Boare de Chanel şi tuşe de Lanvin, plus nişte miliarde: femeile din business

Autor: Ana Raduta Postat la 08 aprilie 2012 376 afişări

Au experienţă, au putere, câştigă bine, sunt cochete şi se bucură de respectul celor din jur. Cuvântul lor este cel mai important sau printre cele mai importante în companiile pentru care lucrează. Cele mai puternice femei de afaceri din România sunt un segment aparte şi tot mai bine conturat dintr-o lume care, în mod tradiţional, a fost creată şi condusă de bărbaţi.

Boare de Chanel şi tuşe de Lanvin, plus nişte miliarde: femeile din...

Nimeni nu mai este surprins de ani buni atunci când aude despre o femeie care conduce o companie. Nici măcar atunci când acea companie este lider în sectorul său, când rulează afaceri de sute de milioane de euro, deserveşte milioane de consumatori finali sau plăteşte lunar mii de angajaţi. Şi în România, ca oriunde altundeva în lumea civilizată, femeile au şanse egale cu bărbaţii de a se dezvolta profesional, de a avansa în carieră şi de a simţi cum e atunci când toată puterea se află în mâinile lor. BUSINESS Magazin a identificat într-o primă fază 100 de femei de afaceri care au cariere pe care mulţi bărbaţi le-ar invidia şi care, în mediul de business de la noi, şi-au creat deja un renume important. Le-am întrebat cum au reuşit, cât de greu le-a fost, ce anume le-a ajutat în carieră, ce preferinţe au în materie de haine, parfumuri, bijuterii, cărţi sau filme, dacă s-au simţit vreodată discriminate şi, mai ales, care sunt trăsăturile specifice femeilor care le oferă un avantaj competitiv în faţa bărbaţilor.

Un portret robot, realizat în jurul câtorva coordonate, al acestor doamne, scoate în evidenţă elemente interesante, care nu ţin neapărat de stilul lor managerial sau de principiile care le ghidează în profesie - de fapt, este vorba de aceleaşi principii universale invocate de toţi managerii, fie ei femei sau bărbaţi, precum ambiţie, perseverenţă, implicare -, ci mai degrabă de preferinţe care ţin pur de viaţa personală. Majoritatea femeilor de afaceri din România sunt tributare parfumurilor Chanel, Dior sau Lancôme, se îmbracă de la Lanvin sau Burberry, iar bijuteriile preferate sunt creaţii ale caselor Chopard sau Van Cleef and Arpels. Toate au făcut din călătorii o pasiune, iar lectura tradiţională, în format tipărit, este un mod de relaxare comun pentru multe dintre doamnele pe care le veţi regăsi în paginile catalogului "100 cele mai puternice femei din business", editat de BUSINESS Magazin.

Despre aspectele ceva mai "tehnice" ale fenomenului, "femeia-manager" relatează mai multe studii care au ca punct central de cercetare tocmai evidenţierea trăsăturilor de comportament al femeilor aflate în poziţii de conducere, felul cum reacţionează sub impactul unor stimuli anume, relaţia pe care o au cu subordonaţii - toate acestea puse permanent în paralel cu aceleaşi dimensiuni studiate şi la bărbaţii manageri.

Astfel, potrivit studiului "Gender difference in management styles: are the paradigms broken?", realizat de Hogan în colaborare cu Hart Human Resources Consulting în ţările care fac parte din Uniunea Europeană, 97% dintre preşedinţii şi 88% dintre membrii Comitetului Director din companiile private listate sunt bărbaţi. Cu toate acestea, reprezentativitatea femeilor este în creştere cu aproximativ 0,5% în fiecare an, iar, dacă ritmul acesta se va menţine, înseamnă că va mai dura cel puţin 50 de ani până când bărbaţii şi femeile vor fi echitabil reprezentaţi în structurile de conducere ale companiilor. Date furnizate pe aceeaşi temă de Comisia Europeană arată că, în momentul de faţă, 35% dintre poziţiile de seniori din companii sunt ocupate de femei, în timp ce la nivel de top management ponderea femeilor este de 26%.

Dincolo de statistica pură, mult mai interesante sunt punctele în care se întâlnesc autocaracterizările femeilor manager şi rezultatele studiilor sociologice despre comportament ale femeilor aflate în poziţii de conducere.

Concluziile general valabile sunt următoarele: femeile manager sunt competitive, ambiţioase, încrezătoare în sine, orientate către îndeplinirea obiectivelor şi calme. Atât acţionarii, cât şi ele însele se văd ca fiind persoane de încredere, cu un apetit mediu de risc, deschise către a învăţa lucruri noi şi supuse regulilor. Cu toate acestea, studiul realizat de Hogan şi Hart HR Consulting nu menţionează nimic despre calitatea omniprezentă în răspunsurile celor 100 de femei manager care apar în paginile catalogului "100 cele mai puternice femei din business", respectiv inteligenţa emoţională sau intuiţia, aşa cum o descriu unele dintre ele, referindu-se, până la urmă, la acelaşi lucru. Este principalul element care le diferenţiază de omologii lor bărbaţi şi care le ajută să colaboreze mai bine cu partenerii de afaceri, să comunice cu angajaţii şi să ştie exact cât şi cum să dozeze eforturile şi recompensele. Studiul punctează însă un capitol foarte important, respectiv felul cum reacţionează femeile de afaceri atunci când se află în situaţii stresante. Practic, acestea sunt momentele în care devin mai puţin corporatiste şi se lasă pradă emoţiilor de moment. Rămân charismatice, dar caută neîncetat atenţia celor din jur, sunt mai autoritare decât de obicei şi foarte îndrăzneţe. Altfel, sunt adesea un model pentru angajaţi, care le văd mai principiale decât pe şefii bărbaţi, cu o raportare mai clară asupra ideilor de bine şi de rău, mai conservatoare şi mai ataşate de conceptul de statut social şi relaţionare cu cei din jur.

Dacă acestea sunt aspectele care ar conta mai degrabă în ochii colegilor sau ai subordonaţilor, în ochii acţionarilor mai importante sunt alte trăsături comportamentale, care adesea fac delimitarea atunci când pentru un post de conducere candidează un bărbat şi o femeie.

Avantajele femeilor sunt legate de capacitatea lor de a fi mai prudente în luarea deciziilor, de simţul lor estetic şi de firea mai altruistă şi mai puţin deplicitară decât a bărbaţilor. Pe de altă parte, se adaptează mai greu decât bărbaţii unei situaţii noi, sunt mai puţin ambiţioase, mai puţin curioase şi au un simţ comercial subdezvoltat, în raport cu bărbaţii. Adunate, plusurile şi minusurile creează cel mai adesea un profil pozitiv, de vreme ce tot mai multe companii sunt acum conduse de femei sau au femei incluse în primele linii de management. Mai trebuie menţionat însă un ultim aspect, extrem de important: dacă top manageri bărbaţi vedem în număr mare nume din rândul expaţilor, cele mai multe femei care conduc companii în România sunt românce.


Catalogul "100 Cele Mai Puternice Femei Din Business" prezintă interviuri cu reprezentantele de succes ale mediului de afaceri românesc actual şi conţine profilul profesional a 100 dintre liderii feminini.

Catalogul "100 Cele Mai Puternice Femei Din Business" - prima ediţie va fi distribuit gratuit abonaţilor BUSINESS Magazin şi va putea fi achiziţionat online din 9 aprilie la adresa www.bmag.ro/cataloage, la preţul de 25 de lei (TVA inclus).

Urmărește Business Magazin

/special/boare-de-chanel-si-tuse-de-lanvin-plus-niste-miliarde-femeile-din-business-9487063
9487063
comments powered by Disqus
Ambiţia mea este să conduc banca nr. 1 din România Ambiţia mea este să conduc banca nr. 1 din România

Cu o experienţă de peste 15 ani în industria bancară, Bogdan Neacşu, în prezent preşedinte - director general al CEC Bank, a povestit în cadrul celui mai recent eveniment Meet the CEO organizat de Business MAGAZIN cu ce provocări vine meseria de bancher, ce a învăţat din fiecare experienţă avută în cadrul altor instituţii bancare şi cum şi-a propus să îmbine modelul de banking tradiţional al celei mai vechi bănci din România cu transformările venite prin prisma digitalizării.

vezi continuarea
CUM VEDEȚI ZIARUL FINANCIAR PESTE 21 DE ANI?

TOTUL PENTRU BUSINESS. TOTUL ESTE BUSINESS

ZF.ro
RĂSTURNARE uriaşă de teatru de la unul dintre cei mai mari producători auto. ADIO motoare pe benzină şi diesel. A renunţat complet RĂSTURNARE uriaşă de teatru de la unul dintre cei mai mari producători auto. ADIO motoare pe benzină şi diesel. A renunţat complet
BREAKING NEWS: Metoda LEGALĂ prin care puteţi câştiga mai mulţi bani
ProMotor.ro
Primele imagini cu viitorul Logan arată o mașină RADICAL schimbată. Românii sunt mândri de cum a ieșit Primele imagini cu viitorul Logan arată o mașină RADICAL schimbată. Românii sunt mândri de cum a ieșit
Senzațional: Dacia electrică există deja! Când a fost produsă, Elon Musk purta scutece
Anunțul care bate orice SAMSAR! Un român a avut o idee GENIALĂ pentru a vinde un VW Golf diesel
Descopera.ro
Ce se întâmplă în CORPUL tău dacă bei zilnic 4 CEŞTI de cafea Ce se întâmplă în CORPUL tău dacă bei zilnic 4 CEŞTI de cafea
Aşa arată CORONAVIRUSUL în corpul celor INFECTAŢI. Imagini în PREMIERĂ - FOTO
Încearcă să ne contacteze EXTRATEREŞTRII? Oamenii de ştiinţă de la NASA au înregistrat aceste MESAJE ciudate venite din spaţiu
Go4it.ro
Telefoane de TOP la preţuri excelente. Pe care să îl alegi în 2020 Telefoane de TOP la preţuri excelente. Pe care să îl alegi în 2020
Google Maps: aplicaţie actualizată pentru mobil şi logo nou la 15 ani de la lansarea serviciului
De ce a încetat WhatsApp să mai funcţioneze pe milioane de telefoane de la 1 februarie 2020?
Csid.ro
Portretul psihologic al unui violator: cum îl recunoaştem şi cum evităm să devenim victime Portretul psihologic al unui violator: cum îl recunoaştem şi cum evităm să devenim victime
Cum poţi ajuta o femeie care este abuzată
HOROSCOP AUGUST 2019: se anunţă noi câştiguri financiare şi multe relaţii pasagere

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.