Telefoane si televizoare

Autor: Mircea Sarbu Postat la 27 iunie 2011 23 afişări

Intre telefonul mobil butucanos de acum zece ani si un smarphone modern de azi, singura asemanare este functia clasica de telefonie. Intre televizorul de acum zece ani si cel de azi, singura diferenta este forma si, eventual, calitatea imaginii.

M-am intrebat care sunt cele mai raspandite aparate electronice de pe planeta si m-am oprit la trei candidati: telefoanele mobile, receptoarele radio si televizoarele. Radiourile cam ies din uz si le gasim in zilele noastre mai mult prin masini decat prin case, iar in case mai ales in combinatii (combina stereo, ceasul desteptator). Ramanem cu mobilele si cu televizoarele si mi-e greu sa apreciez care sunt mai multe. Probabil telefoanele, din care in 2010 s-au vandut 1,6 miliarde de unitati, in vreme ce o statistica din 2009 vorbea de 1,2 miliarde de gospodarii cu cel putin un televizor.

Oricum, intre aceste doua tipuri de aparate extrem de populare exista o diferenta uriasa din perspectiva businessului. In vreme ce in lumea telefoanelor mobile e o agitatie de nedescris, cu rasturnari rapide de situatie si cu evolutii extrem de spectaculoase, lumea televizoarelor pare linistita si pasnica. Pana la urma, televizoarele fac de multi ani aceleasi doua lucruri mari si late: ne arata emisiunile pe care diferite posturi de televiziune binevoiesc sa le transmita si ne permit sa redam inregistrari video. Desigur, au evoluat enorm de la aparatul patratos cu imagini alb-negru de acum 50 de ani pana la flat-screen-urile de inalta rezolutie din zilele noastre, dar totusi functiile de baza nu s-au schimbat mai deloc.

Daca facem o comparatie intre telefonul mobil de acum zece ani si un smartphone modern de azi, vom constata ca definitia aparatului s-a schimbat, convorbirea vocala devenind doar o functionalitate printre atatea altele. Cu televizoarele nu s-a intamplat la fel, desi piata e comparabila ca dimensiune. O explicatie poate fi in dinamica acestei piete: cate telefoane si cate televizoare ati schimbat in ultimii zece ani? Cred ca pentru o familie medie, raportul este cam de 10 la 1 si mai cred ca nu pretul semnificativ mai mare al aparatelor TV este singurul motiv. Exista o intreaga retea in ecuatie. Schimbarea de paradigma din zona telefoniei mobile, cu orientarea spre internet si aplicatii, a fost un dans sincron intre producatorii de aparate si operatori, in vreme ce pentru televizorul nostru ultramodern oferta e saracuta: exista putine posturi HD, iar pentru cele care exista operatorul de cablu nu are de regula infrastructura necesara ca sa le ofere. Ramane varianta satelitului.

Totusi, peste ocean exista miscare si in acest domeniu, avantajul americanilor fiind ca trecerea la digital a intregii televiziuni a fost fortata de guvern. Putem analiza pe scurt trei afaceri mai importante pentru a vedea cam ce ne poate rezerva viitorul. Prima ar fi Hulu, un serviciu de streaming video on demand in format Flash, care preia emisiuni de la numeroase companii media si din acesta an a inceput sa produca un serial propriu (The Morning After). Hulu se sustine financiar din publicitate si din abonamente si este al doilea serviciu video ca popularitate in SUA, dupa YouTube. Totusi, pentru a ajunge pe ecranul televizorului, programele trebuie sa treaca printr-un computer (fie el si un smartphone).

O alta initiativa interesanta a fost lansata anul trecut de Google, Intel si Sony, cu concursul Logitech si al Dish Network. S-a consacrat sub numele de Google TV, iar ideea de baza este de a aduce web-ul pe ecranele televizoarelor prin intermediul unui set-top box. Platforma software este Android, la care se adauga un browser Chrome cu player Flash, ceea ce permite vizualizarea oricarui fel de continut web, cu accent pe video. Google TV concureaza pe acest segment de piata cu Boxee Box de la D-Link si TiVo si deocamdata nu impresioneaza, asa ca planurile de a integra platforma in televizoare nu par sa se materializeze.

In fine, mai exista si Apple TV, care este un soi de media center cu conexiune la iTunes Store. Desi a trecut prin numeroase transformari si este relansat aproape din an in an, cutiuta este poate singurul produs pe care Apple n-a reusit sa-l duca la succes in ultimii ani. Pana la urma, nimic spectaculos si se pare ca suprematia in ceea ce priveste combinatia dintre internet si televiziune revine serviciului BBC iPlayer.

Dar de curand s-a raspandit un zvon care incepe sa agite apele in zona televiziunii si a internetului. Revista Daily Tech relata zilele trecute ca un fost executiv de la Apple (care a preferat anonimatul) a dezvaluit ca Apple lucreaza impreuna cu un important producator (jurnalistii banuiesc ca Samsung) pentru a pune pe piata un televizor sub brand propriu, echipat cu iOS si conectat la iTunes Store. Inca din 2007 s-a vorbit despre un asemenea scenariu, insa acum Apple chiar are puterea de a face din aceasta poveste un succes.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinii,
weboscop,
Mircea Sarbu,
telefoane,
televizoare
/opinii/telefoane-si-televizoare-8383033
8383033
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.