Schimbare la varf

Postat la 28 mai 2010 15 afişări

Dupa 21 de ani de suprematie, Microsoft cade pe locul doi in ierarhia celor mai valoroase companii din domeniul tehnologiei. S-ar putea crede ca este doar un accident, insa evolutiile din ultimii zece ani spun altceva.

Am trait s-o vedem si pe asta. Miercuri, 26 mai 2010, Apple a intrecut in valoare pe Microsoft, cu o capitalizare de piata de 222,1 miliarde de dolari (fata de "doar" 219,2 in contul rivalului). Desigur, asta nu este neaparat o surpriza, avand in vedere ca in urma cu o luna Standard & Poor's anunta aceeasi rocada conform indexului S&P 500, care de regula anticipeaza miscarile pietei. n plus, comentatorii ne anunta ca lucrurile nu se opresc aici, pentru ca tendinta se mentine. Ceea ce iarasi nu ne poate surprinde, avand in vedere ca respectiva tendinta se mentine de fapt de mai mult de zece ani. n ianuarie 2000 nimeni nu si-ar fi putut imagina asa ceva, cu un Microsoft la apogeu, care miza pe 556 de miliarde, si un Apple abia iesit de la reanimare, cu doar 15,6 miliarde.

Asadar, Apple devine cea mai mare companie de tehnologie din lume si a doua in S&P 500, unde este intrecuta doar de Exxon Mobile. Dar lucrurile nu sunt chiar asa de simple, pentru ca in privinta veniturilor Redmond-ul inca este in frunte, cu 58,4 miliarde in anul fiscal recent incheiat, fata de aproape 43 in cazul lui Apple, iar in ceea ce priveste profitul net Microsoft este mult in fata (14,6 miliarde, fata de doar 5,7 pentru Apple). De unde reiese cat se poate de clar ca perechea Windows-Office este in continuare extrem de profitabila. Problema este insa ca pare sa fie cam singura care duce in spate intreaga afacere, cu un ajutor nu foarte semnificativ dinspre Xbox (desi modelul 360 a cauzat o mica pierdere datorita unor probleme legate de supra-incalzire). n schimb, Microsoft n-a reusit sa se impuna pe pietele care sunt in acum in mare crestere, iar partea interesanta este ca nu atat Apple este cel care l-a impiedicat, ci mai degraba Google si - in opinia mea - o anumita obtuzitate din partea propriei conduceri.

Daca privim retrospectiv, ultimii zece ani au marcat mai multe infrangeri pentru Microsoft, nu neaparat majore, dar semnificative. Prima a fost cea in zona muzicii digitale, un domeniu pe care Apple aproape ca l-a reinventat cu al sau iPod. Ca de obicei, Microsoft a lasat pe altii sa creeze piata, dupa care s-a pornit s-o cucereasca. nsa de data aceasta nu a mers, pentru ca dinamica s-a schimbat, iar Zune n-a reusit nici macar sa se apropie de succesul urias al jucariilor lui Apple, ceea ce probabil ca a fost o surpriza pentru Steve Ballmer. nca si mai rau a functionat flerul sefului de la Microsoft in 2007, cand Apple a lansat iPhone. Ballmer l-a expediat scurt: nicio sansa.

Mda, multa lume a reluat acest refren, ignorand o schimbare semnificativa care s-a petrecut in primii ani ai secolului: dinamica pietei de consum in zona tehnologiei a intrecut-o pe cea orientata spre zona de afaceri. Asa se face ca iPhone a devenit un urias succes, iar Microsoft s-a iluzionat ca Windows Mobile isi va pastra dominatia ca platforma mobila. {i poate ca asa s-ar fi intamplat daca n-ar fi intervenit in ecuatie Google, care a scos Android, un sistem de operare open source. Nokia a sarit si ea in barca open source, iar Microsoft s-a vazut in situatia de a vinde licente intr-o piata inundata de produse gratuite, care in plus veneau cu o abordare mult mai potrivita pentru piata de consum decat batranul Windows Mobile, care pacatuia prin tentatia de a face din mobile un soi de PC-uri miniaturale.

Asa se face ca astazi presa vorbeste numai despre Apple versus Google, iar Microsoft nu mai este considerat un competitor notabil in zona smartphones. Din nou Microsoft a incercat sa prinda trenul din mers, insa contraatacul cu Kin s-a dovedit un esec, dovedind inabilitatea celor din Redmond de a aborda piata de consum. De data aceasta proiectantii au cazut de partea cealalta a calului, modelele Kin fiind repede poreclite "smart dumbphones" de cei de la Gizmodo, iar un comentator mai hatru le-a dat o caracterizare care a facut repede ocolul internetului: este ceea ce unchiul meu ar darui nepotilor mei. Nici pe piata invecinata, a tabletelor, situatia nu e mai roza, desi tocmai Bill Gates a incercat sa impuna ideea de Tablet PC inca de acum mai bine de zece ani. Dupa ce HP a cumparat pe Palm, parteneriatul cu Microsoft pentru productia unor tablete Windows a cazut, iar majoritatea producatorilor pariaza iarasi pe Android.

nsa cea mai usturatoare infrangere suferita de Microsoft este cea din domeniul online, unde Google si-a adjudecat fara probleme potul, in vreme ce Windows si Office a trebuit sa suporte pierderile de peste 5 miliarde de dolari inregistrate de Windows Live. Uneori plasa de siguranta poate fi riscanta.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
weboscop,
Apple,
capitalizare,
bursa,
Microsoft,
actiuni,
pret
/opinii/schimbare-la-varf-6195672
6195672
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.