Stă să plouă cu bancheri

Autor: Dorin Oancea Postat la 06 februarie 2012 152 afişări

Impresioniştii au fost starurile picturii, dar suprarealiştii i-au fost filozofii. Dintre toţi l-am preferat pe René Magritte, mai mult decât ceasurile moi ale lui Dali sau nudurile imprecise ale lui Marcel Duchamp.

Golconda este un peisaj urban plin de oameni aproape identici care umplu riguros şi simetric spaţiul; nu ştim dacă se mişcă sau plutesc. Sunt inşi convenţionali, imaginea comună a unui bancher sau a unui om de afaceri din perioadă (tabloul a fost pictat în 1953), îmbrăcaţi la fel, cu feţe imobile. Lipsite de expresie. Bărbatul cu pardesiu şi melon este o constantă a picturii lui Magritte, el însuşi ins mediu, corect şi anost, personaj pe spinarea căruia s-a construit o lume întreagă.

De ce i-a spus Golconda? Titlul îi aparţine poetului Louis Scutenaire, care l-a ajutat de multe ori pe Magritte să îşi numească picturile. Golconda a fost un oraş indian, centru al industriei diamantelor între secolele XIV şi XVII, o fabrică, la propriu, de averi; ce alegorie putea fi mai bună pentru fabricile de averi din suburbiile începutului de deceniu '50? Şi, mai târziu, ce imagine mai potrivită poate caracteriza City-ul londonez sau Wall Street-ul, fabricile de bani ale momentului, chiar şi acum, în criză.

Criticii regăsesc în tabloul lui Magritte însingurarea, înstrăinarea: faptul că personajele tabloului nu se privesc, nu comunică, ambianţa rece, lipsa de personalitate a clădirilor şi cerul nepătat induc, într-adevăr, astfel de sentimente. Pe de altă parte, poate că Magritte însuşi s-a simţit un pic abandonat: să-l privim ca pe un tip convenţional care picta tablouri neconvenţionale şi era angajat într-o mişcare culturală neconvenţională - suprarealismul. René Magritte s-a născut în Belgia şi iniţial a fost atras de impresionism.

O primă expoziţie nu place criticilor, iar pictorul se mută la Paris şi se împrieteneşte cu poetul André Breton, creatorul mişcării suprarealiste. Un revoltat prin definiţie, Magritte a cochetat cu comuniştii, dar comuniştilor nu le-a plăcut opera lui Magritte. Magritte a cochetat şi cu suprarealismul, dar a preferat să plece din efervescentul Paris şi să se refugieze în mai comoda Belgie, să se îmbrace chiar el cu pardesiu şi melon şi să trăiască într-o casă modestă, să se integreze, adică, în cenuşiul clasei de mijloc.

Un critic l-a asemuit cu un agent secret care încearcă să discrediteze realitatea burgheză, dar care, pentru a nu fi identificat drept sabotor, se ascunde în spatele unei imagini cât se poate de convenţionale. Ce am găsit eu la Magritte? Ceva bun, simplitatea, şi ceva rău, alienarea, refugiul într-un soi de ghetou intelectual. Simplitatea, adică un maxim de efecte cu un minim de mijloace, iar imaginile sale diferă fundamental de oniricul Dali sau de bizarul De Chirico - instrumente muzicale, bărbaţi cu melon şi pardesiu sau pipe sunt prezentate atât de simplu, atât de fără echivoc încât devin misterioase.

Alienarea, refugiul în ghetoul intelectual, uniformitatea sunt, cred, principalii duşmani ai omenirii. Se spune că Magritte însuşi nu era chiar atât de dedicat picturii, preferând să îşi transpună ideile în câteva schiţe şi apoi să meargă să joace şah în cafeneaua Greenwich din Bruxelles. Şi nici jucător de şah nu a fost chiar atât de pasionat, iar această ambiguitate cred că i-a oferit suficiente compensaţii încât să reziste vieţii calme pe care a dus-o.Parafrazând titlul unui recent desen animat, în Golconda lui Magritte stă să plouă cu bancheri.

Urmărește Business Magazin

Citeşte pe comedymall.ro

/opinii/sta-sa-ploua-cu-bancheri-9203216
9203216
comments powered by Disqus
Viaţă de corporatist { izolat la domiciliu } Viaţă de corporatist { izolat la domiciliu }

Într-un articol de copertă recent scriam despre viaţa angajaţilor în open space – observam cât de mici sunt spaţiile alocate angajaţilor în birourile din România, cât de greu este să ne adaptăm la obiceiurile colegilor şi cum, de multe ori, simţim nevoia să facem de acasă lucrurile importante pentru muncă. A trecut doar o lună de atunci, iar glumele „colegului de bancă'' au devenit amintiri, iar open space-ul pare să fi intrat la capitolul istorie. Ce înseamnă experimentul global al muncii de acasă şi care sunt posibilele urmări ale acestuia?

vezi continuarea
ZF.ro
Toate planurile au fost date peste cap. Criza care vine din China Toate planurile au fost date peste cap. Criza care vine din China
Situaţia ciudată: Cel mai nou pacient bolnav de COVID-19 dă peste cap tot ce ştiam. Cum s-a putut întâmpla asta
Mediafax
Regula celor 6 secunde pentru a reduce riscul de infectare cu coronavirus Regula celor 6 secunde pentru a reduce riscul de infectare cu coronavirus
Top 10 ţări care îşi vor reveni cel mai rapid la finalul pandemiei de coronavirus, potrivit analiştilor
MonitorulApararii
Fostul premier social-democrat Zoran Milanović revine la conducerea Croaţiei. Ca preşedinte Fostul premier social-democrat Zoran Milanović revine la conducerea Croaţiei. Ca preşedinte
Ce se întâmplă la Moscova este de bine deopotrivă pentru Rusia şi Putin(?)
MonitorulPartidelor
Apartamentul lui Ungureanu, oferit drept REFUGIU al medicilor în calea COVID-19. „Toţi să facă la fel” Apartamentul lui Ungureanu, oferit drept REFUGIU al medicilor în calea COVID-19. „Toţi să facă la fel”
Demisie „fulger”. Un medic chirurg va conduce Ministerul Sănătăţii. Cine este Nelu Tătaru, propus să preia funcţia după plecarea lui Costache
MonitorulSiguranteiCetateanului
COMENTARIU Valeriu Suhan Hai, da-ma... incolo... COMENTARIU Valeriu Suhan Hai, da-ma... incolo...
Dr. Tudor Ciuhodaru atentioneaza ca virusul (Covid-19) rezista minim 30 de minute in aer dupa eliminarea sursei infectiei si peste cinci zile pe piele

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.