Privind spre Balcani

Postat la 24 februarie 2006 1 afişăre

BUSINESS Magazin va ofera cateva previziuni privind evolutia pietei romanesti de publicitate in 2005 facute de Ovidiu Popescu, managing director al Initiative Romania. Compania este afiliata la reteaua Initiative Worldwide a carei divizie de cercetare este Initiative Futures Worldwide.

BUSINESS Magazin va ofera cateva previziuni privind evolutia pietei romanesti de publicitate in 2005 facute de Ovidiu Popescu, managing director al Initiative Romania. Compania este afiliata la reteaua Initiative Worldwide a carei divizie de cercetare este Initiative Futures Worldwide. 

Business Magazin: Cum se imparte dinamica publicitatii mondiale, pe regiuni?

Ovidiu Popescu: Cresterea la nivel mondial este o medie alcatuita din evolutiile estimate pentru fiecare tara. Astfel, sunt tari cu o piata foarte mare si cu rata de crestere din doua cifre, cum este China. Sunt piete cu o rata de crestere chiar mai mare decat a Chinei, insa de dimensiuni mai modeste: Rusia, Thailanda, Indonezia, Africa de Sud, India si Arabia. Exista si o a treia categorie de piete: cele cu rate de crestere mult sub nivelul mentionat, insa de dimensiuni uriase: Statele Unite, Japonia. 

La polul opus, avem piete medii, mici si foarte mici, cu cresteri mici, unde regasim majoritatea tarilor din UE. 

Cat este de conectata publicitatea din Romania la pulsul mondial? Dar la cel european?

In CEE, ratele de crestere (16%) sunt mult superioare mediei europene, insa dimensiunile acestor piete emergente (exceptand Rusia) nu sunt inca in masura sa faca vreo diferenta la nivel european. In 2005, aceasta crestere se va reduce cu 10%, insa va ramane peste media europeana.

Aceasta demonstreaza ca fiecare piata are ritmul ei de evolutie, generat in primul rand de performantele si dimensiunea propriei economii, precum si de succesul cu care concureaza pe plan international. O economie de talia SUA, Japonia sau China va avea interese globale. Altele, de talia Poloniei, Olandei, Finlandei sau Irlandei se vor limita la interese regionale, cel mult continentale. Valabil si in cazul Romaniei, a carei raportare trebuie sa se faca la tarile din regiune si nu la un context mondial cu care avem prea putine in comun.

Care ar fi totusi caracteristica pietei romanesti?

O caracteristica a tarilor emergente si implicit a Romaniei este viteza cu care piata evolueaza la nivel calitativ si structural. Practic, in fiecare an, aceste piete ard etape a caror durata in cazul pietelor (astazi) mature a fost de cel putin un deceniu.

Cum influenteaza preaderarea la UE cheltuielile nete in publicitatea autohtona?

Avand in vedere experienta vecinilor din regiune, anii preaderarii nu au insemnat o crestere exploziva a investitiilor in publicitate. Piata de publicitate a crescut o data cu economia, intr-un ritm normal si sustenabil. 

Nu cred teoria conform careia economia si societatea romaneasca vor deveni apte in numai 2 ani pentru o aderare fara socuri majore. Asta ar insemna o recuperare ultra-accelerata pe toate planurile a ceea ce a stagnat sau regresat in ultimii 15 ani, inclusiv pe planul investitiilor publicitare. Un astfel de scenariu este imposibil. 

Investitia in publicitate nu poate fi dezlegata de performanta economica in contextul concurentei regionale. Oricat de optimisti am fi, handicapurile care o caracterizeaza nu vor putea fi recuperate intr-un termen atat de scurt. 

In 2005, vom vedea o rata de crestere a pietei de publicitate de cca 25%, care reprezinta o manifestare de optimism a industriei la finalul unui an de crestere frumoasa, dar si un semnal ca - specific comportamentului romanesc de a face lucrurile in ultima clipa - business-urile locale au descoperit brusc nevoia de publicitate. Este putin probabil ca aceasta rata va creste (sau chiar se va pastra!) in anii urmatori pana la aderare. Dupa aderare, daca urmarim evolutia vecinilor, putem trage concluzia ca aceasta rata de crestere va scadea.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Privind spre Balcani
/media-marketing/privind-spre-balcani-976758
976758
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.