Un an cu Google Plus

Autor: Mircea Sarbu Postat la 30 iulie 2012 65 afişări

Nenumărate comparaţii s-au făcut între Facebook şi Google plus, iar concluziile au fost mereu aceleaşi: Google plus e mai bun ca funcţionalitate, dar Facebook are mult mai mulţi utilizatori. Abia acum se vădeşte că abordarea e greşită şi comparăm mere cu pere.

Atrecut deja un an de când a apărut Google Plus. Pentru mine a devenit o prezenţă atât de obişnuită, încât dacă nu-i văd iconul în primul tab al browserului am senzaţia că ceva nu-i în regulă. Sigur că am şi un cont pe Facebook, dar acolo ajung destul de rar şi postez şi mai rar. Dar n-am de gând să fac acum o pledoarie pentru Google Plus, deşi comparaţiile cu Facebook sunt inevitabile. Ceea ce încerc aici este să pun "produsul" de la Google într-un context pe care la momentul lansării nu l-am remarcat.

O scurtă istorie a incursiunilor făcute de Google în domeniul social ar putea fi utilă. Orkut este un serviciu de socializare pe care Google l-a lansat în 2004, cu câteva zile înainte ca Facebook să iasă la lumină. Deşi este încă foarte popular în Brazilia şi India, este clar că nu a fost un succes. O întrebare care s-ar putea pune aici este de ce Google a venit cu un produs nou şi nu a încercat un "facelift" şi un rebranding pentru Orkut, iar răspunsurile posibile sunt doar două, dintre care primul este că Google ar prefera să scape de Orkut.

Google a vrut altceva şi a insistat în ultimii ani pe ideea de deschidere şi interconectare a reţelelor de socializare. În 2007 a creat un consorţiu numit Open Social, cu scopul de a crea un standard deschis pentru reţele sociale, dar n-a reuşit mare lucru pentru că Facebook n-a cooperat. Doi ani mai târziu a lansat Wave, un produs care, în esenţă, avea toate componentele necesare pentru colaborare şi socializare, dar era prea inovator şi greu de utilizat. După ce Wave a fost abandonat, Google a încercat să integreze în Gmail unele aspecte din Facebook şi unele din Twitter şi astfel a apărut Buzz. A fost un dezastru, pentru că au creat automat profiluri pe baza contactelor, ceea ce a provocat un imens scandal care a îngropat practic serviciul. Concluzia părea să fie că aspectul social nu este în ADN-ul Google.

Probabil că succesul Facebook şi riscul ca tehnologiile utilizate de aceasta să creeze un web paralel, opac şi închis, i-au determinat pe cei de la Google să treacă la acţiune. La urma urmei, aveau toate atuurile: o imensă bază de utilizatori, cele mai bune tehnologii de căutare, cei mai buni ingineri, unelte de comunicare pentru chat, audio şi video, stăpâneau cea mai răspândită platformă mobilă şi, peste toate astea, un seif plin de bani, alimentat anual cu circa 30 de miliarde de dolari, ceea ce le permitea să cumpere orice start-up care le-ar fi fost de folos. Proiectul s-a numit Emerald Sea şi a fost un imens pariu: web-ul devenea tot mai social, iar Google îşi risca poziţia. Povestea dezvoltării este interesantă, dar prea lungă, aşa că o să amintesc doar că proiectul a fost supervizat direct de Larry Page şi a fost dezvoltat într-o manieră top-down, începând cu interfaţa. A fost îndelung testat de tot personalul de la Google înainte de a fi făcut public treptat, mai întâi pe bază de invitaţii.

Este Google Plus un succes? Mai întâi ar trebui să definim succesul în acest domeniu, iar primul criteriu pare să fie cel al numărului de utilizatori. Recensământul spune că sunt 250 de milioane, ceea ce este mult într-un an, însă puţin în comparaţie cu miliardul lui Facebook, iar masa critică e esenţială. Se spune că multe profiluri nu sunt de fapt folosite şi că utilizatorii petrec mai puţin timp decât pe Facebook, dar cei de la Google au făcut o declaraţie extrem de interesantă: "Avem destui utilizatori". Cum adică "destui", când competitorul pe care lumea presupune că vrei să-l învingi are de patru ori mai mulţi? Cea mai de succes companie din istoria internetului se mulţumeşte cu un loc doi? De fapt, mesajul trebuie citit în altă cheie: nu concurăm cu Facebook. Iar de aici a venit revelaţia: Google Plus nu este o reţea de socializare!

Şi, într-adevăr, Google Plus este un "strat social" care acoperă toate serviciile de la Google. De fapt, acest "social layer" redefineşte întreaga companie, care devine un soi de Google 2.0. Totul este (sau va fi în scurt timp) centrat în jurul acestui Plus. Cercurile de "prieteni" le vezi acum în Gmail, pozele de pe Picasa le poţi partaja prin acelaşi mecanism, în Google Drive colaborarea pe documente se face pe bază de Google Plus. Hărţile, grupurile, ştirile, până şi motorul de căutare, totul are în spate mecanisme sociale. Până şi Android devine implicit social.

Sigur că Google ne va cunoaşte mai bine şi ne va oferi servicii personalizate. Iar reclama va fi mai bine contextualizată şi Google va câştiga mai mult. Mult mai mult decât Facebook.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Google Plus,
Facebook,
Google,
internet
/opinii/un-an-cu-google-plus-9906289
9906289
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.