Printre dantelele bunicii

Postat la 18 decembrie 2007 1 afişăre

Pe o piata a modei dominata de marii comercianti care, desi vand haine in tendinte, nu promoveaza neaparat modele individualizate, ideea de produse unicat apare tot mai rar, cel putin in ceea ce priveste moda strazii. Insa conceptul de haine cu personalitate este cautat de tinerii amatori de creativitate.

Saptamana trecuta s-a intamplat la Bucuresti un eveniment care tinteste tocmai amatorii de haine nonconformiste cu eticheta „self made“. La intersectia strazilor Coposu si Mantuleasa s-a organizat un targ care a amintit de atmosfera fantastica din lumea zugravita de Mircea Eliade in „La Tiganci“. Locul profesorului Gavrilescu a fost luat de sute de tineri pasionati de moda urbana, iar bordeiul fermecat a fost inlocuit de vila in care se afla clubul La Scena. Punctul de atractie? Targul Fashion East Fair, care a adunat timp pret de o zi 25 de designeri de haine si accesorii, dar si colectionari de obiecte de epoca. Intr-un cuvant, la un nivel mai mic, o combinatie intre celebrele piete vintage din Londra, care atrag actrite precum Sienna Miller sau Keira Knightley, si targurile unde designerii underground isi expun creatiile.

Ideea a fost inspirata de My Grandma’s Backyard, un targ de haine si accesorii vintage si second-hand, organizat la sfarsitul lunii octombrie in acelasi loc din Bucuresti. „Gabriela (Vlad, organizatorul targului, n. red.) a fost la parintii ei in Italia si a vizitat un targ de vintage. Si-a dat seama ca si in Romania este nevoie de asa ceva“, spune Alina Rosca, unul dintre organizatorii Fashion East Fair.

Organizatorii spun ca selectia designerilor participanti s-a bazat pe originalitatea viziunii lor asupra materialelor si a croielii, dar si pe capacitatea de a integra elemente de subcultura contemporana (clubbing, gaming). Expozantii de la targ au fost impartiti in mai multe camere: o camera cu haine de epoca, un loc pentru „new concept“ (jucarii urbane, piese de design interior), o camera de second hand, camera designerilor si camera cu accesorii. Spre exemplu, in camera de design interior au fost expuse lustre realizate din capace sau ciucuri, jucarii urbane, iar in camera cu accesorii atrageau atentia cerceii cu motive marine. Pentru a spori atractia locului, a fost invitat coaforul german Charlie Le Mindu, care s-a ocupat de parul unor vedete precum solista electro-punk Peaches si care la Bucuresti a executat tunsori si styling pentru vizitatoarele targului.

De la targ nu au lipsit designerii deja cunoscuti, precum Maria Lucia Hohan, care desi nu a fost prezenta fizic, a fost reprezentanta prin creatiile ei, sau Carla Szabo, designer de bijuterii urbane. „Preturile variaza de la 50 de lei pentru hainele second hand pana la cateva sute pentru creatiile Maria Lucia Hohan, care sunt cele mai scumpe“, spune Rosca. Organizatorii spun ca bugetul targului a fost de 4.000 de euro si au estimat ca au avut in jur de 500 de vizitatori, in conditiile in care promovarea s-a facut prin e-mail sau din vorba in vorba.

Alexandra Silvestru, unul dintre designerii prezenti la targ, a atras din prima atentia prin prezenta sa, cu o coafura futuristica. „Locuiesc in Canada, unde fac design si m-am intors de cateva luni in tara. Hainele pe care le realizez sunt facute la comanda, in atelierul propriu, insa am primit deja cateva propuneri sa lucrez cu niste magazine“, spune designerul, care creeaza haine sub marca Ancient Future. „Hainele sunt o combinatie intre tendinte din trecut si ceea ce cred eu ca se va purta in viitor. Materialele variaza de la cele clasice si naturale, precum lana, la cele sintetice“, spune Alexandra, care a realizat si o parada de moda pentru targul My Grandma’s Backyard.

„In Canada, astfel de targuri reprezinta deja o traditie si se organizeaza de multi ani. Sistemul este asemanator, insa sunt mult mai frecvente, chiar saptamanale. Acolo sunt cautate produsele self-made, de la cosmetice la haine realizate manual de designeri locali, ceea ce nu se intampla aici.“ Designerul a remarcat ca vizitatorii targului au privit camera cu designeri ca pe o expozitie si au fost atrasi mai degraba de vintage si second hand, poate si datorita preturilor. Alexandra spune ca hainele sale sunt cumparate in special de artisti. „Eu fac parte dintr-o comunitate de artisti mai mare, iar pe toata coasta de vest a Americii de Nord sunt multe comunitati de arta de tot felul si de obicei ajung sa creez haine pentru artisti, pentru dansatori.“

Daca Alexandra se afla inca la inceput in ceea ce priveste comercializarea creatiilor sale in Romania, Adelina Ivan, general managerul marcii Zasha, spune ca de un an isi vinde creatiile, realizate impreuna cu Antonela Badita, in magazinul propriu, dar si in DaDa sau Zebra Society. „La targ am participat cu aproximativ 40 de produse, dintre care am vandut doua hanorace si niste fuste pana la ora pranzului.“ Preturile incep de la 75 de lei pentru un tricou. „Am vandut haine in niste boutique-uri de langa Cannes si urmeaza sa particip in luna februarie la un targ din Tokio“, spune Ivan.

La standul Blondinne au fost expuse haine din ambele categorii prezente la targ - produse semnate de designeri si haine de epoca, rochii din matase si panza cu imprimeuri colorate. „Jumatate din produse sunt creatie proprie, iar restul le-am luat de la bunica, croitoreasa de profesie. Sunt lucruri vintage autentice, care au o vechime de 20-30 de ani“, spune Oana Unciuleanu, studenta la Facultatea de Arhitectura. „Am vandut o rochie si doua perechi de incaltaminte (botine rosii si negre), dar si cateva curele.“

Organizatorii spun ca targul va fi organizat o data la trei luni, astfel incat amatorii de haine nonconformiste sau cei care pur si simplu vor sa intre in atmosfera urbana o sa isi poata da intalnire in acelasi loc.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comercianti,
targ,
tendinte,
haine,
modele
/arta-si-societate/lifestyle/printre-dantelele-bunicii-2310579
2310579
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.