David si Goliat

Autor: Ioana Mihai Postat la 30 noiembrie 2010 59 afişări

La fiecare patru pachete de tigari vandute, unul este de contrabanda. Cifrele seci nu spun multe, dar dincolo de ele se astern liste intregi de semnale de alarma, regasite cel mai adesea pe buzele producatorilor de tutun. Desigur, ei sunt cel mai direct afectati, cand vanzarile lor scad. Motiv pentru care intreprind actiuni diverse. In incercarea de a starpi acest flagel, armele par inegale. Asa sa fie?

Captura record a acestui an: 34 de mii de pachete de tigari de contrabanda, confiscate saptamana trecuta la Botosani. Sapte suspecti au fost retinuti, iar sefii retelei erau un politist si un pompier. Prim-procurorul Parchetului de pe langa Tribunalul Botosani, Cristian Popovici, a declarat ca cinci persoane au fost prinse in flagrant in momentul vanzarii. Ei bine, valoarea cu care s-ar fi vandut la tarabe aceste tigari ar fi ajuns aproape de 300.000 de lei, iar castigul net ar fi fost la 250.000 de lei pentru ca tigarile din Moldova, Ucraina si Serbia sunt mai ieftine de cinci ori decat aici. Chiar impartind cele 250.000 de lei la mai multi "afaceristi", tot ramanea o suma frumusica de bani. Cu atat mai tentanta cu cat bugetarii si-au vazut anul acesta salariile taiate cu un sfert. Intr-o singura zi, traficantii castiga mult peste o chenzina obisnuita. Sa lasam deocamdata contrabandistul deoparte.

Tot saptamana trecuta, unul dintre cei mai mari producatori de tigarete de pe piata locala, Japan Tobacco International, a lansat o campanie de constientizare a fumatorilor in privinta contrabandei. Campania, care se desfasoara in outdoor, publicatii si ruleaza si pe ecranele din reteaua de magazine Metro Cash & Carry, are o valoare de cateva sute de mii de euro, conform lui Neil Coupland, director general al JTI Romania. El spune ca aceasta campanie se va desfasura pana la jumatatea lunii decembrie, dar compania are planuri sa continue actiunile si anul viitor "si chiar si in 2012, adica pana cand consumatorii vor constientiza cat de daunatoare este contrabanda". Cu titlul de exemplu, spune tot el, compania a incheiat in octombrie procesul de reorganizare pe parcursul caruia a concediat 120 de oameni. Si asta pentru ca, din pricina comertului ilicit, vanzarile companiei s-au prabusit: de la 8 miliarde de tigarete in 2008 la circa 5 miliarde in 2010.

Dincolo de scaderea profiturilor producatorilor de tutun mai sunt insa o serie de aspecte demne de luat in seama. O data sunt banii incasati din accize si tot soiul de taxe la bugetul de stat, adica in jur de 80% din costul fiecarui pachet de tigari. Vanzarile ilicite ruleaza acum un sfert din volumele totale, implicit se pierd la buget 80 de procente corespunzatoare. In total, peste jumatate de miliard de euro care ar trebui sa ajunga la bugetul de stat aluneca direct in buzunarele traficantilor. Spre comparatie, producatorii de tigarete au platit anul trecut taxe a caror valoare s-a plasat in jurul a doua miliarde de euro. Si asta pentru ca romanii platesc de departe mai multi bani pe tigari decat pentru orice alt tip de produs, fie mancare, bautura sau produse de curatenie. Valoarea totala a vanzarilor de tigari a depasit anul trecut trei miliarde de euro, fiind de trei ori mai mare decat piata berii, urmatoarea plasata in topul bunurilor de larg consum.

Dar si cumparatorii de tigari se confrunta cu o gama intreaga de probleme, cea mai frecventa fiind banii mai putini din portofel. Desigur, ar fi extrem de avantajos pentru bugetul oricarui fumator sa renunte complet la fumat, dar nici macar cresterea de peste 50% a preturilor de raft in numai un an (2009) nu a avut acest efect. Or, atat timp cat la tarabele din piata un fumator gaseste tigari cu 10 sau 20% mai ieftine, cred ca il intereseaza prea putin ca bugetul de stat pierde incasari. Sau ca cineva, pe undeva, isi pierde slujba. Sau ca vanzarile unui comerciant scad si isi pune problema sa inchida magazinul. Pur si simplu, produsul mai ieftin, oricat de ilicit, castiga. Sa revenim acum un moment la contrabandist. Potrivit anchetatorilor, pompierul care coordona reteaua a strans o avere de un milion de lei din traficul de tigari. Ca sa ajunga la o avere similara, un angajat (ca mine, sa spunem) ar trebui sa puna deoparte cate 1.000 lei, lunar, vreme de noua ani. Sau peste 4.000 de lei timp de doi ani. Niciunul din scenarii nu mi se pare posibil pentru prea multi romani. Insa contrabandisti sunt considerati si carausii, care trec granitele, prin catune ce nici macar nu figureaza pe harta, carand in spinare cate 60 kg de tigari, pe trasee montane lungi de cinci km. Pentru ei, castigul este de ordinul a cateva sute de lei pe transport - daca reusesc sa aduca marfa. Dar cele cateva sute de lei sunt, in cele mai multe cazuri, singura sursa de venit.

In tabloul ce reuneste laolalta contrabandisti, deficit bugetar si concedieri, o campanie ca aceea lansata de JTI pare doar... o picatura. Alaturi de ea mai sunt insa altele - cum sunt cainii donati echipelor de la frontiere, actiunile de schimbare a legislatiei pentru inasprirea pedepselor pentru contrabandisti s.a.m.d. Laolalta au insa, poate, forta de a eroda calcarul. Sau forta lui David in fata uriasului Goliat.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
editorial,
opinii,
Ioana Mihai,
tigari,
contrabanda
/opinii/david-si-goliat-7752238
7752238
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.