MULTINATIONALE ROMANESTI

Postat la 05 iunie 2007 1 afişăre

Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicata, enumera trei factori responsabili pentru numarul mic de achizitii facute in strainatate de firmele romanesti:

 

1. capitalul local este insuficient pentru extinderea in strainatate a unei afaceri;

2. randamentul capitalului este mai mare in Romania decat in tarile mai dezvoltate, deci e mai rentabil de multe ori si in multe domenii sa investesti in tara;

3. marile averi in Romania s-au facut din importuri, deci in majoritatea cazurilor nu exista avantaje competitive de natura sa fie exportate.

 

Totusi, numarul firmelor romanesti care au birouri de vanzari in strainatate creste de la an la an, iar declaratiile de intentie privind extinderea peste granite a unor afaceri, mai ales in tarile vecine, se inmultesc. Printre exemple se numara retaileri ca Mobexpert, Domo, Romstal, Elvila, Flamingo sau Leonardo si companii din alte industrii, ca Policolor, La Fantana, Softwin, TotalSoft sau Neogen.

 

Ultimul exemplu de extindere ar fi trebuit sa fie cumpararea de catre firma Cuprom a producatorului de cupru RTB Bor din Serbia, o tranzactie de proportii (400 mil. dolari). Insa afacerea a esuat, astfel incat acum numarul companiilor romanesti care detin in strainatate businessuri suficient de importante ca valoare a investitiilor incat sa poata fi numite multinationale este extrem de restrans. Cele mai importante raman Petrom, care detine licente de exploatare in Kazahstan si Tanzania si statii de benzina in Serbia, Moldova, Ungaria si Bulgaria, respectiv Rompetrol, care are activitati in Spania, Turcia, Libia, Ungaria, Bulgaria, Serbia, Albania si spatiul ex-sovietic, iar in Franta a cumparat, intr-o tranzactie estimata la 100 mil. dolari, distribuitorul francez de produse petroliere Dyneff.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
MULTINATIONALE ROMANESTI
/cover-story/multinationale-romanesti-1054709
1054709
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.