Populismul tehnologic

Postat la 01 februarie 2010 13 afişări

O tendinta care incepe sa se manifeste odata cu patrunderea nativilor digitali in intreprinderi este adoptarea de catre companii a uneltelor pe care care angajatii le folosesc in timpul liber

Despre spectaculoasa lansare a "tabletei" lui Apple n-are rost sa mai vorbesc aici, dupa ce doi ani de zile am urmarit toate speculatiile pe aceasta tema. Totusi, dincolo de elogiile sau opiniile critice care au inundat web-ul imediat dupa ce misterul s-a risipit, s-a ivit o tema de discutie interesanta: va patrunde noul iPad in sistemele IT ale companiilor? Deja este cat se poate de clar ca noua creatie de la Apple este orientata in mare masura spre divertisment si doar in mica masura spre "productivitate", asa ca raspunsul la intrebare pare, cel putin la prima vedere, negativ. Si totusi, un analist de la Forrester Research a postat recent un articol care a contrariat. In opinia lui Ted Schadler, este foarte probabil ca iPad va patrunde in companii exact asa cum a facut si iPhone, argumentand ca tendinta din ultimii ani este ca tehnologia folosita acasa sa fie, mai devreme sau mai tarziu, adoptata de intreprinderi.

Aceasta tendinta se cheama "populism tehnologic" si, desi nu este tocmai noua, a inceput sa capete amploare mai ales in ultimii ani, odata cu patrunderea in companii a unei noi generatii de angajati. Este vorba de tineri care au crescut odata cu noile tehnologii si sunt familiarizati cu ele. Ei sunt cei care au impus - oarecum clandestin - blogurile, mediile wiki si diverse alte tehnologii colaborative cu originea in web. Tot ei sunt cei care tind sa prefere mesageria instantanee in locul traditionalului e-mail, Google Apps in locul suitelor clasice de birou si chiar retele sociale de gen Facebook in locul intranet-ului companiei.

O parte dintre companiile americane au institutionalizat aceste tehnologii (circa 25-30% apreciaza Forrester), dar pentru cele mai multe aceasta tendinta este paguboasa, in principal din perspectiva managementului IT, care oricum trebuie sa ofere suport pentru programele traditionale de business si pentru aplicatiile companiei. Cu cat dotarea informatica a posturilor de lucru este mai uniforma, cu atat eficienta suportului tehnic este mai ridicata, iar implicarea aplicatiilor web in aceasta ecuatie poate sa complice destul de mult lucrurile. Una dintre problemele care apar de indata ce un grup de angajati foloseste unelte soft care nu sunt sustinute de politica IT a companiei este crearea unor asa-numite "micro-silozuri" informationale. In loc sa partajeze documentele intr-un repertoar comun la nivel de companie (sa zicem Sharepoint), unii vor prefera sa utilizeze Google Docs, iar documentele vor fi extrem de greu de localizat de staff-ul IT sau de alti utilizatori.

Una dintre explicatiile relevate de studii recente in privinta raspandirii acestui populism tehnologic poate sa para paradoxala. Desi noua generatie de angajati este obisnuita de la varste fragede cu tehnologiile informatice, foarte putini sunt cei care stapanesc tehnologiile traditionale folosite de companii. Faptul ca un tanar isi petrece o buna parte din timp in Facebook si este foarte abil in aplicatii Web 2.0 nu este o garantie ca va sti sa foloseasca o suita de birotica.

Un director de la Microsoft a declarat recent ca 90% dintre noile functionalitati cerute de utilizatori pentru Microsoft Office exista deja in produsele suitei, ceea ce demonstreaza clar carente in ceea ce priveste instruirea personalului si faptul ca speranta ca tinerii angajati nu au nevoie de training IT este o iluzie. Pentru multi dintre tineri, Office este prea complicat (au si un strop de dreptate in opinia mea) si prefera sa recurga la instrumentele online cu care sunt mai obisnuiti. Chiar si acolo unde regulile privind setul de aplicatii admis la locul de munca sunt stricte, se constata ca numarul angajatilor care se abat de la norma este in crestere, spre disperarea departamentelor IT. Tot mai adesea, companiile sunt cele care cedeaza, deoarece costurile instruirii personalului sunt ridicate, iar adoptarea solutiilor familiare angajatilor, cele pe care le folosesc acasa, este una dintre solutiile cele mai ieftine. Este calea pe care OpenOffice si alte programe open source patrund in intreprinderi.

Pe de alta parte, personalul mobil - reprezentand circa 28% dintre "lucratorii cu informatie" in Statele Unite - se bucura adesea de o mai mare libertate, iar Ted Schadler estimeaza ca acestia nu vor ezita sa lase laptop-ul acasa si sa adopte noul iPad, care este mai usor si le poate satisface toate nevoile: e-mail, web surfing si suita iWorks, compatibila cu Office. Si inca ceva: este cool.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
ipad,
apple,
pc,
windows,
google,
docs,
facebook,
it,
/opinii/populismul-tehnologic-5465586
5465586
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.