O rugaciune nu-i de ajuns

Postat la 21 martie 2006 1 afişăre

Hai, rugati-va... Sa iasa Basel!" Aceasta rugaminte din suflet, surprinsa de camerele TV, apartine vicepremierului Copos, patronul Rapidului, si a fost facuta cu voce indoita cu doar cateva minute inainte de tragerea la sorti pentru sferturile Cupei UEFA. Dar din urna a iesit Steaua.

"Hai, rugati-va... Sa iasa Basel!" Aceasta rugaminte din suflet, surprinsa de camerele TV, apartine vicepremierului Copos, patronul Rapidului, si a fost facuta cu voce indoita cu doar cateva minute inainte de tragerea la sorti pentru sferturile Cupei UEFA. Dar din urna a iesit Steaua.

 

Europa e de vina, a spus cu ciuda vicepremierul, care isi bugetase deja peste un milion de euro incasari (drepturi TV, bilete, sponsori) rezultate din prezenta in etapa superioara a Cupei UEFA, daca ar fi sa ne luam dupa calculele lui Jean Valvis, presedintele grupului LaDorna si vicepresedinte al Rapidului. Dar in cale le-a sarit Steaua. Ghinion.

 

Dintr-o buna afacere, prezenta in etapa sferturilor si jocul cu Steaua, cea mai buna performanta europeana din istoria Rapidului a ajuns o mare pierdere pentru omul de afa-ceri Copos. Pumnul dat de acesta intr-o masina de spalat a fost edificator.

 

Rapid si Steaua isi vor disputa locul in semifinale avand pe masa o suma mica. Gloria nu tine loc de prime pentru jucatori cu virarea la buget a tuturor taxelor pe venituri, ar spune Copos. Televiziunile din Romania nu vor plati pretul unei transmisii asa cum ar fi facut o televiziune din Elvetia, spre exemplu. Fiind vorba de un meci in familie, care nici pe bulgari nu-i intereseaza, sansele jucatorilor de a face impresie la echipele bogate ale Europei s-au diminuat. Unul dintre cei doi patroni sigur a pierdut cateva sute de mii de euro, daca nu cumva chiar milioane, din valoarea vreunuia dintre jucatori, din cauza ca la meci se vor uita doar romanii. Intre 7 si 10 milioane de telespectatori romani, cati vor urmari probabil meciul, nu fac cat un milion de elvetieni bogati.

 

Este o performanta financiara faptul ca cele doua echipe au ajuns aici? Trece pe break-even bilantul celor doua cluburi? Au ajuns aceste afaceri de imagine ale lui Gigi Becali si George Copos si profitabile?

 

Ca sa ai performanta sportiva in fotbal trebuie mai intai sa conduci clubul ca pe un business. Primii care au inteles acest lucru, acum doua decenii, au fost cei de la Manchester United, care au dominat pana anul trecut topul celor mai bogate cluburi de fotbal din lume. Real Madrid a reusit sa detroneze in 2005 clubul englez, avand incasari mai mari. Dar are si datorii mai mari. La polul opus a ajuns Chelsea, care a anuntat pierderi de peste 100 mil. euro - daca nu cumva vor fi chiar mai mari. Pentru miliardarul Abramovici sa scoata din buzunar 200, 300 sau chiar 400 mil. euro nu inseamna mare lucru, daca ne gandim ca averea lui sporeste in acelasi ritm, dar cu miliarde de euro.

 

La noi conducatorii fotbalului s-au plans ani intregi ca nu sunt bani, ca ne pleaca valorile, ca nu vin sponsorii, ca nu vin spectatorii la meci nici pe gratis, ca de aceea echipelor romanesti le lipseste performanta in Europa. Blaturile sunt de vina, au replicat ziaristii si microbistii. George Copos si Gigi Becali sunt oameni de afaceri.

 

Fiecare cu stilul si cu business-ul lui, dar antreprenori adevarati. Au mirosit afacerile si s-au tinut de ele. Copos cu televizoarele, telefonia mobila, hotelurile si motoarele lui electrice, Becali cu terenurile. Cresterea economica sustinuta din ultimii ani le-a facut afacerile mai valoroase. Nu degeaba a spus Gigi Becali ca aceasta crestere economica a stat la baza performantelor echipei lui. Terenurile lui s-au scumpit peste noapte, si acum cu acelasi hectar de pamant poti tine echipa un an, nu o luna.

 

De-acum incolo, fotbalul devine pentru cei doi un business. Pana acum au bagat bani in echipe ca in niste afaceri, iar azi incep sa vada luminita de la capatul bilantului. (E adevarat, vicepremierul a mai scos bani si vanzand jucatori.)

 

Paradoxal e ca pentru impresarii consacrati ai Romaniei cresterea celor doi patroni, dar si a altora, inseamna scaderea propriilor afaceri. Jucatorii nu mai pot fi cumparati asa ieftin si transferati afara, impresarul castigand mai mult decat clubul. Pacatele trecutului ies la iveala si orice transfer pe bani negri e acum mai dificil de facut.

 

Copos si Becali il injura pe Bodu, seful Fiscului, dar el le face un bine mai mare decat cred cei doi. Campionatul va deveni mai curat si din punct de vedere financiar, iar acest lucru - ca in intreaga lume a afacerilor - ii ajuta pe cei mari. Performanta e cea care ii aduce la stadion pe microbisti. Ca sa vada fotbal "pe bune" oamenii vor fi dispusi sa plateasca si bilet. Iar daca stadioanele sunt pline vor veni si sponsorii. Asa incepe sa se transforme o "afacere de imagine" intr-un business.

 

George Copos si Gigi Becali au fost cu un pas inaintea celorlalti. Cei mai multi cred ca acest retur va fi cel mai disputat de dupa revolutie. Dar imaginati-va ce va fi in campionatul urmator, cand e posibil ca Romania sa aiba direct o echipa in grupele Ligii Campionilor. Din start ai 10 milioane de euro incasari. Daca adaugi sponsorii, vanzarile de bilete - unde preturile se vor tripla, pentru ca esti in Liga Campionilor -, deja ai o companie care are pe partea de venituri aproape 15 milioane de euro, nu 1-2 milioane, ca acum. Daca mai vinzi si un singur jucator cu 5 milioane de euro, partea cu plus din bilant ajunge la 20 de milioane de euro. Atunci lupta intre echipe si intre patroni va fi pe viata si pe moarte.

 

S-a rugat bine Copos la tragerea la sorti. Dar acum n-a fost sa fie. Pacatele trecutului - vezi cazul Bratu - inca nu au fost uitate de Cel de Sus. O rugaciune nu-i de ajuns. Trebuie mai intai sa construiesti biserici. Ca Gigi Becali. Ca sunt multe pacate de sters. Asta daca vrei ca mingea sa tina cu tine cand ai mai multa nevoie.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
O rugaciune nu-i de ajuns
/opinii/o-rugaciune-nu-i-de-ajuns-978668
978668
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.