Gadget Review: PS4VR, primul pas în realitatea virtuală - VIDEOREVIEW

Autor: Florin Casota Postat la 02 aprilie 2017 243 afişări

Aveam impresia că mă strângea costumul de scafandru, în timp ce coboram şi mai mult sub apă, iar peşti de toate felurile treceau pe lângă mine curioşi. Ba nu. Eram cu totul în nori, nu doar cu capul, şi mă simţeam ca un Dumnezeu care are control total. Urmăream cum două păpuşi, fiică şi mamă, se salvau dintr-o barcă plutitoare, în flăcări. De fapt, nu. Mă scuzaţi. Stăteam în căruciorul ruginit care încetinea tot mai mult şi ultimele lumini dispăreau. În bezna totală am auzit paşi în dreapta mea. Palmele îmi erau transpirate. Dintr‑odată, trei clovni cu topoare au sărit spre mine, dar am fost destul de rapid încât să scap nevătămat. Mi-am dat casca jos şi am revenit în sufrageria apartamentului din Bucureşti.

De vreo doi-trei ani se vorbeşte despre realitatea virtuală şi cum ar putea schimba industria entertainmentului (jocuri video, filme, concerte etc.), dar până toamna trecută nimic concret nu a ajuns pe mâinile consumatorilor obişnuiţi. Cele mai multe interacţiuni cu această tehnologie avea loc la târguri de specialitate, la demonstraţii. Acum, Sony - prin kit-ul de Virtual Reality (PSVR) - aduce jocurile video într‑un univers virtual, chiar la tine în sufragerie.

Totuşi până să ajungi într-una din situaţiile descrise de mine mai sus trebuie să te lupţi cu birocraţia cablurilor. Pentru a da drumul la treabă ai nevoie de o consolă PS4, o cameră video PlayStation, cască şi o altă cutiuţă care ajută consola să proceseze datele grafice. Instalarea durează câteva minute şi trebuie să înfigi multe cabluri; însă odată setată configuraţia, nu ar trebui să mai ai probleme şi nu e nevoie să umbli prin setări sau să faci actualizări de soft. Ai nevoie de camera video pentru ca sistemul să te vadă şi să stabilească limitele realităţii virtuale; astfel, chiar dacă casca nu ar fi legată cu un cablu, nu ai putea ajunge din sufragerie în bucătărie. Casca se prinde uşor şi se dă jos la fel de uşor, nu e nici prea grea, dar nici uşoară, şi îţi ia puţin timp să te obişnuieşti cu ea.

Totuşi, casca este destul de confortabilă chiar şi pentru persoane care poartă ochelari. O problemă la capitolul design este faptul că oricât de bine ai prinde casca, lumina zilei pătrunde pe la obraji, ceea ce-ţi poate afecta imersiunea în mediul virtual. Cablul cu care este legată casca te poate deranja în jocurile în care trebuie să te mişti mai mult. PSVR are un display de 5,7 inchi full HD, care redă destul de bine imaginile (atât filmele, cât şi jocurile), dar competitorii săi dispun de o rezoluţie mai bună (2,160 x 1,200)

La nivelul exprimării pe care îl propune VR-ul, pentru moment există două probleme. Una dintre ele este legată de felul în care este redată viteza în mers, deplasarea în general, ce poate cauza stări de greaţă chiar şi celor mai rezistenţi, dar cred că acest impediment va fi depăşit destul de uşor, destul de curând. Primele utilizări sunt însoţite de o uşoară ameţeală, dar apoi eu nu am mai avut probleme; cel puţin nu până la jocul VR Luge (un fel de dat cu bobul pe o şosea cu trafic), care era să mă trimită la baie dacă nu-l opream.

A doua problemă este legată strict de produsele disponibile la momentul actual. Există puţine jocuri sau aplicaţii de calitate; cele care sunt bune se încadrează în această categorie, fiind concentrate pe emoţii, trăiri negative: frică, teroare. Şi ce frică şi ce teroare poţi trăi în jocuri ca Resident Evil 7: Biohazard sau Until Dawn: Rush of Blood! Genul horror, suspansul, nu este neapărat un gen uşor de realizat, dar ale cărui elemente de bază sunt atât de puternic implantate în psihicul omenesc, încât şi cea mai simplă construcţie în acest sens ne va da fiori. Pune un personaj într-o casă părăsită, înarmat doar cu o lanternă, unde mediul este populat cu dovezi ale unui masacru, cu sunete ce încurajează mintea să anticipeze pericolul la fiecare pas, şi ai creat un mediu cu adevărat înfricoşător. Acest mediu pune stăpânire integrală pe simţurile tale când utilizezi şi o pereche de căşti care izolează orice element fonic al mediului înconjurător.

După cum spuneam, pericolul nu provine din existenţa acestor produse, ci ar putea veni din concentrare exclusivă pe acest gen de produs.

Din fericire, VR-ul oferă şi alternative, iar una dintre cele mai la îndemână sunt filmele realizate la 360 de grade, astfel încât să vezi mediul virtual indiferent unde te-ai uita. Cu ajutorul filmelor, putem vedea pădurea tropicală, putem „participa” la concerte, coborî panta unui munte prin ochii unui biciclist sau putem descoperi cum arată suprafaţa pământului din perspectiva unui paraşutist.

Cei mai mulţi dintre noi suntem destul de experimentaţi în a consuma informaţia, distracţia, emoţia pe care ne-o oferă un joc video, un film, fie el şi 6D. Ştim la ce să ne aşteptăm şi ştim ce să cerem. Cu VR-ul este puţin diferit, cel puţin acum, şi-ţi redă un simţ al curiozităţii, al mirării, readuce ceva din fascinaţia pe care o aveam atunci când eram copii şi descopeream o nouă faţă a lumii. E paradoxal, dar prin această tehnologie a realităţii virtuale, reuşim să ne redăm lumea reală parcă mai interesantă decât ceea ce ne înconjoară.

Spre deosebire de competitorii săi, Sony, prin PSVR, oferă o soluţie de realitate virtuală accesibilă, fără să fii nevoit să investeşti foarte mulţi bani. Este un prim pas pentru toţi care sunt curioşi de această tehnologie şi vor să experimenteze realitatea virtuală. Eu o să mai aştept până când mai multe jocuri de calitate vor fi produse în acest mediu.

+ Preţ acceptabil

+ Trăiri intense

+ Confortabil

- Nu vine cu toate accesoriile neceare (ex. camera)

- jocurile disponibile

Cum şi-au găsit primul job cei mai puternici oameni din businessul românesc Cum şi-au găsit primul job cei mai puternici oameni din businessul românesc

​Conduc companii cu afaceri de sute de milioane de lei, coordonează divizii întregi sau sunt responsabili de dezvoltarea organizaţiei pe noi şi noi pieţe; cum şi-au început însă cariera?

AVERTISMENT: carnea de pui din aceste supermarketuri este plină de superbacterii rezistente la antibiotice AVERTISMENT: carnea de pui din aceste supermarketuri este plină de superbacterii rezistente la antibiotice
BREAKNG: Un cunoscut actor de la Hollywood a fost ÎMPUŞCAT în cap în plină stradă. A murit pe loc
Top 10 obiceiuri care ÎŢI DISTRUG MAŞINA ÎNCET, DAR SIGUR! Uite ce trebuie să faci ca să nu ai probleme Top 10 obiceiuri care ÎŢI DISTRUG MAŞINA ÎNCET, DAR SIGUR! Uite ce trebuie să faci ca să nu ai probleme
Când pot fi folosite radarele pistol. Legea a fost aprobată! AMENDA POATE FI NULĂ!
KILOMETRAJ record pentru o maşină care este făcută să te ţină o viaţă. Maşina asta nu are moarte - GALERIE FOTO
ALERTĂ RADIOLOGICĂ de proporţii! „Nivelurile de radiaţii înregistrate sunt uriaşe”, iar EFECTELE sunt de zece ori mai mari decât în urma dezastrului de la Cernobîl ALERTĂ RADIOLOGICĂ de proporţii! „Nivelurile de radiaţii înregistrate sunt uriaşe”, iar EFECTELE sunt de zece ori mai mari decât în urma dezastrului de la Cernobîl
SĂPAU o fântână şi au dat peste armata unui ÎMPĂRAT. Povestea din spatele uneia dintre cele mai mari DESCOPERIRI arheologice ale omenirii
O descoperie INCREDIBILĂ schimbă istoria după aproape 250 de ani. Unul dintre ce mai mari COMANDAŢI din istorie era de fapt FEMEIE
Numele unei companii europene a fost CENZURAT în China. Producătorul chinez HUAWEI colaborează cu această companie. Să fie acesta sfârşitul parteneriatului? Numele unei companii europene a fost CENZURAT în China. Producătorul chinez HUAWEI colaborează cu această companie. Să fie acesta sfârşitul parteneriatului?
Telefoane mobile interzise prin OUG în ROMÂNIA! Proiectul de lege care va socate de pe piaţă multe modele populare de la producători din CHINA. Să fie HUAWEI în pericol?
Probleme grave cu ecranul pliabil de pe GALAXY FOLD! Telefonul costă 2.000 de EURO. „Aşa ceva după numai o zi...”
Cum deosebeşti fructele şi legumele româneşti de cele de import Cum deosebeşti fructele şi legumele româneşti de cele de import