iShow: Steve Jobs vs. Tim Cook

Autor: Matei Postat la 18 septembrie 2012 74 afişări

Geniu, răzvrătit, tiran, artist - multe s-au spus despre Steve Jobs în legătură cu formula de succes cu care îşi conducea compania. Iniţiator al unor adevărate revoluţii în materie de tehnologie, Jobs a rămas cunoscut şi datorită carismei cu care prezenta lansările noilor produse - spectacole învăluite în mister care au creat un adevărat cult Apple. Va reuşi cultul să se menţină într-o piaţă din ce în ce mai competitivă şi va putea vreodată să-l egaleze Tim Cook, noul CEO al Apple, pe legendarul Jobs? Lansarea iPhone 5 poate da indicii.

"Din când în când, apare un produs revoluţionar care schimbă totul", sunt cuvintele care anunţau o nouă eră tehnologică, în deschiderea discursului ţinut de Steve Jobs la prezentarea cu ocazia lansării primului iPhone la MacWorld în 2007. Supranumit de către forumişti "telefonul lui Iisus", noul iPhone era introdus de Jobs ca întruparea a trei produse într-unul: "Primul este un iPod cu ecran lat, cu comenzi pe ecran. Al doilea este un telefon mobil revoluţionar.

Al treilea este un dispozitiv revoluţionar pentru comunicarea prin internet". A repetat lista pentru efect, după care a întrebat: "Înţelegeţi? Acestea nu sunt trei dispozitive separate, ci unul singur şi noi l-am denumit iPhone". Învăluirea în mister este una dintre caracteristicile care asigurau succesul cuvântărilor ţinute de legendarul CEO şi transformau discursurile sale în demonstraţii de carismă şi clarviziune, contribuind la crearea cultului Apple. Iar helanca neagră, blugii şi tenişii - "interfaţa" lui Jobs cu publicul din întreaga lume - au rămas simboluri ale omului care dorea "să schimbe chipul universului".

Ghidându-se deseori după principiul că "oamenii îndeajuns de nebuni să creadă că pot schimba lumea sunt cei care vor reuşi să o facă" - devenit sloganul "Gândiţi diferit" din 1997 al companiei, Jobs nu a fost doar un geniu, ci şi un răzvrătit şi chiar un tiran pentru angajaţii Apple, persecutaţi deseori din cauza metodelor sale de conducere. Secretomania apropiată de paranoia era una dintre acestea: înainte de lansarea iPhone din 2007, abia câteva zeci de oameni au ştiut cum arată telefonul - "Suntem pe celule, ca o organizaţie teroristă. Lumea ştie doar minimul necesar", spunea un executiv în companie, Jon Rubinstein, la acea vreme.

La şase ani după anunţarea primului iPhone, ultima conferinţă organizată de Apple aduce în lumina reflectoarelor iPhone 5, cea de-a şasea generaţie a dispozitivelor "trei într-unul" şi pe actualul CEO, Tim Cook, manager politicos cu accent sudist şi diplomă de inginer. Îmbrăcat în blugi, la fel ca predecesorul său, şi cămaşă închisă la culoare, Cook a încercat să urmeze modelul celui care l-a inspirat şi a deschis prezentarea noului iPhone 5, a noului iPod Nano şi a unei noi versiuni de iTunes, după care a vorbit directorul executiv de marketing Phil Schiller. Surpriza evenimentului a fost de această dată un concert al formaţiei Foo Fighters, menit poate să suplinească lipsa discursului spiritual al fondatorului Apple. Chiar dacă nu poate fi comparat cu Jobs în materie de promovare a produselor Apple, Cook a reuşit totuşi să menţină productivitatea companiei Apple de la preluarea acesteia de anul trecut.

Despre începuturile sale la Apple din anul 1998, când a devenit noul vicepreşedinte al companiei, Cook a declarat: "După cinci minute de interviu cu Steve, am vrut să renunţ la logică şi să mă alătur echipei Apple". Şi asta a şi făcut, rolul său la Apple devenind acela de a materializa intuiţia lui Steve. S-a afundat în muncă, reuşind să stăpânească cu calm chiar şi situaţiile tensionate, spre deosebire de predecesorul său mai temperamental. Un articol din revista Fortune îl prezintă pe Cook astfel: "deşi este capabil să râdă, expresia neobişnuită a feţei lui constă într-o privire încruntată, iar umorul său este de o varietate seacă". Articolul mai menţiona şi obiceiul lui Cook de a mânca la întâlniri batoane energizante, aspect care îi deranjează pe partenerii lui din cauza pauzelor lungi şi a sunetului produs de ruperea ambalajelor.

În ceea ce priveşte relaţiile cu angajaţii, Cook se află la polul opus faţă de Jobs. Angajaţii sunt mai mult decât mulţumiţi de noul CEO, Cook obişnuind chiar să ia masa de prânz cu ei la cantină, fără a-şi alege comesenii, potrivit Fortune. "Ce iese în evidenţă este cât de puţin iese în evidenţă", descrie Adam Lashinsky, autorul cărţii "Inside Apple" şi senior editor pentru revista Fortune, activitatea lui Cook din ultimul an în calitate de CEO al Apple, într-un material publicat pe blogul de finanţe al Yahoo!. Potrivit aceleiaşi surse, anul acesta a fost o perioadă în care s-a continuat munca pentru tot ceea ce Apple începuse în urmă cu doi ani.

"Era Cook nu va începe până când o nouă categorie de produse va fi lansată, la fel de revoluţionară ca şi ultimele două", a adăugat Lashinsky. iPhone 5, despre care se presupune că va vinde peste zece milioane de unităţi doar în luna septembrie, face parte din proiectele iniţiate de Jobs, în timp ce proiecte precum televizoarele inteligente şi mini iPad-urile sunt adevăratele provocări prin care Cook ar putea să se facă remarcat. Având în vedere faptul că iPad-ul a venit la trei ani după iPhone şi au trecut doar doi ani şi jumătate de când este pe piaţă, Cook nu a depăşit termenul pentru noile tehnologii, care ar trebui să sosească în vara sau primăvara următoare.

Între timp, Cook şi Apple au câştigat bătălia cu Samsung rezultată din procesul intentat de Apple pentru copierea tehnologiilor, compania coreeană fiind nevoită să plătească peste un miliard de dolari în daune; dar războiul se află abia la început, ştiind că pe o piaţă estimată de Bloomberg anul trecut la 171,4 miliarde de euro, principalii jucători şi rivali Apple - Samsung, Motorola Mobility deţinută de către Google, Nokia şi HTC introduc anual zeci de produse, în loc de unul. Vânzările noului iPhone ar putea contribui la creşterea economiei americane cu aproape jumătate de procent în al patrulea trimestru, potrivit analiştilor JPMorgan Chase & Co.

"Compania merge pe aceeaşi traiectorie din timpul vieţii lui Jobs", a adăugat Lashinsky, concluzionând că Tim Cook este un bun conducător în grija căruia să fie lăsată "racheta" în valoare de peste 500 de miliarde de dolari pe care a moştenit-o de la fostul lui şef, autor al expresiei "îmi place să cred că ceva supravieţuieşte după moarte".

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
iShow,
Steve Jobs,
Tim Cook
/business-hi-tech/ishow-steve-jobs-vs-tim-cook-10089259
10089259
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.