, Mezei spune că a observat un fenomen de uptrade, respectiv clienţii se îndreaptă spre segmente superioare de preţ; acest fenomen, adaugă el, nu i se pare surprinzător, ba chiar îl anticipase de câţiva ani. Reprezentantul Stihl consideră că schimbarea se datorează în primul rând creşterii salariilor, argumentând că, pe măsură ce consumatorul are venituri mai ridicate, preferă produsele de marcă. ”Bunăstarea unei naţiuni se măsoară în primul rând după consum. Datorită politicilor guvernamentale din ultimii trei ani, începând cu reducerea TVA-ului la alimente şi creşterile salariale, oamenii au avut mai mulţi bani, încrederea lor în viitorul economiei a crescut până la un moment dat şi, pe această bază, şi vânzările companiilor au crescut.“ El adaugă că ”salariile sunt încă mici, dar mă aştept la o creştere. Cred că există potenţial să se dubleze în cinci ani. Dacă salariile s-ar dubla, businessul nostru s-ar tripla“.

Ioan Mezei consideră că migrarea spre produse premium a fost impulsionată şi de faptul că, în ultimii zece ani, piaţa motouneltelor a fost invadată de produse de proastă calitate, care au înregistrat defecţiuni la scurt timp după achiziţie. Pe lângă faptul că multe dintre ele nu mai puteau fi reparate, principala problemă era legată de siguranţa în utilizare, deoarece multe dintre astfel de utilaje reprezentau un adevărat pericol pentru clienţi. ”n această situaţie, utilizatorii simt direct ce înseamnă o motounealtă de proastă calitate şi încep să opteze pentru produse premium, care oferă în plus siguranţă şi un cost corect în utilizare“, explică Ioan Mezei.

Totuşi, directorul general al Stihl consideră că principalul factor care încetineşte evoluţia pieţei este, în continuare, reprezentat de produsele manufacturate în China, care ocupă în jur de 40% din piaţă şi care nu sunt înregistrate sub niciun brand. Cu toate că sunt, adesea, de două ori mai ieftine, Ioan Mezei spune că majoritatea nu respectă normele de emisie impuse de UE, aşa că, pe lângă siguranţa îndoielnică, acestea afectează prin emisia de noxe nu doar natura, ci mai ales utilizatorul.

În schimb, potrivit reprezentantului companiei, pe piaţa mondială se remarcă o tendinţă îndreptată spre produsele cu acumulatori, despre care el crede că vor deveni majoritare peste zece ani, gamele oferite de producători fiind deja din ce în ce mai variate. Mezei consideră că produsele cu motoare electrice alimentate cu acumulatori folosesc o tehnologie mult mai convenabilă pentru consumatori, principalul motiv pentru care acestea sunt alese de clienţi fiind uşurinţa în utilizare, deoarece pornesc mai uşor.

De asemenea, ele abordează şi noi tipuri de utilizatori, fiind o tehnologie accesibilă şi femeilor sau clienţilor în vârstă, a căror pondere este în creştere. ”O tendinţă similară este cea a roboţilor de tuns iarba“, mai spune Mezei, argumentând că acestea sunt cu până la 30% mai scumpe faţă de produsele care funcţionează pe benzină şi cu 200% mai scumpe faţă de produsele electrice cu fir. 

O altă schimbare majoră la nivelul companiei vizează gama de produse destinate zonei de grădinărit şi amenajare a spaţiilor verzi, comercializată sub brandul Viking. Anul acesta, toate gamele de produse vândute sub numele Viking vor fi transferate sub brandul Stihl, toate categoriile de produse urmând să fie comercializate de acum încolo sub o singură marcă.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.