Lectie indiana de afaceri

Postat la 15 martie 2006 1 afişăre

Ascensiunea indianului Lakshmi Mittal de pe locul 62 pe locul 3 al bogatilor lumii este o lectie pentru orice manual de afaceri. Lectie care nu trebui sa lipseasca nici romanilor care au facut cateva milioane de euro si cred ca au cucerit lumea.

Ascensiunea indianului Lakshmi Mittal de pe locul 62 pe locul 3 al bogatilor lumii este o lectie pentru orice manual de afaceri. Lectie care nu trebui sa lipseasca nici romanilor care au facut cateva milioane de euro si cred ca au cucerit lumea.

Cat de inovativa ar fi, o afacere devine veche dupa 2 - 3 ani, fiind imitata rapid de concurenta. Instabilitatea factorilor care influenteaza business-ul mondial este atat de mare incat anul viitor poate fi considerat deja "pe termen lung". Astfel, companiile sunt condamnate sa fie mereu cu un pas inaintea pietei. 

Sunt trei fraze care sintetizeaza, pe scurt, ideile unei carti de business pe care am frunzarit-o de curand si care exagera apocaliptic viteza schimbarilor din afaceri. La putin timp dupa ce am renuntat la carte fara a fi total de acord cu teoriile sale, citesc topul Forbes al celor mai bogati oameni de afaceri din lume si vad ca Lakshmi Mittal a ajuns sa detina a treia avere mondiala. Asta dupa o ascensiune mai mult decat spectaculoasa: in 2004, indianul a sarit de pe pozitia 62 pe locul trei, cu o avere estimata de revista Forbes la 25 de miliarde de dolari.

Surpriza este adusa atat de amploarea saltului cat si de sectorul in care Mittal si-a facut averea: siderurgia. Nu stiu cati dintre profesorii de business au sesizat, insa avem de a face aici cu un caz de manual: o industrie veche de 200 de ani, abandonata de multi intr-o era a avalansei de tehnologii noi, imbogateste un om care a profitat de dezinteresul general pentru a cumpara ieftin si a construi un imperiu. Imperiu care, dupa o ascensiune discreta si contestata de multi ca model de afaceri, a stralucit in toata splendoarea lui anul trecut. Cand dublarea pretului otelului la nivel mondial a lasat in conturile grupului un profit de 4,7 miliarde de dolari, triplu fata de 2003. Iar pozitia pe care Mittal Steel o are in prezent pe piata mondiala (este primul dintre competitori si creste) arata ca averea indianului nu este un balon de sapun. Spre deosebire, de exemplu, de cea a lui Warren Buffett (locul doi, cu 44 miliarde de dolari), care poate scadea rapid in cazul unei crize a pietelor de capital vestice, unde americanul este puternic expus.

Cum a ajuns Mittal in compania selecta a lui Buffett si a lui Bill Gates, liderul topului? Cu o strategie de 2 - 3 ani si o migratie rapida a capitalului dinspre o afacere catre alta, cum recomanda cartea mentionata mai sus? Nicidecum, desi ideea de a renunta la afacerile mature pentru cele promitatoare, care abia se nasc, da si ea rezultate uneori. Mittal a ajuns in top pentru ca are calitati pe care eu personal le remarc din ce in ce mai rar la oamenii de afaceri de aiurea, dar si din Romania: este tenace, cu picioarele pe pamant si gata sa accepte ideea ca subordonatii sai sunt la fel de importanti ca el. A avut o strategie pe douazeci de ani, a crezut in ea si acum este stapanul unei parti importante a siderurgiei mondiale.

I-am intalnit personal, in urma cu trei ani, atat pe Mittal cat si pe cativa membri de top ai echipei sale de management. Pentru cineva care avea in cap imaginea miliardarului clasic, cu costume, ceasuri de zeci de mii de euro si aere feudale, intalnirea a fost un soc. Mittal era imbracat modest, vorbea si se purta aproape umil si evita cu incapatanare discutiile despre el. Sablon pe care se potriveau perfect si managerii sai. Atitudinea lor mi s-a parut aproape ireala intr-o lume in care manageri incompetenti (concediati ulterior cu prime de consolare de zeci de milioane de euro) sunt transformati - si au atitudine - de staruri TV. Sau intr-o tara, Romania, in care oameni de afaceri care au facut cateva milioane de euro aproape din greseala se autoconsidera guru ai business-ului. Nu am uitat ca indianul despre care am vorbit in acest editorial este acelasi cu extravagantul care a platit 50 de milioane de lire sterline pentru nunta fiicei sale.  

Am decis sa scot insa in evidenta lectia pe care Mittal a predat-o, cu ascensiunea sa, tuturor oamenilor de afaceri din lume: nu e nevoie sa fii star media pentru a face miliarde, functioneaza si cu munca!

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Lectie indiana de afaceri
/opinii/lectie-indiana-de-afaceri-977716
977716
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.